Funderingar ang. ponnyns hälta!

J

JForsberg

Läget är såhär:

1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr.
Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och sprutades två-tre gånger och blev sedan friskförklarad och igångsatt, är tävlad efter det.
I Juni 06 fram tills slutet av Augusti 06 gick hon på sommarbete och blev ej riden under den tiden, och i början av September 06 köpte jag henne.
Då blev hon besiktad U.A (blev dock ej rönkad el. dylikt) och allt verkade vara okej.

I Oktober 06 blev hon plötsligt halt, ingen värme i något ben eller dylikt och vi lät henne vila en vecka och sedan sattes hon igång igen.
I slutet av Februari 07 blev hon halt på en hopptävling, men efter att hon stått och vilat i en box en halvtimme så var hon ren igen.

Sedan så blev hon halt på en tävling i slutet av April, men efter att hon var uppvärmd så försvann hältan.
Två dagar senare böjde vi henne till 3 grader på ett framben och 2 på ett bak.
Bokade tid på kliniken, for in och där böjdes hon till 3 grader på båda fram och 1 grad på ett bakben, bedövade div. leder men hon var fortfarande halt.
Blev sprutad med cortison och tuppkam och tio dagar senare var hon mycket mer halt på H.F.

Inne på kliniken vid återbesöket så bedövade vi även bort hoven H.F denna gång, fortfarande halt.
Bedövade i princip hela H.F, fortfarande lite halt men mycket bättre denna gång.
Rönkade benen och det visade sig att hon har två små förändringar i knäet på H.F, två minimala "taggar" som sticker ut, enligt vet. så kan dom vara obetydliga för framtida användning, eller så är det en början på något värre. Det skulle tydligen tiden avgöra!
Hon blev sprutad igen i H.F och ska nu äta metacam och vila i 2 veckor tills nästa återbesök.

Kanske borde tilllägga att hon vid det senaste klinikbesöket var så pass mycket halt att veterinären inte vågade böja henne då hon visar tydligt att hon har mycket ont.
Utöver det som vi hittade på rönken så är det INGET FEL på hästen, någonstans, hon är inte ens svullen/varm i något ben.
Men ändå är hon förmodligen mer än 3 grader halt nu, efter snart 4 veckors total vila.
Hältan "visar sig" framförallt när hon anstränger sig, dvs skrittar mer än 400m vid hand el. dylikt.

Ponnyn är 12år och användningsområdet var framförallt dressyr.

Naturligtvis satte vi igång henne försiktigt efter att hon vilat hela sommaren, och sedan dess har hon (förmodligen för första gången i sitt liv) arbetat korrekt.
All utrustning såsom sadel och bett är utprovade och hon har ridits på varierande underlag samt haft regelbunda vilodagar och inte ridits särskilt hårt ö.h.t sedan jag köpte henne.

Hennes extriör är dålig och hon är över 1dm överbyggd bak, så naturligt och kombinerat med tidigare felridning hos tidigare ägare har hon belastat framdelen på tok för mycket.


Min första tanke är helt enkelt -
Efter så pass lång tid av vila/felridning;
hennes kropp klarar inte av "vår" ridning.
Dold skada som kanske funnits innan hon gick på bete, som sedan inte märkts förens hon varit "igång" på riktigt?
Man kan ju bara gissa.


Nu till min fundering;
T-märkning, tycker ni att det borde kunna vara ett bra alternativ förutsatt att hon blir så pass bra tills nästa återbesök?

Tror ni att det skulle bli svårt att få en sådan här ponny T-märkt?

Om vi säger att läget är oförändrat vid nästa besök, hade ni valt att avliva?

Om hon (mot förmodan) skulle bli friskförklarad snarast, skulle ni sätta igång henne "på riktigt" eller skulle ni låta henne leva resten av sitt liv som skogsmulle med tanke på tidigare skador? Känns som att risken är hemskt stor att hon vid en igångsättning kanske får ont igen p.g.a sin extriör, och det vill jag inte riskera.

Jag har möjlighet att ha kvar henne om hon skulle T-märkas, och tanken är isf att om hon blir T-märkt så får hon stanna hos mig livet ut. Naturligtvis tänker jag inte låta ponnyn lida i onödan, och veterinären kommer säkert med något (förhoppningsvis bra) förslag vid nästa återbesök i början av Juni.

ET/Massör, 4 olika veterinärer samt hovslagare har kollat på henne, men ingen hittar/ser något större fel på henne än det som jag nämnt ovan.

Kloka bukare, kom med era synpunker! :idea:
Alla synpunkter/teorier är välkomna.


MVH Konstantine
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderingar ang. ponnyns hälta!

hmm är inte så insatt i hältor och sådan, men skulle inte avliva så snabbt, dock förstår jag att tanken finns.Jag skulle ge den sommare

De är vad jag kommer göra med min herre...

triangelmärkning gillar jag egentligen inte mycke.. antingen kan man rida eller så kan man inte... kommer få många emot mig kanske men!
 
Sv: Funderingar ang. ponnyns hälta!

hmm är inte så insatt i hältor och sådan, men skulle inte avliva så snabbt, dock förstår jag att tanken finns.Jag skulle ge den sommare

triangelmärkning gillar jag egentligen inte mycke.. antingen kan man rida eller så kan man inte... kommer få många emot mig kanske men!


Men om ponnyn har så pass ont att hon i nuläget inte får/kan gå ö.h.t mer än till och från box-hage?
För mig är det tveksamt om jag vill låta en ponny med så kraftig hälta stå i en hage flera månader och ha ont om skadan endast verkar förvärras.
Vid en liten förbättring, visst, men njaa, har redan gjort misstaget att ha kvar en häst för länge - det gör jag inte om.
*fundersam/förvirrad hästägare som tog bort fd. hästen i September*



Bara för att en häst T-märks betyder det inte att man rider på den.
Skulle jag T-märka denna ponny så skulle hon absolut inte behöva göra mer än att skrittas någon kort stund då och då, för hennes "psykes" skull, då hon inte vill stå och mögla i en hage 7dagar/vecka utan behöver få komma ut och se annat.
Men självklart beror ju det på hur bra hon kan bli, vem vet, en sådan här hälta kanske försvinner helt efter en tid (år, månader, vem vet?), då kan ju ponnyn få komma ut och röra på sig lite mer.
T-märkt häst som riktig ridhäst - Nej tack.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderingar ang. ponnyns hälta!

Synpunkter?

- Uppdat:
Ponnyn går nu på smärtstillande och visar fortfarande hälta.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 732
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp