Bukefalos 28 år!

Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

kl
Jag ska betäcka båda mina nya ston nästa år, tar gärna imot förslag!!

Sto 1: Miranda e.Magritte-Anart. Funderar på Ampere, Dalwhinnie och Sezuan.

Sto 2: Mandora e. Mondras (elit) ue.Duralin II. Hon är statspremiesto i 3 led och har lämnat en godkänd hingst e.Cero (e. Calido). Pappan har gångarts blup på 139, så jag funderar på om man skulle tagit en gångartshingst? Står rätt still just nu...
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag kan ge dig lite att tänka på angående Baltimore.
Har ju ett sto ur hans allra första årgång (då han inte var godkänd i Sverige utan bara Oldenburg) och hon är 4 år nu.
Hon har fantastiskt klipp i sin hoppning, är riktigt snabb upp från marken men blir alltmer som Baltimore när det gäller tittigheten. Alla övriga avkommor och hennes mamma är resonabla men hon får nästan panik för vissa saker (kor som hon ser genom fönstret i stallet etc) och stressar upp sig väldigt lätt.

Kommer säkert att bli en alldeles ypperlig tävlingsindivid då hon alltid går framåt men hon är absolut inte en häst som vem som helst kan rida. Vi står på bakbenen för stockar på nya ställen och är på andra sidan vägen för att någon har ställt en platta mot en sten osv osv. Men som sagt, hon backar aldrig av utan det är framåt som gäller.

Det är just det som gör mig lite betänksam!
Både med han och hans far, stammen är ju lite "vassare" än dom andra jag nämde.

Det mest negativa med detta stoet är att hon är precis som du beskriver din; hon kunde dampa för småsaker i vardagsridningen hemma, om saker inte var eller såg ut som det brukade. Kunde lätt bli stressad i sådana situationer.
På tävling kunde hon vara ett monster att rida fram men väl inne på banan var hon oftast super!
När hon var fräsh innan skadan hittades så var hon fantastisk i hoppningen, man hörde ofta Oj och Wow och aaaaaa från läktaren för hon hoppade stort och "spektakulärt" och överhoppade sig mycket som unghäst.

Jag vill ha en avkomma med lite mer "will to pleace", dom får gärna ha mycket go' och var framåt/heta och busiga, men lite mindre egna idéer ;)

Jag har redan två st e Heartbeat på två andra olika ston och det jag tycker framförallt utmärker dessa två är deras vilja att göra rätt!
Dom är lyhörda och bussiga hästar som är sociala och trevliga.

Annars ligger ju Contendro högst på listan då jag vill ha både gång och hopp på stoet, hon själv rör sig väldigt trevligt och det gjorde hennes mamma också
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Funderar över Singular LS La Silla. Enligt intervju med Maria skulle han vara godkänd i Tyskland, stämmer det? Isåfall var? Hittar inget när jag googlar..
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

kl
Jag ska betäcka båda mina nya ston nästa år, tar gärna imot förslag!!

Sto 1: Miranda e.Magritte-Anart. Funderar på Ampere, Dalwhinnie och Sezuan.

Eftersom jag känner till Miranda och hennes karriär så tror jag att det absolut viktigaste i val till henne är ridbarhet och arbetsmoral. Dahlwinnie röstar jag därför på av dina alternativ, annars Luxus just för psykets skull:). Samtidigt så tror jag det hade varit alldeles utmärkt att lägga en hopphingst på henne, en som då kan röra sig bra dessutom. Så Canterbury hade säkert kunnat ge en modern snygg unge, med fin front, gångarter och hoppförmåga.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Någon som har förslag till mitt sto?

Efter Cardento - Cortez tävlat 135. Slutade tävla som 6 åring då en skada satte stopp

Hon är 180 och hennes mamma lämnar stort även hennes syskon.

Letar efter en liten kvick hingst med bra psyke då hon själv är skarp i psyket

Som sagt tänk inte på kostad är berädd att lägga lite extra.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Eftersom jag känner till Miranda och hennes karriär så tror jag att det absolut viktigaste i val till henne är ridbarhet och arbetsmoral. Dahlwinnie röstar jag därför på av dina alternativ, annars Luxus just för psykets skull:). Samtidigt så tror jag det hade varit alldeles utmärkt att lägga en hopphingst på henne, en som då kan röra sig bra dessutom. Så Canterbury hade säkert kunnat ge en modern snygg unge, med fin front, gångarter och hoppförmåga.

Tack för svar! Ja, jag har haft funderingar på Canterbury med, tror det skulle bli en bra kombo :) Dalwhinnie skulle jag ju haft i år, men ändrade mig i sista minuten till Ampére, så det kanske får bli D nästa år då ;)

kl

Inget förslag till det andra stoet?
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Stakkato linjen hade jag kollat närmare på :)

Spitfire Z tex är "liten" och då får du längrebak L-blodet som passar bra ihop med C-blodet :)
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Hade jag haft ett större sto som behövde en liten kvick hingst hade jag valt Spitefire Z.

Till mitt eget sto kan jag även lägga till Nintender som kandidat om han finns i aveln nästa år. Något som vet något om det?
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Ja, jag tyckte han var jätte fin! Och kalas stam;)

Hade jag haft mitt stor sto kvar hade han lätt varit en het kandidat!

Nintender är jätte fin, vet dock inget alls om hur tillgänglig han kommer att vara..
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Oj vilken attityd, är det passande för en moderator ? Ska inte ni vara ett föredöme för oss andra här eller har jag missat nått :nailbiting:
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

kl

Funderar på att betäcka nästa år. Har 2 ston, mor och dotter.

Det är främst dottern som jag har huvudbry om... Stam: Rosevelt-Ragazzo-Jaguar född 2010. I mitt huvud när jag betäckte mamman så skulle hon bli en trevlig dressyrhäst som hoppade okej. Men hon blev en hoppkanon som rör sig okej... :cautious:

Hon hoppade till sig 9-8,5 på treårs, hade det inte varit för att hon var lite spänd (som inte syntes utåt) och började hyperventilera mitt i allt så hade hon säkert fått ännu bättre poäng.

Hur tänker jag med min dressyrstammade hopphäst?

Längre bak på mödernet finns egentligen mer hopphästar än dressyrhästar bla en godkänd hopphingst. Mamman hoppar också väldigt bra, men dottern är bättre. Och bakom Rosevelt finns bla Argentan (far till Argentinus) Så jag visste ju att det kunde bli så här.

Ska jag tänka dubbeltalang eller ren hopphingst? Känns dumt att ta en ren dressyrhingst i alla fall, jag vill behålla hoppet i en eventuell avkomma.

180262_10151509493143113_931428467_n.jpg


Hon har trevliga vinklar, bra front. Lite kort rygg och lite liten (160 som 3åring). Mycket trevligt temperament! Men då mamman har för mycket nerv, så är cool hingst ändå att föredra.
Bra hoppteknik fram och bra rygg, kunde vara bättre bak, men hon kniper inte. Energisk och kvick i benen.
Bra inställning till arbete, om än lite bekväm ;)
Av gångarterna är skritten den bästa, den är riktigt bra! Traven och galoppen är likvärdiga - taktmässiga och rena men skulle behöva lite mer luft och elasticitet.
Hingsten jag söker ska nedärva bra ben.

Någon som vill hjälpa mig med förslag? :)
Eller är det dumt att avla vidare på en så spretig stam?
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag skulle ta hopphingst med så bra gång som möjligt! Fast det är klart, ska du sälja eller spara?
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Då blir det för att sälja! Jag är själv egentligen en dressyrnörd, som tycker att det är roligt att hoppa småå hinder ;)
Några förslag på hingstar?
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Alltid svårt när hästarna envisas med att bli tvärt om som man tänkt :cautious:

Men jag hade nog tagit hopphingst med så bra gång som möjligt, och gärna med blod som fungerat i gångartsaveln också om det skulle slå fel igen ;)

Canterbury, Crelido, Chico's Boy, Hip Hop.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag hade kikat på C-linjerna som brukar röra sig bra också. Kommer rent spontant att tänka på Cosmeo :love:

Jag har som jag skrivit innan själv två st e: Heartbeat som här en fantastik inställning till arbete båda två.
Den ena har en jätte bra galopp (fbl morfar) och ok trav och den andra har en väldigt bra trav ( ue Chapman) och en bra galopp.
Han har ju själv bra gångarts poäng :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp