Bukefalos 28 år!

Funderingar från utställningspucko... Ck vs Cert??

simpan

Trådstartare
Jag har mycket dålig koll på detta med utställning och har tidigare inte varit ett dugg intresserad.

Nu har jag satt fart för att meritera sambons taxar och vi har hunnit med tre utställningar (mina egna stora får stanna hemma från sånt trams :D)

Första gången i våras blev det ettor, inget mer.
Sedan var vi iväg i lördags tiken fick en etta och blev sedan tvåa i konkurransen, hanhunden åkte ut med en tvåa för att han var så otroooligt tjock och hade ett mycket dåligt bett (domaren poängterade hur snäll hon var som faktiskt gav honom en tvåa istället för en trea).

Att han är lite rund vet vi eftersom han haft motionsförbud pga bruten tå men helt otroooligt tjock är han ju inte. Nåväl, domaren dömer, inget att haka upp sig på.

Igår var det dags igen, tiken fick en etta och blev sedan trea i konkurransen.
Hanhunden fick mkt bra kritik (påpekade att han var lite rund men inte katastrofalt), han blev tvåa i konkurransen och fick även ett Ck. Vilken skillnad i bedömningarna från dagen innan (annan domare såklart).

Här kommer min ytterst korkade fråga (tycker väl ni som kan det här).
Vad är skillnaden på ett Ck och ett Cert?
Är det bara vinnande hunden som kan få ett Cert och resten Ck (som förtjänar det alltså) eller hur funkar det?
Om jag fattat det hela rätt så krävs det tre Cert för att bli Champion men ett Ck har inget med Championtitlarna att göra? Man kan få hur många Ck som helst?

Någon som kan förklara för mig?
 
Sv: Funderingar från utställningspucko... Ck vs Cert??

Är det inte så, att de hundar som får Ck (kvalitetspris) tävlar sen vidare i konkurrensbedömning, bästa hanhund/tikklass, och om Certet. Ett cert för tikar och ett för hanar, de tävlar alltså var grupp för sig om certen. Men det är inte alltid ettan i var grupp som tar cert, utan det kan vara "vilken som".

Eller har jag totalt helfel nu.

Ck = certifikatklass? :confused: Att den är tillräckligt bra för att få tävla om certet alltså?

Ck innebär alltså inte garanterat cert, utan det innebär att hunden är med och tävlar om certet, som finns ett i varje i bästa tik resp bästa hanhundsklass.

Jag är inte 100 på att det bara är ett cert i varje klass men 99 säker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderingar från utställningspucko... Ck vs Cert??

Ja, kanske kan det vara så. Han gick ju vidare till Bästa hanhund men om jag inte har helt fel så fick den hund som vann hans klass ett Cert med en gång? Kanske missade jag något där, den kanske också fick bara ett Ck.

Ck= Certifikatklass, det har du helt rätt i och så långt är jag med ;)

Verkar som en rimlig förklaring du har, att alla med Ck är med och tävlar om Certet i slutändan. Men hur fungerar det då, ponera att min hund får Ck och vinner bästa hanhund och får Cert där, då går han ju vidare till konkurrens med bästa tik, om han vinner där, hur funkar det då? Då håller inte den teorin för då skulle han kunna roffa åt sig två Cert på samma tävling och det går väl ändå inte.

:D Det verkar krångligt det här med utställning...
 
Sv: Funderingar från utställningspucko... Ck vs Cert??

Bra förklarat. Men kan tillägga att om det inte är ettan som vinner i tex bästa tikklass så är det för den hunden redan är champion, då går det vidare till nästa hund i klassen.
Och är bara en hund i tik resp hanklassen som kan få cert.

Simpan. CK har inget med cert att göra, mer än att som Vicious skriver att den får gå vidare och tävla i bästa tik/hanklass och tävla om certet. När hunden blivit champion, så tävlar den i championklass och då kan man också få CK, men då är man ju endast ute för gå vidare till bästa tik och vinna den :D
CK = championkvalitet kan man säga är att domaren tycker hunden är så fin för att kunna få ett cert. Men att det sen kan finnas nån som är lite bättre och då får den det istället.

Känner jag upprepar mig, men hoppas du fattar :angel:
 
Sv: Funderingar från utställningspucko... Ck vs Cert??

Ja, kanske kan det vara så. Han gick ju vidare till Bästa hanhund men om jag inte har helt fel så fick den hund som vann hans klass ett Cert med en gång? Kanske missade jag något där, den kanske också fick bara ett Ck.

Ck= Certifikatklass, det har du helt rätt i och så långt är jag med ;)

Verkar som en rimlig förklaring du har, att alla med Ck är med och tävlar om Certet i slutändan. Men hur fungerar det då, ponera att min hund får Ck och vinner bästa hanhund och får Cert där, då går han ju vidare till konkurrens med bästa tik, om han vinner där, hur funkar det då? Då håller inte den teorin för då skulle han kunna roffa åt sig två Cert på samma tävling och det går väl ändå inte.

:D Det verkar krångligt det här med utställning...


Om din hund vinner bästa hane och fått cert, så tävlar han sen vidare mot bästa tik som kanske också fått cert (om hon inte redan är champion). Då tävlas det inte om något mer cert, utan endast vem som är bäst i rasen (BIR) och vem som blir bäst i motsatt kön (BIM) DEn som blir BIR går sen vidare och får tävla i gruppen.
 
Sv: Funderingar från utställningspucko... Ck vs Cert??

OK, tackar! Då hänger jag med lite bättre :)
 
Sv: Funderingar från utställningspucko... Ck vs Cert??

Ja, det har jag fattat :)
Vad jag inte fattade var vilken skillnad det egentligen var på dem, förstod ju att det var en väsentlig skillnad, att ett Cert var mycklet bättre, men kunde inte riktigt lista ut hur det skiljde.

Men nu har Grana och Vicious löst mina bryderier :bow:
 
Sv: Funderingar från utställningspucko... Ck vs Cert??

Ja ck krävs ju för att man ska få tävla om certet och cert krävs för att hunden ska bli champion :D
 
Sv: Funderingar från utställningspucko... Ck vs Cert??

såhär är det, taxar har lite special... som några jakthundsraser också har; taxar kan inte få cert förrens de blivit jaktprovsmeriterade, de kan inte heller bli utställningschampion förrens de blivit jaktchampion (3x 1 på rådjur) men eftersom det är så svårt att uppnå alla dessa kriterier så väger ett CK för en Tax lika mycket som ett cert. så när hunden väl blivit jaktchampion så går det fortare att bli utställningschampion då alla de tidigare CK/cert räknas ihop.

Detta för att målgruppen för de som ofta har tax (detsamma för mig som har beagle) är äldre och inte så intresserade av utställningar och inte bryr sig om att ställa på grund av att det knappt går att få några önskvärda resultat. därför så ska det motivera folk att åka på utställningar och så att uppfödarna ska kunna få lite PR sammtidigt.

Jag vet inte om detta gäller alla taxsorter men detta gäller nog de strävhåriga iaf..

rätta mig om jag har fel :bump:

Lycka till med jyckarna :D
 
Sv: Funderingar från utställningspucko... Ck vs Cert??

Jag satt faktiskt och tänkte på detta. För jag skrev ju om hundar som inte behöver "arbetsmeriter" för få cert..

Jag kan inte hur det är med tax, så nu håller jag tyst :angel: :)
 
Sv: Funderingar från utställningspucko... Ck vs Cert??

Fast är det verkligen så att CK får räknas ihop som cert? Det tycker jag låter konstigt.

Fast som sagt, jag skulle ju hålla tyst :) Men blir ju nyfiken ;)
 
Sv: Funderingar från utställningspucko... Ck vs Cert??

Fast är det verkligen så att CK får räknas ihop som cert? Det tycker jag låter konstigt.

Fast som sagt, jag skulle ju hålla tyst :) Men blir ju nyfiken ;)


Ja, konstigt nog, läste i min klubbtidning (Beagletidningen) att en lokatklubb lägger fram som förslag för fullmäktige att det ska bli lika för beaglar som det är för taxar. + en kompis som ställer jättemycket hundar över hela norden har ställt en del taxar och säger att det är så. (ganska sjukt eftersom att vissa dommare kastar ut CK) så CK väger lika mycket som cert *när hunden väl blivit jaktchmpion.* :bump:
 
Sv: Funderingar från utställningspucko... Ck vs Cert??

Ja, konstigt nog, läste i min klubbtidning (Beagletidningen) att en lokatklubb lägger fram som förslag för fullmäktige att det ska bli lika för beaglar som det är för taxar. + en kompis som ställer jättemycket hundar över hela norden har ställt en del taxar och säger att det är så. (ganska sjukt eftersom att vissa dommare kastar ut CK) så CK väger lika mycket som cert *när hunden väl blivit jaktchmpion.* :bump:


Detta gäller för tax:
För samtliga taxar delas certifikat ut i jaktkonkurrensklass. Alla hundar som tilldelats CK i denna klass erhåller certifikat.

Krav för att starta jaktklass (tax): Lägst 3:e pris öppenklass drevprov, eller godkänt grytanlagsprov, eller godkänt grytkaraktärsprov, eller godkänd anlagsklass viltspår.

För att erhålla ett utställningschampionat behöver hunden en arbetsmerit (av väldigt låg rang enligt mig) och bedömningen Ck tre gånger i jaktklass av minst två olika domare. Minst ett cert ska vara taget efter 24 månaders ålder.
 
Sv: Funderingar från utställningspucko... Ck vs Cert??

Detta gäller för tax:
För samtliga taxar delas certifikat ut i jaktkonkurrensklass. Alla hundar som tilldelats CK i denna klass erhåller certifikat.

Krav för att starta jaktklass (tax): Lägst 3:e pris öppenklass drevprov, eller godkänt grytanlagsprov, eller godkänt grytkaraktärsprov, eller godkänd anlagsklass viltspår.

För att erhålla ett utställningschampionat behöver hunden en arbetsmerit (av väldigt låg rang enligt mig) och bedömningen Ck tre gånger i jaktklass av minst två olika domare. Minst ett cert ska vara taget efter 24 månaders ålder.


Ja, ett 3.e pris är väldigt lågt (tycker jag också) för att få starta i jaktklass, men hunden är jaktduglig och det är tydligen det som räknas..

tack för rättningen/specifikationen :bow:
 
Sv: Funderingar från utställningspucko... Ck vs Cert??

3:e pris på drevprov tycker jag är en ok merit. Men godkänd anlagsklass viltspår? Det klarar vilken hund som helst med nos och intresse, och har inget att göra med rasspecifikt jaktsätt. En papillon, grand danois eller sjuvägskorsning kan göra samma prov utan problem. Och gör det också....
 
Sv: Funderingar från utställningspucko... Ck vs Cert??

3:e pris på drevprov tycker jag är en ok merit. Men godkänd anlagsklass viltspår? Det klarar vilken hund som helst med nos och intresse, och har inget att göra med rasspecifikt jaktsätt. En papillon, grand danois eller sjuvägskorsning kan göra samma prov utan problem. Och gör det också....


Ok, javisst gör de det. alltså, de behöver inte ha jaktmerit? utan det räcker med viltspår?

Fast de kanske är bra för de som inte jagar med sina taxar, det är väl många med t.ex. långhåriga eller "kanin tax" som har sina taxar som sällskap och diverse andra aktiviteter.. :bump:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Idag var det dax för lilla Fia att göra debut på officiell utställning! Efter att ha sett hur domaren rensade friskt bland hanhundarna i...
Svar
1
· Visningar
777
Senast: falukorw
·
K
Övr. Hund Valpis har ställts ut ganska intensivt i år - 12 ggr. hittills. Mest på inofficiella. På dessa inofficiella utställningar är det ju...
2
Svar
21
· Visningar
2 313
Senast: elmelts
·
Övr. Hund Jag vet att många här inne inte ger ett dyft för utställning, men det har trots allt ett litet syfte. Iaf, var iväg i söndags med...
2
Svar
30
· Visningar
2 519
Senast: Dammtuss79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Shop to you drop, del 4
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp