Bukefalos 28 år!

Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

K

Kimz0r

Valpis har ställts ut ganska intensivt i år - 12 ggr. hittills. Mest på inofficiella.

På dessa inofficiella utställningar är det ju ofta generöst med HP och kommer man med en hund som är ensam i sin ras blir det BIR.

Utom om man heter Valpis.

Igår ställde jag i Halmstad. Valpis gick finare än han någonsin gjort förut, han gick och uppförde sig finare och bättre än han gjorde på Sofiero NAT där han fick HP... och fick en slät etta. Ringsekreteraren hade redan plockat fram BIR-rosett och HP-band när domaren sade "nä, hon ska bara ha en etta". :eek:

Innan dess ställde jag i Veberöd. Valpis tramsade runt lite, men inte värre än på någon annan utställning. Här hade jag helt och hållet köpt om jag åkt ut med slät etta eller tvåa. Jag åker ut med en trea. På en inofficiell. Trots den i övrigt positiva kritiken.

Några veckor före Veberöd var jag i Hässleholm på en inoff. Valpis går jättefint. Inget trams. Genomgående positiv kritik... men en slät etta. Hunden före mig fick BIR + HP.

Skurup: Valpis tramsar men jag får stöd och hjälp av domaren. :love: BIR + HP, sedan BIG-R. (Så ska en inoff. utställning gå till tycker jag.)

Inofficiell i Tollarp: Domaren är extremt generös med HP och BIR. Alla hundar får HP, alla som är ensamma i sin ras får BIR. Valpis tramsar lite, men det funkar. Åker ut med slät etta p.g.a. tångbett. (Bettet är detsamma nu som det var då och sedan dess har ingen nämnt bettet ö.h.t. om det inte har varit i positiva ordalag; "korrekt bett", "bra bett".)

O.s.v. o.s.v. o.s.v.

Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel när "alla andra" får men inte jag/vi, samt när kritik och pris skiljer sig så mellan inoff. och off., eller när domaren är såååå generös med BIR och HP men helt plötsligt beslutar sig för att inte vara det när Valpis gör entré. Valpis är visserligen "under utveckling", men det är de flesta andra i juniorklass också. Han är i största allmänhet rastypisk på alla sätt och vis, om än lite högbent än så länge (och just för stunden lite för smal).

Faktum är att jag inte vet vad jag vill ha sagt egentligen. Det var mest bara så jäklarns retligt igår.
 
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

Går det inte att utläsa något ur omdömena då förutom ang. bettet?
 
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

Halmstad: "Huvud som skulle önskas lite kraftfullare i nospartiet. Lite brant halsansättning. Tillräcklig bröstkorg för åldern. Lite brant i korset. Tillräckliga vinklar bak, rör sig brett fram och skulle önskas mer harmoni i rörelserna. Bra päls och temperament."

Veberöd: "14 mån. Bra bett. Bra långt huvud, med nästan platt huvud. Hunden är markant högre bak än fram. Tillräckligt musklad rygg för åldern. Väl placerade skuldror. Rör sig hoppande och okontrollerat."

Hässleholm: "13 mån. hane som är under utveckling. Maskulint huvud med ett vackert uttryck. Ännu ngt. fladdriga öron. Normal hals, fin rygg. Korrekt svansansättning. Normala vinklar fram, rak bak. Rör sig ganska bra. Behöver ringträning."

Skurup: "Riktigt trevlig junior. Välskuret maskulint huvud. Vackra mörka ögon. Bra hals. Horisontell rygg. Bra förbröst. Bra ben & tassar. Bra vinklar runt om. Rör sig trevligt när han vill. Full av bus & skoj. Bra päls. Behöver mkt. ringträning."

Jag ser domare som, för det mesta, ser en glad, snygg, maskulin juniorhane. Domare på officiella gillar hans päls och ansikte. På officiella går jag nästan alltid vidare med en etta, hälften av gångerna har jag sedan blivit placerad tvåa, en gång med HP - och då är det ju dessutom en viss konkurrens!
 
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

Utställningar är ju en bedömningssport och domaren är enväldig. Tyvärr. Det händer ju att hund som får cert för ena domaren åker ut med en tvåa nästa gång för annan domare. Sånt är livet.

Jag ställde också ut min i Halmstad igår. :)
 
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

Jo, jag vet, men det är så jäklarns retligt. :devil:

Vilken ring var du i?
 
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

Visst är det retligt, minst sagt!

Vi var i ring 5, det var Svante Frisk som dömde de Franska Bulldogarna (bl.a.). Vilken ring var du i? Synd att jag inte visste, hade gärna träffats!

Jag hade faktiskt stämt träff med en annan bukefalist och det var jättetrevligt! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

Vi var i ring fyra, jag satt rakt in från ingången sett, några meter från prisbordet.

(Det var jag som hojtade något i stil med "jag är så pisstrött på det här...!" - jag befann mig då närmare ring fem (tror jag det var) och det var riktat till min man, men det hördes nog över hela anläggningen... - och det var min hund som hördes hela tiden. :o ;))
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

Jag satt också i kanten, övre hörnet (närmast läktaren), nära borden. Var omringad av chiuauatanter på båda sidorna hela fm. Sen på em när vi väntade på finalen så var det några andra stora hundar (tror det kan ha varit portugisiska vattenhundar). Jag hörde nog faktisk inte dig trots allt. :D
 
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

Inoff. går jag inte ens på, tycker inte de är alls tillförlitliga... Har också många gånger förundrats över vad de dömmer efter, så numera sållar jag bland domare och ställer inte när jag vet vilken typ de går efter.
 
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

På dessa inofficiella utställningar är det ju ofta generöst med HP och kommer man med en hund som är ensam i sin ras blir det BIR.

Nej, det blir det per automatik inte!

Håller inte hunden HP-kvalitet, så blir det inget HP eller BIR.
 
Senast ändrad:
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

lånad
På en inoff utställning är domarna inte alltid kunniga i de raser de dömer. Utan man får ta det som det blir. Å andra sidan så blir det ju inte heller några officiella resultat.
 
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

lånad
På en inoff utställning är domarna inte alltid kunniga i de raser de dömer. Utan man får ta det som det blir. Å andra sidan så blir det ju inte heller några officiella resultat.

beror ju på vilka domare det är som sagt,
jag har varit på en inoff. där domaren var MKT MER kunnig om rasen än vad domaren på en stor internationell var..
 
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

Efter alla timmar jag har suttit och tittat på inoff. utställningar den här sommaren så vet jag inte om jag vill hålla med dig.

Det är ju så det ska vara, men jag har sett så många sprattliga, tramsiga, tonårsgängliga, slyngliga hundar tilldelas både BIR och, ännu oftare, HP. Jag finner det inte rimligt att alla dessa hundar verkligen skulle hålla den kvaliteten.
 
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

Med tanke på att jag ställt ut i över 15 år, så vet jag att det faktiskt är så att hunden måste uppfylla vissa krav utseendemässigt för att få 1, HP, BIR även på inoffare...
 
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

Ja, i år satsade vi på träning...

Jag ska sålla nästa år. Har två inoff. som jag vet att jag ska gå på (den ena är jag själv med och arrangerar), i övrigt ska jag bara ställa officiellt, om det inte är så att någon domare vi gillar dömer.
 
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

Det här med att vara väldigt frikostig med HP har jag upplevt beror på vilken utbildning domaren ifråga har. De domare som faktiskt är utbildade, officiella domare brukar ställa lite högre krav.
Men ofta döms inofficiella utställningar av icke utbildade domare, kan vara någon "lokal" uppfödare, vilka kanske inte alltid är så insatta i rasstandarden för den ras de dömer.
 
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

Förstår vad du menar. Sist jag ställde ut min tös (nationell utställning) fick vi följande kritik:

Typ, storlek och helhetsintryck: Utmärkt
Storlek: 28 cm

Välformat feminint huvud. Härligt nosparti. Mörka vackra ögon. Välplacerade öron. Bra hals men lite brant *går ej att läsa*. Lite raka vinklar fram. Stram rygg i stående. Välformad bröstkorg. Normala vinklar bak med härlig lårbredd och låga fina hasor. Kunde ha lite mer förbröst. Utmärkt päls, färg och svans. Rör sig bra med påskjut, lite kort i steget fram. Utmärkt temperament. Mycket välvisad.

Och vi åkte ut med en 2:a. :confused:
Hennes livs första.
Men nån gång ska vara första gången. Dock är det sista. :devil:
 
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

lånad
På en inoff utställning är domarna inte alltid kunniga i de raser de dömer. Utan man får ta det som det blir. Å andra sidan så blir det ju inte heller några officiella resultat.

Det där är nog lite olika. I Halmstad i söndags dömde Svante Frisk de Franska Bulldogarna och han har även dömt dem på officiella utställningar och är mycket kompetent. Han t.o.m. skickade ut en av frallorna med blått band.

Min tik fick rött + HP, blev bäst av tikarna och sedan även BIR. :)
 
Sv: Det är ju inte utan att man undrar vad som är fel...

Förstår vad du menar. Sist jag ställde ut min tös (nationell utställning) fick vi följande kritik:

Typ, storlek och helhetsintryck: Utmärkt
Storlek: 28 cm

Välformat feminint huvud. Härligt nosparti. Mörka vackra ögon. Välplacerade öron. Bra hals men lite brant *går ej att läsa*. Lite raka vinklar fram. Stram rygg i stående. Välformad bröstkorg. Normala vinklar bak med härlig lårbredd och låga fina hasor. Kunde ha lite mer förbröst. Utmärkt päls, färg och svans. Rör sig bra med påskjut, lite kort i steget fram. Utmärkt temperament. Mycket välvisad.

Och vi åkte ut med en 2:a. :confused:
Hennes livs första.
Men nån gång ska vara första gången. Dock är det sista. :devil:

Jag vet precis vad du menar. Första gången jag ställde min tik var i Danmark på en internationell. Hon fick jättebra kritik, men åkte ut direkt med blått band. Domaren tyckte hon hade lite för högt ansatt svans och att hon var något lite för lång i länden. Å andra sidan tror jag han skickade ut så gott som alla de gula frallorna och faktiskt även en hel klass av hanarna. :eek:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras ...vad innebär det egentligen för en valp? Ställde ut min lilla idag och fick 2:a och ett HP. Nu låter jag grinig (vilket jag inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 244
Senast: squarepants
·
F
Övr. Hund Måste skriva av mig... Som några kanske vet från förgående trådar så fick jag i sommar hem en import från Ungern. Världens goaste...
Svar
16
· Visningar
1 556
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag är SÅ STOLT över min lilla älskling att jag skulle kunna käka upp honom:love: Ställde ut Nero i Uppsala igår, Inoff. givetvis då han...
2
Svar
23
· Visningar
1 831
Senast: linafina
·
Övr. Hund Utställningen i Bröndby, Köpenhamn, Danmark, igår söndagen den 16 september blev en intressant tillställning. Jag bestämde mig inte ens...
Svar
11
· Visningar
1 261
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp