Bukefalos 28 år!

Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Om inte mitt 3årssto E: Cardento blir dräktig i år så testar jag tidigt nästa vår och då blir det nog zacharov på henne...

Sen ska fullblodsstoet betäckas och henne hade jag tänkt antingen Cardento eller Corporal VDL på

sen ska jag hitta ett bra sto till som helst har gått stora klasser själv. Helst ett sto som passar till Hip Hop eller Heartbeat eller möjligen cardento ;)
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

*knapplån*

jag vet inte riktigt hur jag gör nästa år, lutar åt att jag står över.. betäcker ju 4 st i år och det börjar bli lite fullt i stallet :o

men vi får väl se, jag är ju beroende av att betäcka så det är frågan om jag kan avstå :D kanske att mitt sto e Canturano-Contender får gå in i avelsboxen ett år till, hon är ju stor och växer fortfarande så jag tror att det hade varit bra för henne.. Men vi får se.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Har tre avelsston men nästa år betäcker jag bara ett av dem (blir fullt i stallet snart annars :) )

Det sto jag funderar på betäcka 2014 är e. Cardento - Irco Marco, 165 cm, ganska rejäl i typen. Har ett hett temperament när det händer saker, men supercool mamma och lugn i boxen.

Har ni några förslag på val av hoppstammad hingst?

Har fått två föl tidigare, e. Careful (-09) och e. Cabachon (-13)
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Du kan ju kika på mitt föl e.Hampton
Ska ta några nya bilder i veckan tänkte jag. annars finns det några i föl-tråden. säger väl inte så mycket generellt iofs..
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

"knapplån" men ååh vad fin Baltimore är, helt kär är jag ..... DEN hingsten ska jag nog ta till nåt av stona nästa år
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

*knapplån*

och jag blir sugen på att ta Canterbury nästa år till mitt sto e Canturano-Contender.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

*kl*

Nu har jag suttit och surfat lite och har kärat ner mig helt i Levisto Z!! :love:

Någon som vet om det går att ta in på honom själv?
Hur ansöker man om det?

Och ja, avkomman får väl mest troligen grå papper eftersom han inte är godkänd i asvh?
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Registrera fölet i Zangersheide. Det är smidigast och billigare än söka licens i Sverige.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Okey! Tack!

Måste man köra stoet till Tyskland då för seminering?

Har ingen lust att köra ner sto med föl vid sidan, kan dock tänka mig att göra det när stoet har gått tomt. Bor ju i Skåne så där är ju en överkomlig resa isf.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Nej du behöver inte köra ner henne utan zangersheide skickar sperma på alla sina hingstar. De uppfödarna jag samarbetar med använder sig nästan bara av zangersheidehingstar och har gjort de senaste sex åren.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Kan Du visa hälsostatus på honom innebärande röntgen och testikelstatus är det inga problem att lösa ettstolicens här hemma och registrera i ASVH heller.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Levisto Z har OCD, det är problemet! Men man kan ju alltid prova att söka dispens.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Medlemskap i Z ordnar du snabbt via deras hemsida. Att tilläggsregistrera dina ston i Z kostar ingenting. Sedan kan du fritt använda alla hingstar som är fullt godkända i avelsförbund medlemmar i WBFSH.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

*kl*

Nu har jag suttit och surfat lite och har kärat ner mig helt i Levisto Z!! :love:

Någon som vet om det går att ta in på honom själv?
Hur ansöker man om det?

Och ja, avkomman får väl mest troligen grå papper eftersom han inte är godkänd i asvh?


Jag har ett Levisto Z-sto som är dräktig med Colman! En underbar tjej som är väldigt lik sin far, trots att hon är brun!
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Det har jag också frågat här innan och fick till svar (visserligen bara en erfarenhet) att det verkar som att han kunde nedärva lite samma negativa saker som mitt sto redan har så för min del blev det att tänka på andra till det stoet.

Man hinner väl ändra sig hundra gånger till men just nu ( efter att ha letat upp vad Levisto kostar på fryst) så ligger kannan och Heartbeat högst i topp till just det stoet iaf.

Jag har redan två e: Heartbeat och jag är så grymt nöjd med deras possitivitet så jag vill bara ha fler :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp