fy fan för djurplågeri!

Sv: fy fan för djurplågeri!

Jag håller med om att dessa personer behöver hjälp snarare än hårda straff. Psykisk sjukdom eller psykiska funktionshinder är definitivt förmildrande omständigheter enligt mig.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Devlis Kl:

Får 3 år sen blev en man i närheten ålatad och döm för djurplågerig. Han hade ett antal travare som hade förvuxna hovar, skitigt och hade inte fått var ute på länge (jag hade bott här i 1-2 månader och viste inte änns att det fanns hästar där:o)

Min tränares pappa känner mannen och mannen berättade för honom (när detta kom fram) att hans föräldrar hade blivit dåliga vilket gjorde att han inte hade tid/råd att ta hand om sina hästar. När föräldrarna blev "bättre" hade det då gått så lång att han inte vågade ta kontakt med någon pga risken för att bli anmäld. Han viste att han inte hade tiden att ta hand om alla hästa själv. Men vågade inte ta hjälp/kontakta någon. Så han lät det fortgå. Försökte så gott som han kunde själv. Men det räckte inte.

Mannen blev dömt till 30 dagars böter och djurförbud.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Det handlar om vad rätten anser är förmildrande och inte vad du godtar som det. Är den som utfört brottet psykiskt sjuk, ung eller eller har allvarliga problem i övrigt kan det dömas som förmildrande det gäller rent generellt. Det du räknar upp angående grova kränkningar gäller för vanliga friska myndiga människor som inte kan skylla på ungdom eller psykiskt sjukdom, fast även detta kan förekomma i djurskyddsmål, det är inget som säger att djurägare inte kan bli grovt kränkta och tappa behärskningen.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Det är nog för lätt att skaffa djur tror jag:eek:

En bra djurägare är enligt mig intresserad av fakta ang. utfodring, skötsel, sjukdomar osv osv...

Men sen finns det ju folk som köper bara liksom...
En gammal klasskompis pappa som exempel, han köpte 3hästar bara sådär- aldrig hållt på med hästar förut (hans flickvän hade ridit som ung) iaf så 1av dom hästarna är nu avlivad pga fång (riktigt allvarligt var det) Och en ung valack han har nu står på hårdbantning och smärtstillande- för han har fått lika kraftig fång han... Varför? Tja förrförra sommarn va jag med hans dotter och vi skulle utfodra hästarna. Ungvalacken (då 2,5år) fick 2liter betfor (i torrt tillstånd alltså) 5dl miner blå och sisådär 1kg havre... Samtidigt som hästen gick på KRAFTIGT bete och hade ca 250kg övervikt... Tömkördes 1-2dagar i veckan.
Han är nu riktigt sjuk, och "pappan" vet faktiskt inte så mycket om hästa direkt, men han älskar sina djur..................

Lite mysko skrivet detdär, men hoppas det går fram någotsådär vad jag syftar på...
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Off topic* Jag vet ett fall där en man misshandlade en annan man till döds som fick sänkt straff pga förmildrande omständigheter eftersom han var alkoholpåverkad vid tillfället. Ingen provokation från någon sida innan överfallet, och männen kände varandra inte sedan innan såvitt det kom fram i rätten. Om brukande av alkohol räknas till provokation för "förmildrande omständighet" så tycker jag det är bra konstigt att det fortfarande är lagligt att bruka.
 
Senast ändrad:
Sv: fy fan för djurplågeri!

Visst är det för lätt att skaffa djur, och i detta fallet är det olyckligt och faktiskt en kunskapsfråga, även om det inte heller krävs något geni för att förstå att när hästen ser sjukt fet ut så är den det, och när någon är sjukt fet behöver den bantas. 1 + 1 = 2...

Tänk va bra det hade varit om både djur och barn hade kommit med instruktionsbok....
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Det finns ingen laglig grund att ange som förmildrande omständighet vid straffmätning att man var(självförvållat) alkohol- eller drogpåverkad när man begick ett brott. Vore intressant om du har målnummer till det fall du berättar om så att man kan läsa domen.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Och tyvärr är det så att ursäkter är människans bästa vän. Man har ta mig f*n en ursäkt till allt dumt man har gjort, men kan inte ens tänka tanken på att erkänna sina misstag. Och man kommer undan med hjälp av sina ursäkter, vare sig det gäller vanvård av djur eller att misshandla frun/mannen/sambon/whatever.

Sedan vad det gäller kontrollanter anser jag att det bör göras en ordentlig genomgång. En "bekant" till mig har till och från sina djur under bedrövligt skick, men det kvittar hur många gånger h*n anmäls eftersom h*n har nära band med kommunens kontrollant :grin:
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Har tyvärr inte det. Det var en rättegång som jag var på med några ur min förra klass, som studiebesök. Det var några år sedan så jag kommer inte ihåg vad straffet blev, mer än att jag kommer ihåg att vi diskuterade under lektion senare att det var väldigt lågt och att det var konstigt att alkoholen fick fungera som en "förmildrande omständighet". Jag och min grupp gjorde ett arbete om alkoholens inverkan på brott och straff, ska se om jag hittar det och se om det står där i.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Samma sak med en jag känner personligen. Har nu, efter några års "manipulerande" fått honom att göra sig av med sina hästar. Hursomhelst så jagar kontrollanten på hans jaktmarker, gratis. Han fick flera anmälningar mot sig för undernärda djur och liknande, men kontrollanten sa att allt var bra. Ni förstår ju varför ;)
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Jo bakomliggande orsaker som psykisk ohälsa kan förstöra en persons omdöme.
En person som vet hur djuren ska skötas och har gjort det ialla tider. Kan bli nockad och bara stänga av.
Det är en försvars mekanism vi människor har.

Ett fängelse straff är inte alltid en lösning. Böter är inte alltid lösning.
För en ekonomisk situtation kan vara orsaken att saker och ting går käpp rakt åt skogen.
En person kan må extremt dåligt av att se att allt bara far åt pipsvängen. Och då tänker den inte klart.

Hjälp och stöd kan vara ett alternativ.

Oavsett bakomliggande orsaker är det bara att ta ansvar för sina handlingar och ta straffet för det brott man begått när det är begått.

Stöd och hjälp måste sättas in tidigt och det är omgivningen som bäst ser till när det är läge och inte läge om inte individen är förmögen att ta tag i sin situation själv. Inom lantbruket har man försökt med någon form av väntjänst som stöttar där det behövs men de når inte riktigt fram alla gånger. Har det gått så långt att det blivit en kriminell handling får man ta ansvar för det.

Psykisk ohälsa kan vara en förklaring men aldrig en ursäkt och definitivt inte förmildrande.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Både och ;) ... Har man begått en kriminell handling under t.ex. allvarlig psykisk sjukdom/störning faller som regel en dom enligt LRV (lagen om rättspsykiatrisk vård). För att tuffa till den domen läggs ibland till SUP (särskild utskrivningsprövning) vilket kan leda till mycket långvarig placering på rättspsyk.

Det är inte nåt hymlande om varför en person hamnat där. Man är väldigt klar med brottet som individen begått och att denne ansvarar för att se till att få bra rutin med medicinering och behandling. Att ansvaret ligger på personen ifråga. Låter ofta lätt att man får vård istället för fängelse men skillnaden är hårfin för de grövre fallen. Sen är inte alla mottagliga beroende på sjukdoms-/störningsnivå och hur behandling hjälper. Har jobbat med personer med svår schizofreni som inga mediciner funkat på. De fallen är långt svårare...

Straffsatserna är diffusa över lag och oavsett vilket brott man begått och under vilka omständigheter så är ansvaret fortfarande individens (som begått handlingen). En person som döms enligt ts lista behöver alltså inte ha varit sjuk för att de milda domarna ska falla ut.

Arbetsgången brukar se ut så att Tingsrätten kan begära in en liten sinnesundersökning (P7:a) för att få en bild på personen och om det där visar någon ohälsa av grövre art blir det en stor undersökning. Inte för att förmildra någon dom utan för att kunna placera personen rätt vid en fällande dom, Rättspsykiatriskt sjukhus eller Fängelse.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Ja folk får vård istället för fängelse, men det är också så att de släpps fria när de anses färdigbehandlade (om de någonsin blir det) och ofta kan de bli långt tidigare än om de fått fängelse (även om det finns särskild prövning). Risken är förståss att behandlingen blir längre. Döms folk till psykriatisk tvångsvår anses de inte kunna ansvara för sina handlingar. Jag räknar det som förmildrande att inte ens straffas för det som gjorts utan få vård men det är väl lita av en bedömningsfråga.

Hade man inte tagit hänsyn till sjukdomen hade folk som fått tvångsvård per automatik blivit överförda till fängelse (eller vad nu påföljden blev) när de ansets färdigbehandlade.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

om misshandel, mord etc på människor kan ge hårda bestraffningar som fängelse, höga böter m.m. så kan djurplågeri också ge det. för jag tycker det är nästan samma sak!!
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

En LRV-dom kan upphöra efter att avsatt tid uppnåtts eller tidigare om läkaren bedömer att personen ej kommer att återgå i brott. Med särskild utskrivningsprövning (SUP) är det mycket svårare då en enig länsrätt ska hålla med läkaren om detta och det vet jag av erfarenhet att så enkelt är det inte. Länsrätten gör helt andra bedömningar än vad läkaren gör.

Att vistas på en rättspsykiatrisk avdelning är inte det lättaste, som jag sa, det låter lätt med att bli dömd till vård. Dock är det minst lika låst som på fängelset. Arbetet går ut på att behandla det sjuka, ta vara på det friska och jobba på/utveckla det men också att få personen att förstå det h*n gjort och att det är ett ansvar denne har. Så, bara för att man fått en LRV-dom betyder det inte att man är fri från ansvar, bara att man begått ett brott under allvarlig psykisk sjukdom/störning.

Vill också poängtera att det är en ytterst liten del av de som har psykisk ohälsa som begår brott. Det glöms ofta bort ;)
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

om misshandel, mord etc på människor kan ge hårda bestraffningar som fängelse, höga böter m.m. så kan djurplågeri också ge det. för jag tycker det är nästan samma sak!!

Förstår din tanke och den är inte fel. I min värld jämställer jag djur med barn då de är beroende av god omvårdnad/miljö, av goda vuxna. Dock går barnet alltid först så ställs jag inför ett val att skydda ett barn eller ett djur så väljer jag barnet.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

om misshandel, mord etc på människor kan ge hårda bestraffningar som fängelse, höga böter m.m. så kan djurplågeri också ge det. för jag tycker det är nästan samma sak!!

Jag tycker dock att sådana straff även de är alldeles för mesiga. Samma med våldtäkter, tydligen så lever vi kvar på medeltiden och anser att det är kvinnans fel eftersom hon frestar mannen... Svenska straff är ren skit. Och svenska fängelser är väl rena rama semestern också så vad är det för straff egentligen? Blir ju mer som att bo i ett fint kollektiv där man får maten serverad.

(nej jag är inte insatt, men det är såhär jag uppfattar det)
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Fyy fan alltså! :o nu känns det som ett bra tillfälle för svordommar! Jäklar vad arg jag blev nu. Vad för slags människa kan göra så, kan ha så och leva? Vad går igenom huvudet på sådana människor? :@
Känner till några stackars djur men djurvården gör inget. Folk hittar ju på allt möjligt bara för att ha kvar djuren dom uppenbarligen inte kunde skita mer i. GAW vad svårt det verkar vara...
Att jobba för djurens rätt är något jag vill göra i framtiden när jag kan fatta egna beslut för något måste verkligen göras!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Gärningar som har inneburit allvarligt lidande för djur ska bestraffas med fängelse. Det är samtliga riksdagspartier överens om och det...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sex månaders fängelse. Det var det hårdaste straffet som landets tingsrätter förra året utfärdade för djurplågeri. Den dömde var en man...
Svar
1
· Visningar
566
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 073
Senast: Puffindog
·
Äldre Jag satt och läste i tråden om dunskandalen och såg att diskussionen om kött, päls etc togs upp där. Tyckte det var bra med en spinoff...
20 21 22
Svar
430
· Visningar
24 131
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp