Funderingar över plastkostnader till hösilagebalar....

Domino_s

Trådstartare
Sitter och funderar över vad just själva plasten kostar när man tillverkar 1 hösilgebal....

Någon som vill hjälpa mej med detta!? :D:o

Mvh Domino_s
 
Sv: Funderingar över plastkostnader till hösilagebalar....

Hej,

Har inte studerat enbart plastkostnaden men gjorde för något år sedan en kostnadsanalys som visade att självkostnadspriset för slåtter, strängning, plastning och hemkörning hamnade på 147:-/bal för oss. Sedan dess har dieselpriset gått upp med mer än 30%. I det beräknade priset finns inte heller anläggningskostnaden för vall (uppskattningsvis 3000-5000:-/ha) med eller kosnader för andra åtgärder som exempelvis gödning. Tar man in dessa kostnader uppskattar jag självkostnadspriset per bal till 180-200:-/st exkl moms. Arbetskostanden är inte till fullo inberäknad eftersom det här var produktion för eget bruk.

Då räknar jag hela tiden på storbal, är det fråga om småbal så innebär det ökade svinnet och ökade hanteringskostnader säkert en fördubbling per kilo foder.
 
Sv: Funderingar över plastkostnader till hösilagebalar....

Ca 100 kr per bal får du räkna. Vi betalade 102 kr balen för ensilage och 40 för hö.
 
Sv: Funderingar över plastkostnader till hösilagebalar....

I brist på andra bud som besvarar grundfrågan så säger jag 40:-/bal för enbart plasten.
 
Sv: Funderingar över plastkostnader till hösilagebalar....

Vi gör bara småbal (35 kr) själva.
48 rullar plast (250 mm) kostar 15000 kr inkl återvinningskostnad och moms.
1 rulle räcker till 25 balar vid 8 skikts plastning = drygt 12 kr/bal.
Då pratar vi småbal alltså.
 
Sv: Funderingar över plastkostnader till hösilagebalar....

Låter billigt!! :laugh:
Var köper du plasten då??
Hur många skikt?
En grov uppskattning men jag betalar 140:-/ bal för pressning +plastning inkl plast. Finns dom som kör billigare per bal men dom här balarna är det mycket i så per kg så blir det billigare.
 
Sv: Funderingar över plastkostnader till hösilagebalar....

Våra kostar ca 50:- per bal + moms. Då är det 10 lager plast och relativt stora balar (säkert 250 kg ts). Men vi köper mycket plast, pressar några tusen balar per säsong så det blir väl en del mängdrabatt gissar jag.
 
Sv: Funderingar över plastkostnader till hösilagebalar....

Vem pressar åt dig, det är kanske min gubbe :D.
 
Sv: Funderingar över plastkostnader till hösilagebalar....

Jag läste på nån jordbrukssida att: En 22-kilosrulle ensilageplast kostar ca 320-350 kronor när återförsäljaren köper från tillverkaren. Men att bönder lurats betala överpris för ensilageplasten. Ca 55:- per bal FÖR MYCKET lågt räknat har överpriset varit.
 
Sv: Funderingar över plastkostnader till hösilagebalar....

Nu fattar jag inte. Om priset är 50:- kan väl det inte vara 55:- för mycket? Skulle man få fem spänn per bal då eller :rofl:.

*sorry för mkt rödvin*
 
Sv: Funderingar över plastkostnader till hösilagebalar....

Vem har snackat om 50 spänn ?? Det står ENBART att bönder fått betala överpris, och då ca 55:- FÖR MYCKET än vad priset egentligen är. Vad snackar du om då ?
 
Sv: Funderingar över plastkostnader till hösilagebalar....

Jag menar att jag är bonde, och att jag betalar 50:- per bal. Om det är 55:- för mycket borde jag då rimligen få tillbaka 5:- för varje bal jag pressar?
 
Sv: Funderingar över plastkostnader till hösilagebalar....

Hon har nog läst i ATL att bönderna betalat 55 kr för mycket PER RULLE PLAST, inte per plastad bal...

Ni som gör storbal, antar att plastaren har 2 rullar plast igång samtidigt (hoppas du förstår vad jag menar...) hur många balar räcker dessa 2 rullar till ungefär? 50% försträckning?
 
Sv: Funderingar över plastkostnader till hösilagebalar....

Hon har nog läst i ATL att bönderna betalat 55 kr för mycket PER RULLE PLAST, inte per plastad bal

Haha, ok :rofl:. Inte konstigt att det blev konstigt ;).

Vid 8 lager räcker en rulle till 16 bal enligt min sambo. Då är försträckningen 70%.
 
Sv: Funderingar över plastkostnader till hösilagebalar....

...ja det är två rullar som går samtidigt så då blir det *räkna, räkna* ...32 balar på två rullar.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig. I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en...
2
Svar
20
· Visningar
2 722
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag har problem. Det finns fyra saker jag avskyr när det gäller dasspapper 1. Papper som slutar existera när det blir blött så man...
2
Svar
34
· Visningar
1 708
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 777
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp