Fundering..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare wingil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 868
W

wingil

Om man har flera hästar men inte råd med lika många sadlar.. kan man köpa bomlös och passar den då alla hästar? *aldrig förstått bomlösa sadlar*

Finns det nån som ger bra stöd för ryttaren? Dressyrmodell liksom?

Sv: Fundering..

Eller så har man den turen jag har att ha två hästar som är nästan helt lika i ryggarna,så sadlarna passar bägge=en hopp och en dressyr!
Även om jag gärna hade haft två till varje häst säger ekonomin stopp!
Vet dock inget om bomlöst.

Mina e väldigt olika.. en är rund som en tunna.. en är smal och högmankad.. :( den tredje återstår och se men han blir nog jätterund :p (shirekorsning)

Min kusin brukar ha lite hästar på inridning och tillridning.Hon har en syntetwestern-sadel.Den använder hon på alla hästar men hon byter paddar.Det finns många bra westernpaddar med olika funktioner.Har provat syntetwestern-sadeln och den va mycket bekväm att rida i!

Jag använder en Fitform (lik dagens Barefoot) till mina två kallblod. Den ena är en rund som en tunna med bred manke och den andra har en gigantisk manke. Jag har en "pommel" (=framvalvet på en engelsk sadel) som är för hög/bred manke. Den är lätt att byta ut, man öppnar bara dragkedjan plockar ut pommeln och sätter dit en annan. Fördelen tycker jag är att sadeln passar MIG, och att den följer hästen. Man känner hur sadelns högerhalva åker framåt när den tar ett steg med höger framben och vice versa. Höger och vänster sida kan alltså röra sig lite oberoende av varandra, vilket inte en bomsadel kan.KANONSKÖN!!!

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 237
Senast: iNHALE
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Islaend
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka