Funderingar över rottweiler

A

Agraff

Jag har i många år funderat på att skaffa en rottweiler. Ni som har de hundarna, hur aktiverar ni dem? Är det någon särskild gren inom bruks som passar dem bättre än andra? hur ser aveln ut i Sverige, är det mycket höftledsproblem odyl?
 
Själva avelsbiten och det här med höftproblem har jag inte så stor koll på, men förövrigt tycker jag att rottisen är en Underbar hund. Alltid lojal och framåt.

Jag har haft 3 friska fina rottweilers och har aldrig haft några problem med någon, (inte av mina iaf)

Jag har aktiverat mina rottweilers i agility träning (aldrig tävlat då mitt intresse inte sträckt sig så långt) och lagt mycket spår med mina hundar, Sen har dom vart stallvana och var med mig i stallet för jämnan. Jag tror iof att det är en fördel att man är en aktiv människa om man ska ha en så pass arbetskrävande hund.
Personligen skogscycklar jag på sommaren och då är alltid hundarna med. och på vintern åker jag skidor och även då är hundarna med mig. Fast som med alla hundar så behöver rottweiern på tänka också och inte bara löpa. Jag brukar göra träningarna mer till lek och försöka lära hundarna saker mest på skoj. och offta funkar det fint. tec att dom ska skälla på olka komandon, Att lägga posten (från brevinkast) på telefonbordet och så vidare. (min förra rottweiler hämntade posten och la den på bordet även när jag inte var hemma :D) och dom verkar må bra av den sysselsättningen.

www.alltomhundar.com finns rasregister med bra uppfödare i svergie. Lycka till med hundsökandet och hoppas det går bra! :)
 
Jag har två väldigt olika rottisar och de aktiveras med spår, sök, uppletande, lydnad och liknande. Det mesta som ingår i brukset pysslar vi med, men vi utövar inte skydd eller rapport.
Några timmar varannan dag håller mina nöjda och glada.

En rottis är rätt allsidig och fungerar i de flesta grenar, men många har en förkärlek för att vinda istället för att spåra och på grund av det kan söket passa dem bättre. Dock har många rottisar en exteriör som gör dem olämpliga för just sök, men har man en lättare och smidigare variant så skulle jag satsa på det. Spår är annars en mycket skoj gren det också.
Rapport och skydd är väl inget man siktar på om man köper sig en rottis, men visst går det. Man kan kanske inte räkna med att komma till Sm, men det går utmärkt att pyssla med det på medelnivå. Det som ställer till det i rapporten är att rottisen inte har en löparkropp. De får svårt att konkurrera med smidigare och snabbare raser. Tyngden och mentaliteten ställer till det för dem i skyddet.

Det rottisen har problem med idag är en avel som riktar sig mer och mer mot utställning och sällskap. Många hundar har dåligt föremålsintresse och det är inte ovanligt med en obalans mellan dådkraft och skärpa. Ska man ha en rottis att jobba med bör man köpa från de petiga brukskennlarna.
HD, AD, fukteksem, Skördkörtelrubbning och epilepsi är andra saker man får se upp med när man letar rottis.

Men låt dig inte avskräckas av allt det här. Det finns riktiga fina rottisar också, bara man letar lite.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
602
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 894
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 221
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej har en rescue fr spanien amstaffblandning på 6 år, steriliserad tik. Hon älskar människor o barn, men när det kommer t andra hundar...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: Londons
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp