Funkar de att låta hästarna stå utan hö i 8 timmar?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare smultronfot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 6 356
Sv: Funkar de att låta hästarna stå utan hö i 8 timmar?

när våra stod på box innan så fick dom hö kl 7 å sen hö kl 17. dock så fick dom närmare 1 bal/var på morgonen så dom hade å pilla i.

Om du tänker som så att hästarna bör Ej gå utan foder i absolut max 4 timmar. hur i helafriden gör ni på natten då ? ger ni hästarna nattamål ! :confused: mina får morgon o kväll i sina uteboxar som dom då kan gå och äta i när dom vill under dagen och sedan finns det ju fortfarande här i södra sverige att äta i hagarna även om det inte innehåller någon näring så är det dock foder.

Tänkte på din fråga ang nattmål? Jag ser i alla fall till att det alltid finns halm kvar om mornarna så jag vet att det finns att tugga på.
Även hos oss finns tuggbart kvar i hagen nu. Det är kanon men sedan blir det väl lunch-giva antar jag.

Till TS undrar jag om det kanske inte finns någon hundpromenerare som kunde åta sig att slänga ut lite hö vid lunch tid kanske???

Ge tillräckligt mkt hö på morgonen så det räcker några timmar & hästen slipper vara utan hö 8 timmar.
Att ge fri tillgång till en häst som redan är tjock & sedan dessutom är lättfödd är inte heller snällt.
Feta hästar får ledproblem.

Ja det är ju som att välja mellan pest och kolera...

Fast det räcker inte alltid.. :3
Men något att tugga på ska alltid finnas.. halm, närinsfattigt hö, mkt grenar där de verkligen kan äta barken så att något ligger i magen..
Eller något..

Och för att undvika fetma och ledproblem kan man öka motionen ;)

Önskar att livet vore så enkelt...

Jag äger en häst av en MYCKET lättfödd ras, dvs en haflinger. Hon är född -03, och väldigt mycket unghäst ännu. Enligt en del haflingerexperter skulle hon inte ens vara inriden ännu, men det är hon. Jag rider dock mycket sporadiskt än så länge, och någon konditionsträning är det knappast tal om. Pållan älskar mat, och skulle säkerligen kunna äta non-stop, men är mycket, mycket lättfödd. Hon får i dagsläget ca 8-9 kg hö (delar med shettis så det är svårt att säga exakt mängd) plus 1 kg lucernpellets. Hon skulle kunna äta MYCKET mer, men om hon gör det blir hon fet. Det är inte bra, självklart, även om man också vill prioritera att hon får i sig en tillfredsställande grovfodermängd.

Vad jag vill med mitt inlägg? Poängtera att inte allt här i livet är svart och vitt!

Tyvärr är det inte alltid så enkelt som att öka motionen. Om man har unghäst t ex, så hur ska man då öka motionen? Man kan ju inte precis longera den i 2 timmar per dag. Och att ut och springa med den på vägarna är kanske inte heller så lätt. JAG skulle då inte orka! Dock lärde jag min ena unghäst som behövde mer motion att cykla med den! Det gick utmärkt! MEN det kräver en del träning och att man känner sin häst! Det går ju inte att den får flipperspel helt plötsligt och stegrar sig eller nåt.
Sen det här med grovfoder. Det är ju inte bara så att de måste ha mat regelbundet för att inte magsår ska uppstå. När hästen börjar äta så sätter den ju även igång ett stimuli som gör att de vill tugga i kanske MINST 1-2 timmar. Och räcker då bara maten i en ½-timme, så blir de frustrerade och kan lägga sig till med fula ovanor, som träätning eller kanske krubbbitning. Ger man grovfoder så måste man se till att det räcker i alla fall 1½ timme.
Halm är ju oxå ett grovfoder, men kan man inte få tag i halm, så är det ju svårt att ge det! Men att strö ut höet i hagen är oxå ett sätt att få det att räcka lite längre, för då får hästarna gå och leta lite, vilket de gör i naturligt tillstånd!

MEN att låta hästen stå utan grovfoder i 8 timmar är INTE optimalt! Det ger hästen magsår! Den kanske fungerar bra ändå, men fullt frisk är den ju inte! Så ni som tycker detta, tycker jag ska läsa på mer om hästens matsmältningssystem, foderlära och magsår hos häst!

KL

Ni kan inte få tag på "fröhalm" då? Det brukar jag rulla in en storbal till mina, allra helst när kylan kommer och de behöver äta extra för den skull.

Ja det där med att få till det med utfodringarna är inte lätt när man jobbar. Men som jag läste i ett annat svar att det är för långt mellen målen kan jag hålla med på. Hästen producerar magsaft konstant, deras magar fungerar inte som våra. Våra drar igång när vi får något i oss,medas hästens håller på hela tiden.
Som jag har brukat gjort är att antingen fylla säckar med hö lunch 1,2, och tre och kanske att en snäll granne kan slänga till hästarna höt. Annars har jag brukat sprida ut höt i hagen väl så att det tar sin tid att äta samt att hästen håller sig sysselsatt med att äta. En häst i vilt tillstånd äter ungefär i 18 timmar per dygn och då får den i sig lite i taget.
Jag hoppas att du kommer fram till en bra lösning för dig och dina hästar.

Det är ju skrämmande att så många
Det där förstod jag inte redigt :p
Får hästen kraftfoder? Ta bort det genast isf om den blir tjock.
En häst med fri tillgång behöver sällan kraftfoder.

Nu då han har gått på fri tillgång får man bara ca 1 dl havre om dagen + mineraler för att ha ngt gott i krubban.
De är de enda kraftfordret han får.

Imorgon kommer de att börja gå på giva igen. Så då ökar jag kraftfodret.

Tänkte på din fråga ang nattmål? Jag ser i alla fall till att det alltid finns halm kvar om mornarna så jag vet att det finns att tugga på.
Även hos oss finns tuggbart kvar i hagen nu. Det är kanon men sedan blir det väl lunch-giva antar jag.

Till TS undrar jag om det kanske inte finns någon hundpromenerare som kunde åta sig att slänga ut lite hö vid lunch tid kanske???

De finns inte de tyvärr. Då vi har hästarna hemma på gården. :smirk:
Har inga direkta grannar heller. Eller jo en som är ngn km bort, men de känns ändå lite surt att be den fodra mina hästar flera ggr i veckan. Då känns de som ett bättre altenativ att fixa foderautomat.

Önskar att livet vore så enkelt...

Jag äger en häst av en MYCKET lättfödd ras, dvs en haflinger. Hon är född -03, och väldigt mycket unghäst ännu. Enligt en del haflingerexperter skulle hon inte ens vara inriden ännu, men det är hon. Jag rider dock mycket sporadiskt än så länge, och någon konditionsträning är det knappast tal om. Pållan älskar mat, och skulle säkerligen kunna äta non-stop, men är mycket, mycket lättfödd. Hon får i dagsläget ca 8-9 kg hö (delar med shettis så det är svårt att säga exakt mängd) plus 1 kg lucernpellets. Hon skulle kunna äta MYCKET mer, men om hon gör det blir hon fet. Det är inte bra, självklart, även om man också vill prioritera att hon får i sig en tillfredsställande grovfodermängd.

Vad jag vill med mitt inlägg? Poängtera att inte allt här i livet är svart och vitt!

Jag har haft/hand om flera hästar som har varit MYCKET lättfödda.
Det jag menade är att om man inte kan ge hästen tillräckligt mycket foder utan att den blir fet så måste man öka motionen.
Det ÄR svart o vitt i slutänden, eftersom man helt enkelt måste anpassa motionen efter maten sas.
Kan man inte det pga att hästen är ung, skadad eller liknande så får man byta foder helt enkelt.
(Och varför ger du lucern om din häst är MYCKET lättfödd? :confused: )

Och för att undvika fetma och ledproblem kan man öka motionen ;)

Meeeen, han rids ordentilgt 1 ggr om dagen. Har aldrig någon "bara stå i hagen dag" utan, isåfall blir det promenad på ca 30 min.

Han rids ca 45 min om dagen är 5 år och riden ca 1/½ år nu.
I skritt trav och galopp.

Om de ens var till mig :o

Fast det räcker inte alltid.. :3
Men något att tugga på ska alltid finnas.. halm, närinsfattigt hö, mkt grenar där de verkligen kan äta barken så att något ligger i magen..
Eller något..

Pinnar! :D ah, de måste ja ju lägga in! Tack :)

Vill bara tillägga att jag har lärt mig myyyycket av den här tråder! :)
Tack!

Nu kan jag inte låta bli att hoppa in. Självklart vill alla sina hästar väl. Och det ultimata är såklart att se till att hästarna får mat regelbundet, eller att ge fri tillgång.
Det finns mycket som faktiskt är i gråzonen - det är kanske inte den ultimata lösningen - men det bästa som går att lösa just för tillfället.

Jag håller med i att man ska se till hästens bästa - men det måste också vara rimligt. De hästägare jag känner gör sitt bästa för att pussla ihop heltidsjobb och restid så att inte hästarna ska bli lidande.

Kunskap är såklart viktigt - men också förmågan att acceptera att alla inte har förutsättningar för det ultimata hästägandet - utan att för den sakens skull vara olämpliga hästägare!

(Och varför ger du lucern om din häst är MYCKET lättfödd? :confused: )

För att öka på mängden protein i min grovfodergiva utan att behöva öka energin samtidigt... Jag tror att jag lyckats rättså bra med min plan, för hon ser faktiskt riktigt fin ut i vinter, tycker jag:

PC100003.jpg

Pinnar! :D ah, de måste ja ju lägga in! Tack :)

Va så lite.. men det blir MYCKET pinnar om de ska ha en chans att få i sig så mycket bark att magen hålls igång. Bara så du tänker på det och inte tror att 3 grenar om dagen löst foderproblemet. :3

Ja det där med att få till det med utfodringarna är inte lätt när man jobbar. Men som jag läste i ett annat svar att det är för långt mellen målen kan jag hålla med på. Hästen producerar magsaft konstant, deras magar fungerar inte som våra. Våra drar igång när vi får något i oss,medas hästens håller på hela tiden.
Som jag har brukat gjort är att antingen fylla säckar med hö lunch 1,2, och tre och kanske att en snäll granne kan slänga till hästarna höt. Annars har jag brukat sprida ut höt i hagen väl så att det tar sin tid att äta samt att hästen håller sig sysselsatt med att äta. En häst i vilt tillstånd äter ungefär i 18 timmar per dygn och då får den i sig lite i taget.
Jag hoppas att du kommer fram till en bra lösning för dig och dina hästar.

Du har fattat vad det handlar om: 50% av våra hästar har MAGSÅR och det beror på för få fodringar under dygnet. Jag fattar inte att fler "hästmanniskor" känner till detta. I stället hålls det på med att dutta hit och dit med olika foder och foderrutiner. En hast skall aldrig jämföras med oss människor när det gäller utfodring. Hästen har inga mättnadskänslor och kan därför heller inte bli "mätt" som vi. Att den producerar magsyra hela tiden är till för att ta hand om det foder som den äter under 18 timmar om dygnet i vilt tillstånd. Detta har den utvecklat under 60 miljoner år och det måste vara tveksamt om vi kan ändra på detta. Det enda rätta är att fodra så ofta som möjligt och det måste vara människans anvar att uppfylla detta när vi skaffar häst. Om inte, varför skall vi med kunskap om detta orsaka magsår på vår hästar. DJURPLÅGERI?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 588
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg... 2
Svar
30
· Visningar
3 984
Senast: Buck
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 839
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Hej!:laugh: Jag får hem min unghäst från inridningen om dryga två veckor, han blev skadad i somras (slet av bicepsmuskeln) så han...
Svar
5
· Visningar
1 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka