Funderingar....igen.....

martha

Trådstartare
nu är det ju hösten igen.....och mina funderingar går igen till behovet för hästarna....det borde ju vara så att behoven sjunker när näringen i naturen sjunker...eller??? för en vild häst kan ju inte ha jämn näringstillförsel året runt...kanske andra behov stiger istället???...nån som har några djupa teorier om detta??
 
Tror fler faktorer än så spelar in. I naturen har väl hästen ätit upp sig rejält under sommaren för att klara just de magrare månaderna, de är inte brunstiga, fölen är större och diar inte så mycket längre, hingstarna behöver kanske inte hävda revir som tidigare osv.

Modern hästhållning fungerar ju lita annorlunda - hästens träningsperiod börjar ofta igen efter sommarvilan mm.
 
Jo, fast på föl och åringar t ex som inte "gör nånting" mer än växer då...om näringen i naturen är lägre...VAD är det då dom behöver under vintern...det finns en del som förespråkar magra unghästar då dom växer saktare och då sägs bli hållbarare....ligger kanske nåt i detta...mineraler o vitaminer är nog A och O då dom kan i fritt tillstånd reglera detta på bättre sätt än i fångenskap.
 
Jo, det förstås....
Jag vet faktiskt inte, jättesvår fundering det där!
Kan tänka mig att det inte är bra egentligen att de växer för fort, men samtidigt vill man ju tillfredsställa behovet så att de inte får bristsjukdomar eller blir svaga på annat sätt på grund av fodret.
Följer fortsatta diskussionen med spänning!
 
Stallägaren där jag hade häst innan hade en teori om det där, fast jag satte mig inte helt in i den... Men hon tyckte att man inte skulle proppa i dem för mycket mat på vintern, för att det inte funkade så i naturen, t ex drog hon in lunchhö på vintern, fast de fick lite extra på morgonen... Nu var hennes hästar välgödda ändå, och de gick i rejäla hagar där de kunde knapra i sig det ena och det andra.

Angående unghästar får jag säga att teorin ger mig lite hopp, min häst var nämligen rätt undernärd på vintern när hon blev två. Jag ville ju inte ha det så, men vi hittade inte felet i tid. Hon åt upp sig rejält under betena både som 1 och tvååring dock.
Nu är hon snart fyra och går sedan ett och ett halvt år tillbaka på minimalt med foder (har dock säkrat mineraltillförseln) och är ändå på gränsen till överviktig hela tiden. Hållbarheten kan jag ju bara hoppas på, men lättfödd tycks hon ju ha blivit! Har även växt ganska jämnt och långsamt fram till tre års ålder men verkar ha nöjt sig nu.
Däremot har hon ett enormt tugg behov och uppför sig alltid hungrigt. Jag misstänkte magsår men vetesjutton längre, hon har ju alltid något att tugga på i hagen eller i boxen, halm om inte annat. Hon har även fått tarmflora återställande. Så jag tror att det är psykologiskt, ett minne av att ha varit himla hungrig en gång, och en vilja att försäkra sig om att de inte blir så igen... Vetenskapligt va? :crazy: :rofl:
 
Frågan är då, vad är det viktiga i naturen? Att hästen blir stark och optimal för arbete, eller överlevnad...
 
Dem senaste teorierna jag har hört är att hästar ständigt går hungriga och äter perioder 45-80 minuter för att sedan vila och äta en period till. Med unghästar tror jag inte att man ska underutfodra dem men jag tycker det är alldelles för mycket prat om lusern, proteintillskott hit och dit, visst är det bra om man har ett sämre hö. Men många unghästar blir som broilers på grund av dessa, speciellt om man pytsar i det fast man inte riktigt vet. Många är rädda för bristsjukdomar men tänk på alla offer och fel faktiskt hästarna kan få på grund av överutfodring. Jag har själv överutfodrat unghästar och det är lätt hänt att man missar de lite upprättade koterna och annat som tyder på att hästen växer för fort. Låt unghästarna ha tid på sig vi kan ju inte alla vinna kriteriet. Jag tror på mycket bra stråfoder för det kan inte unghästar få för mycket av och lösdrift om det är möjligt, det ger sunda individer.

Cissi :bump:
 
Jo, visst förstår jag att våra pållar inte är vilda djur, men deras kroppar måste ju vara funtade på nåt sätt iallafall.....det är ju inte för inte dom slutar växa på vinterhalvåret då maten är som svårast för dom...jag tror nämligen att man kan få lika hållbara hästar om man följer deras cykel..men då är ju frågan...VAD är deras cykel?? :confused:
själv är jag /försöker jag vara noga med vad dom får i sig, men eftersom jag inte vill att hästarna skall vara utan grovfoder någongång under dygnet så är det svårt att räkna på vad dom verkligen får i sig...fast det är ju många faktorer som spelar in för att få en hållbar häst, och inte endast maten
varför jag funderar nu är för att jag såg en ettåring(hbl) i veckan som var en bra bit över 160, och att jag får en hel del unga hästar (2-3 år)med förändringar i framförallt framknäna
en kompis till mig har leasat en 2 åring som bara varit sparsamt tränad och har urkalningar i framknäna ändå...i detta fallet tror jag dock mer på dålig avmakning och alldeles för dåligt hö o mineraler under hennes första år(OBS ..inte min kompis som fött upp)
så visst skall dom ha bra mat, men det jag funderar över är om man kanske skulle dra ner värdena under vinterhalvåret på dom
( nu tänker jag mest på unghästar)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Nu ser jag många diskussioner ang att klippa och inte klippa hästen. Och då ser jag många kommentarer som påstår att deras häst får...
Svar
10
· Visningar
1 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp