Funderingar kring min uppstallning

1 minut per häst alltså?
Det blir åtminstone 2 minuter per dag och häst, en timme per månad.

Ska du ta betalt vitt för det antar jag att du räknat minst 2-300kr per häst för det?
Absolut. Personal vitt får man nog räkna med att det kostar 350-400 per timme på vardagar. Så att TS får betala 500 är inte orimligt om det t ex ingår att hämta täcke i täckestork. Det ingår inte hos oss utan täcke nära boxen och så får man ha reservtäcke om det blir blött. Inget täckesbyte vid insläpp utan vid kvällsfodring, då har de flesta hunnit byta själva och övrigas täcken har torkat på hästen.
 
Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick i priset, ändra något etc.

Utöver stallägarens två egna hästar, så är jag den enda personen som hyr in mig där med en häst.

Det som ingår i hyran är:
Boxen 9-10 kvadratmeter
8kg hö/dag
1 spånpelletssäck/veckan
In-/utsläpp (ut senast 8 och går in vid 20/21 på kvällen)
Fodring kvällen (finns massor att äta i hagen så dem får inget innan utsläpp)
Ridbana (får dock inte longera, löshoppa, lösgaloppera eller tömköra om banan är nyharvad)
Ridvägar i skogen är helt okej.
3 hagar (1 jättestor som knappt används och 2 mellanstora)

Hyran på det är 2260:-

För till exempel 1 täckesbyte per dag vill hon ha 500:- i månaden extra utöver Stallhyra. Får köpa extra spånpellets för 50:-/säcken.

Hästen jag har där är 160-162 cm hög och 450kg (nätt i typen). Skulle gärna önskat att det iallafall ingick 10kg/dag
Rimligt, kanske till och med ett schyst pris.
 
Absolut. Personal vitt får man nog räkna med att det kostar 350-400 per timme på vardagar. Så att TS får betala 500 är inte orimligt om det t ex ingår att hämta täcke i täckestork. Det ingår inte hos oss utan täcke nära boxen och så får man ha reservtäcke om det blir blött. Inget täckesbyte vid insläpp utan vid kvällsfodring, då har de flesta hunnit byta själva och övrigas täcken har torkat på hästen.
Men du tar alltså av ett täcke, hänger upp, tar ned ett nytt och på med det på 1 min?
 
Men du tar alltså av ett täcke, hänger upp, tar ned ett nytt och på med det på 1 min?
1-2 minuter, ja det är jag ganska säker på. Det är kanske 10 meter till de täckeshängare som är längst från boxarna. Men jag har ju bra rutiner. Placerar höet vid fodringen så att hästarna står still i rätt position, går aldrig tomhänt och så är folk ombedda att byta bensnören mot svansrem samt undvika halstäcken och fippliga spännen på sina täcken.
 
1-2 minuter, ja det är jag ganska säker på. Det är kanske 10 meter till de täckeshängare som är längst från boxarna. Men jag har ju bra rutiner. Placerar höet vid fodringen så att hästarna står still i rätt position, går aldrig tomhänt och så är folk ombedda att byta bensnören mot svansrem samt undvika halstäcken och fippliga spännen på sina täcken.
Jag tror att många inackorderade vill välja sina täcken utifrån hästens behov. Jag själv skulle inte vilja undvika halstäcken eller "fippliga spännen" för att det ska gå snabbt vid täckesbyten. Tänker tex på många HW täcken som har tre "lager" på bogspännet (utöver ev liner) och 3 bukgjordar. Smidigt att det funkar så hos er, men det går nog inte att generalisera när man ska tänka kring rimliga priser för tjänster :)
 
Jag tror att många inackorderade vill välja sina täcken utifrån hästens behov. Jag själv skulle inte vilja undvika halstäcken eller "fippliga spännen" för att det ska gå snabbt vid täckesbyten. Tänker tex på många HW täcken som har tre "lager" på bogspännet (utöver ev liner) och 3 bukgjordar. Smidigt att det funkar så hos er, men det går nog inte att generalisera när man ska tänka kring rimliga priser för tjänster :)

Att täckena är smidiga är definitivt en viktig faktor när jag köper nya. Just halstäcke undviker jag inte utan det får hästen när det behövs, men jag skulle aldrig förvänta mig att stallägaren knäpper fast halsen på täcket utan då har jag i så fall hellre ett täcke med hals och ett utan att välja på. Bensnören undviker jag och jag skulle aldrig i livet köpa ett utetäcke med sådan här knäppning:
1634219588292.png

(lånad bild som exempel)

Till exempel.
Jag vill ju liksom att allt runt min häst ska vara så smidigt som möjligt för vem som än ska hantera honom just då, oavsett om det är jag själv, stallägaren eller någon annan.
 
Att täckena är smidiga är definitivt en viktig faktor när jag köper nya. Just halstäcke undviker jag inte utan det får hästen när det behövs, men jag skulle aldrig förvänta mig att stallägaren knäpper fast halsen på täcket utan då har jag i så fall hellre ett täcke med hals och ett utan att välja på. Bensnören undviker jag och jag skulle aldrig i livet köpa ett utetäcke med sådan här knäppning:
Visa bifogad fil 78119
(lånad bild som exempel)

Till exempel.
Jag vill ju liksom att allt runt min häst ska vara så smidigt som möjligt för vem som än ska hantera honom just då, oavsett om det är jag själv, stallägaren eller någon annan.
Jag väljer enbart täcken utifrån passform och kvalitet. Hur lång tid det tar att ta av eller på täcket ingår inte överhuvudtaget när jag väljer..
Skulle dock inte heller be någon sätta av eller på halsen, jag tolkade det som att halstäcket tog tid iom fler spännen bara.
 
Men du tar alltså av ett täcke, hänger upp, tar ned ett nytt och på med det på 1 min?
Alltså när jag byter täcke, då tar jag med det nya täcket in, har det under armen, drar av det som är på och lägger över boxdörren/krubban etc lägger på det nya. Går ut och tar med mig det andra ut. Det tar inte lång tid.
 
Jag tror att många inackorderade vill välja sina täcken utifrån hästens behov. Jag själv skulle inte vilja undvika halstäcken eller "fippliga spännen" för att det ska gå snabbt vid täckesbyten. Tänker tex på många HW täcken som har tre "lager" på bogspännet (utöver ev liner) och 3 bukgjordar. Smidigt att det funkar så hos er, men det går nog inte att generalisera när man ska tänka kring rimliga priser för tjänster :)
Vi har inget förbud, utan en uppmaning. De flesta respekterar att detta är en arbetsmiljöfråga för personalen samt att det gynnar dem själva när de har stallpass.
 
Jag tycker det är ett bra pris på stallplats, täckesbyten och spån och hade frågat om möjligheten att köpa mer grovfoder. :up:
 
Svar till ursprungsinlägget, och lite allmänna funderingar:

Jag tycker inte att du betalar en orimligt hög hyra på något sätt. Jag kan hålla med om att boxen är lite liten, men eftersom de inte tillbringar särskilt mycket tid där så skulle jag inte se det som någon stor sak.

Jag har läst igenom tråden här, och den andra, och med reservation för att jag missuppfattat så tycker jag att en viss frustration lyser igenom hos dig. Du upplever att du får ta ett stort ansvar av det du betalar för att få utfört, och jag tror att det så småningom kommer att smitta av sig på din häst. (Oavsett om din upplevelse är relevant eller inte.)

Visst var det väl du som skrev om att din häst hade gått ner i vikt senaste tiden? Du skriver att din häst trivs i detta stall, men utifrån det jag läst verkar upplägget inte riktigt passa. Din häst faller ur, men kan inte få foder enskilt mer än nattetid i boxen, vilket jag tycker verkar vara en stor varningsklocka. Å andra sidan så beskriver du att hästen liksom landat här till skillnad från andra stall den stått i, och då kanske man måste ge det lite mer tid? Men om hästen är mager är det svårt att ge alltför mycket tid. Om stallägarens hästar inte har samma behov som din behöver de kunna delas på en tid, för det är svårt för en mager och lite orolig häst att äta ikapp med en eller två feta som är etablerade i sin miljö.

Min erfarenhet är att både häst och ägare behöver trivas för att det ska bli hållbart på sikt. Din frustration kommer förr eller senare att ge utslag på hästen. Det ska vara roligt och givande att åka till stallet.

Jag har själv egen gård, och det är verkligen väldigt mycket mer att göra än jag kunde föreställa mig när jag var inhyrd. På morgonen är varje minut dyrbar, så jag skulle inte gilla att byta täcken med halsar och dra på boots på inackoderingar, men då har jag valt att inte ha sådana heller. Som stallägare är jag hellre utan inackordering än har någon gående på gården som är missnöjd. Att under en tid ha hästarna i skilda hagar för att kunna fodra upp en mager eller banta en fet hade jag däremot inte tyckt var konstigt.

Vad jag vill komma fram till är att jag inte tror att det här stället passar dig och din häst. Om hästen verkar nöjd och tillfreds så behöver du inte stressa därifrån, men jag tror att du ska försöka hitta något ställe som kan ta hänsyn till de speciella behov din häst har. Under tiden kan du försöka att inte interagera så mycket med stallägaren. Ta tex hem din transport och parkera den hemma istället. Hyr sedan ut den om stallägaren vill nyttja den. Om det är så att du inte betalar för någon uppställningsplats för transporten så kan stallägaren tycka att den har någon form av nyttjanderätt i gengäld. Sluta åka med stallägarens häst till hovslagaren, bara förutsätt att stallägaren själv kan fixa det.

Var också beredd på att betala betydligt mer i stallhyra när du hittar det ställe som tar hänsyn till dina och hästens behov. Var inte rädd för dubbla avgiften mot vad du betalar idag.
 
Jag tror att många inackorderade vill välja sina täcken utifrån hästens behov. Jag själv skulle inte vilja undvika halstäcken eller "fippliga spännen" för att det ska gå snabbt vid täckesbyten. Tänker tex på många HW täcken som har tre "lager" på bogspännet (utöver ev liner) och 3 bukgjordar. Smidigt att det funkar så hos er, men det går nog inte att generalisera när man ska tänka kring rimliga priser för tjänster :)
Min tjej måste ha bensnören. Hon är byggd så vinden tar sig in under täcket och blåser av det när hon bara har svanssnöre. Det har hänt flera gånger... Minns speciellt den gången jag fick leta täcke i snöstorm och inget fann. 2 dagar senare töade det fram igen. :-)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 356
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 765
Senast: svea
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
4 787
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp