Bukefalos 28 år!

Funkar inte med bett... Långt.

Sv: Funkar inte med bett... Långt.

Jag har kommit fram till att jag inte kan rida med mitt kära hackamore i all evighet... Alltså måste jag försöka få pållisen att vänja sig vid bettet.
Jag rider på tredelat eller rakt gummibett.
Och problemet är att han hatar det.

Han går så fint på hacket, i balans hela tiden, till och med i galoppen. Och han är glad och framåt.
Men så sätter man på honom ett bett och så blir allt bajs.

I skritten funkar det någorlunda, men han blir jättetrög i munnen och man får typ dra i honom när man ska göra halt. Till skillnad från hacket, som man bara kan ta lite i så stannar han direkt. Till och med från galopp om jag ber honom.
Traven funkar för det mesta. Men han är seg. Mycket segare än på hacket.
Galoppen... Han bara springer. Sitter och drar i honom och han lyssnar inte. Försöker gå på en volt och man känner verkligen hur ryggen nästan släpar i marken och benen är på olika ställen allihopa.
I galoppen på hacket så samlar han sig, lyssnar jättefint... Kan göra ökningar och byten. Små volter och alla ben är med hela tiden.

Jag viiiiill rida på hackamoret. Det går så jäkla bra hela tiden. Bara flyter fram.
Men endå inte.
Jag vill ha en häst som går att rida med bett och det ska gå precis lika bra.
Jag vill tävla dressyr.
Men det går inte på hacket.
Och det känns som att det går sämre och sämre hela tiden med bettet.

JA, hans tänder är grundligt kollade och det är inget fel på dom!

Förlåt för att jag förstör eran vardag med mina stackars klagomål, var bara tvungen att skriva av mig. :p


Prova med novabetten i silicon? De är specialutvecklade för känsliga munnar och eftersom att det är i silicon så slipper man de där hemska "frätningarna" och flisorna som alltid/ofta uppstår med syntetbetten :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 093
Senast: tuaphua
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Roheryn
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp