fy fan för djurplågeri!

Sv: fy fan för djurplågeri!

Bra skrivet!

Jag mins flera av dessa fall då jag gjort ett arbete runt dem. Ett arbete som berörde vad som skulle ha blivit straffet för dessa människor om djuren vi pratade om var just människor. Och det är en stor skillnad!
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Jag känner till ett av de här fallen, och jag kan tillägga att dagsböterna där landade på 5000 för den personen. Dom hade gått om pengar, men hen studerade eller något just då, och det baseras på inkomsten man har när man får straffet.

5000 spänn och djurförbud.
Vilken var långt ifrån i proportion till det lidande hen utsatte djuren för.


Jag anser verkligen att straffen måste bli bra mycket hårdare, men samtidigt är det viktigt att inte måla upp bilden av de här människorna som någon form av monster. Efter att ha sett ett par fall och hört hur det gått till, inser man att det inte är svårt att hamna där.
Det får i alla fall mig att sköta mina djur extra noggrant.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Kan tänka mig att du menar att sjukdomsfall bakom misskötseln? Men om jag har ett barn och blir allvarligt sjuk och inte kan/orkar åka att handla byta blöja på mitt barn är det då därför okej? NEJ och inte med djur heller! alla måste kunna ringa ett samtal och blir dom akut hämtade till sjukhus så borde dom ju vakna till och kunna meddela personalen om at dom har massa djur hemma så om dom kunde ringa och meddela kommunen eller liknande enada gången det är förkarligt är om du bor långt ute utan grannar eller bekanta och dör och ingen heller hittar dig.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Och om man är medvetslös, senil, tappar minnet eller på annat sätt inte kan förmedla problemet?
Sedan är det inte så att man kan ringa ett samtal och allt fixar sig, inte för alla åtminstone.

Det är aldrig okej om någon far illa men enstaka gånger kan man inte skylla på någon utan det är tragiska omständigheter och kanske en omgivning som har förmågan att blunda som är boven.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

och en av grejerna jag inte fattar. Hur mycket mer kan man göra än att plåga ett djur till döds eller att låta det självdö efter år av lidande? Låta djuret leva under vedervärdiga så det tvingas avlivas?

Och dessa personer får villkorlig dom, vad krävs då för att få maxstraffet på 2år?

Jag läste på ett ställe (vet dock inte hur säker källan är) att ingen har någonsin, i modern rättshistoria, dömts till maxstraff för djurplågeri...
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Bra skrivet!

Jag mins flera av dessa fall då jag gjort ett arbete runt dem. Ett arbete som berörde vad som skulle ha blivit straffet för dessa människor om djuren vi pratade om var just människor. Och det är en stor skillnad!



Är det skillnad ? Tänker på allt...koncentrationsläger, tootsier, Ida Amin....svält i områden i Afrika....tortyr, barn som säljs mm mmm.
Så vissa människor, många skulle jag vilja påstå, har det också överjävligt o mer därtill.
 
Sv: fy fan för djurplågeri!

Det behöver inte gå så långt som till allvarlig misshandel av djur för att man ska känna sig maktlös, hur många av oss har inte sett fall av "nästanskötsel", hästen skos ibland, fär vatten då och då, rids inte men lånas ut till flängridning någon enstaka gång, har inte en passande sadel, utfodras lite men inte tillräckligt, eller får på tok för mycket,man byter höpartier varannan vecka och undrar över kolik och fång, går på bete med tillsyn någon enstaka gång osv. osv. En inspektion i dessa fall skulle inte ge någonting, för den sköts ju lite i alla fall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Gärningar som har inneburit allvarligt lidande för djur ska bestraffas med fängelse. Det är samtliga riksdagspartier överens om och det...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sex månaders fängelse. Det var det hårdaste straffet som landets tingsrätter förra året utfärdade för djurplågeri. Den dömde var en man...
Svar
1
· Visningar
565
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 070
Senast: Puffindog
·
Äldre Jag satt och läste i tråden om dunskandalen och såg att diskussionen om kött, päls etc togs upp där. Tyckte det var bra med en spinoff...
20 21 22
Svar
430
· Visningar
24 122
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp