Fylla ut stort fönster, hur?

cili

Trådstartare
Har ett stort fönster i vardagsrummet som jag inte vet vad jag ska göra med riktigt. Det ser väldigt naket ut.
Hade "fylligare" gardiner där tidigare men dom har fått flytta till sovrummet där dom passade in bättre. Nu i jul har det hängt julgranskulor i gardinstången, så det fyllt ut lite, men man kan ju inte ha dom uppe året om ;)

Behöver tips om hur jag ska bli av med det där nakna utseendet!

Gardinerna är svarta, ena mattan är svart med nästan vita detaljer den andra är vit, golvlampan är svart
Väggarna är väldigt ljusa med svag mönstring
Sitt- och ryggkuddarna i soffan är svarta, resten är beige och prydnadskuddarna är ljust beige (samma som mattan)
Bordet och bokhyllorna är i bok (bokhyllorna är dessutom fulla med böcker och filmer i alla möjliga färger)
Klösträden är vita
Har även ett träd som står på golvet, en dracena marginata (ska ev. köpa en till)

Ska även tillägga att jag har två klåfingriga katter som mer än gärna äter upp blommor och välter ner saker (värmeljushållarna på bilderna sitter därför fast med häftmassa)


Har två halvkassa bilder på hur det ser ut nu:
090120008.jpg

090120010.jpg

Ska tillägga att TVn inte ska stå där ;)

och en bild där väggens mönster syns:
http://i4.photobucket.com/albums/y106/level2/kamikaTze/090120001.jpg
 
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

Oj där är ett fönster som jag ställt blommor i!
Synd att det ej funkar!

Dubbla panelgardiner? Nån med något mönster,och sen även den svarta,fönstret blir ju lite mindre då!

Vi har ett sovrumsfönster med halvtaskig blombräda..men fönstret är tack och lov delat!
Så i själva delningen har jag satt fast en spik,och sen ställt dit en vas med lite torrt skräp i..

Kanske en spik i din mittdel av fönstret,och sen nån vas med något i? Som du alltså knyter fast i spiken!
24957657.jpg
 
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

Bakbind kattkräken och ställ några höga fina krukor med växter samt en snygg lampa i fönstret! :devil:

Nä, kanske inte. Går det inte på nåt vis fästa fast grejerna? Om du inte vill skruva och borra i fönsterbrädet som sitter där nu kanske du kan ordna nån sjysst planka i samma storlek som du kan fästa ovanpå (går ju spänna fast med spännband... :rofl: ) och sen skruva fast krukor och fönsterlampor i den! :idea:
 
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

Dubbla gardiner är en bra ide. Två gardinstänger. Bakom- längst emot fönstret har du då en rejälare enkel gardin, ex mattvit el liknande, bred. På stången framför har du antingen en normalbred gardin i annan färg eller med mönster. Alt en panelgardin (visst heter det så, de smala gardinerna?).
 
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

en lång gardinstång som täcker även dörren. sedan så 3 panelgardiner.
annars något mönster på panelerna?
Hänga ljuslykta i från gardinstången? (ist för julkulorna ;) )
Blommor!! 2 st i höga krukor, köp buxbom eller annan plast blomma så slipper du jaga blomjord i hela lgh ifall kissarna har ner dem.
en hängande blomma i mitten? (finns fina "strut formade" krukor som man hänger)
 
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

Jag hade nog satt en panelgardin i mitten oxå, ev i en brytande färg :) Då blir det mer inklätt och ombonat. Annars en längre stång, och så en panel även där, då ser det mer ut som två fönster. Du kan även hänga dubbla paneler, i olika färger lite omlott, och så enkla i mitten.

Gardiner med omtag ytterst, paneler i mitten eller en gardin med omtag i mitten med, som du liksom snör av från båda håll.

Dubbla stänger, med en kappa och två längder.

Möjligheterna är oändliga :)
 
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

Jag har typ lika stort fönster som du fast utan avdelning i mitten hos mig har jag:

Lång gardinstång även över dörren med 3 olika gardinger - 1 mönstrad panel, 1 enfärgad panel och så 1 fransgardin.
1 ljuslykta hängande i stången
En blomma på fönsterbrädet och en liten grupp med värmeljushållare.

Hos dig hade jag gjort samma med gardinerna och sen hängt upp 2 glaslyktor bredvid varandra på olika nivåer bara.

Mitt fönster nu i julas så tänk bort stjärnorna och adventsljusstaken.
 
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

jag har inte panelgradiner utan sådana som är breda som jag har dragit ihopa lite så de blir rynkiga och täcker lite mer av fönstret - stro skillnad..

I julaas hade jag dubbla panelgardiner dvs de hängde bredvid varandra.

Dessutom har jag en "genomskinlig" vit gardin som täcker hela fönstret som löper bakom de andra gardiner för att flrhindra insyn eftersom jag bor på första våningen - jag ser ut men man ser inte in :)
 
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

Slänger in en bild till, där man ser större delen av rummet.
Klösträdet som står vid dörren ska flyttas, och mattan som är ihoprullad i det är den vita som ska läggas på golvet sen (och den beiga ska ut). Lampan ska bytas ut mot en takfläkt inom kort.
Planen är att soffan ska stå på annan plats (inte bestämt vart), sen flyttas bokhyllorna (som är till vänster om klösträdet) dit soffan står nu, och klösträdet flyttas dit bokhyllorna står nu, då får TVn plats i hörnet vid fönstret (där sitter uttagen, så vi slipper ha sladdar genom halva rummet).

Vi har fönster längs hela den sidan av lägenheten, samtliga är lika svåra att fylla ut.
Kan inte förlänga gardinstången till dörren, eftersom vi måste hålla oss till dom färdiga fästena för gardinstångshållarna.
Varje fönster är 90cm brett.

rum001.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

En lång och ståtlig gullranka eller annan klängväxt som står i en kruka i ena änden av fönsterbrädet, får klättra upp i gardinstången och över fönstret och ner på andra sidan. Så har vi i flera stora fönster istället för gardiner, ger en väldigt fin inramning. Passar ju bra ihop med skira gardinlängder också förstås.

En vacker hängande mobil i glas el dyl skulle också vara fint.
 
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

Ett tips när man har katt är att bredda fönsterbrädan på nått vis. Jag har ju ställt bord där istället
20671753.jpg


Så en lång hög bänk/sidobord av nått slag för att få plats med både katter och annat.

Vill man fylla upp med gardiner (älskar panelgardiner, speciellt med fransgardiner på insidan så som det var på nån bild här) så gör man en kortare bänk så man kan ha gardiner också.
 
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

Kan du inte visa ditt sovrumsfönster igen? Det var ju också stort och väldigt fint smyckat!:love:
 
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

Nämen vad snällt :o :love:
Har bara denna bild uppe, lite trist med dagsljus.
19596878.jpg


Fast jag har bytt ut alla små ljuslyktor mot bara 3 st.
 
Senast ändrad:
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

Sådär har jag funderat på att göra också, alltså ha en "längs med gardinstången"-gardin, för att få lite mer inramning.
Och så hade jag julgranskulorna så som du hade ljuslyktorna (hör och häpna: katterna lekte inte med dom en endaste gång)

Eller stooora gardiner (mörka, för att väga upp mot allt det ljusa i rummet), som går ihop på stången och sen "knyts upp" mot var sitt håll, typ såhär: http://ilovemarmaris.com/bilder/gardin2.jpg (fast utan de vita).

Svårt att veta på förhand vad som passar in dessvärre.
Hade tidigare vanliga vinröda gardiner hängande rakt ner, och sen svarta genomskinliga på det. såhär ungefär: http://i4.photobucket.com/albums/y106/level2/gardin.jpg
Det funkade bra (speciellt ihop med de små gräsväxterna som katterna åt upp), men det har jag ju tröttnat på nu ;)

Får leta efter några växter som katterna ratar och sätta fast krukorna ordentligt, det kan nog höja utseendet rätt mycket
 
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

Köp lampor som tål att åka i golvet och fäst dem med häftmassa (jag har t.ex. haft lampor med smidesfot och tygskärm = inget som går sönder om de åker i golvet) eller dubbelhäftande tejp. Ett annat alternativ kan vara små runda lampor som du fäster på samma sätt; låga lampor åker inte ner lika lätt. Det finns t.ex. en variant på Åhlens som kostar 129 kronor eller något sånt. De är vita och lite mindre än en handboll, typ. Köp tre sådana och förankra.

Gällande blommorna så köp krukor som du hänger upp och så växer som hänger och sprider ut sig lite, t.ex. gullranka och murgröna. Jag tror någon av dessa är giftiga för katter, men jag har haft båda och inte ens min blomälskande idiot till katt har tuggat på just de två. Hoyor är inte heller så poppis att tugga på, har jag märkt.
 
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

Plastväxter :angel:
Kappan jag har är helt slät och platt. Jag har klippt en lagom bred bit, pressat på fliseline och vikt på mitten och sytt ihop. Typ tunnel. Sen gjorde jag bara en längsgående söm så det blev en tunnel högst upp.
Man kan ju göra den hur man vill egentligen, jag ville ha den så pass liten att den inte skymde nått, bara rullgardinerna högst upp.

Jag tycker inte du ska sätta så tjocka eller täckande gardiner, då försvinner för mycket ljus. Ju mer ljus, desto bättre. Det går att fylla utan att täcka. Liksom.
Sätt inte i för mörka heller tycker jag, väggarna riskerar att se jättetråkiga ut. Används så mycket som möjligt av ljuset. Voile är ett bra tyg, skirt och släpper igenom ljus samt finns i massor av färger.
 
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

Jag tycker inte du ska sätta så tjocka eller täckande gardiner, då försvinner för mycket ljus. Ju mer ljus, desto bättre. Det går att fylla utan att täcka.

Det är mitt minsta problem ;)
Som sagt är hela den väggen fylld med fönster, 5st + glasdörren. Har öppen planlösning, tre av de fem fönstren är vid matplatsen
 
Sv: Fylla ut stort fönster, hur?

Jag har också haft problem med att katterna vält mina blomkrukor, jag lessnade på det och la ner stora tunga stenar i botten på dom och klistrade fast dom med dubbelhäftande tejp. Ingen jäkel har lyckats rubba dom efter det.

Jag tycker att du ska satsa på en eller två hoyor till ditt fönster, mina katter rör inte min Hoya men skulle dom få för sig det så är det giftfri. En lampa i fönstret, den går också att fästa med dubbelhäftandetejp ;) fyller också ut och sedan några fler gardinlängder, Miss Fidelis vardagsrumsfönster tycker jag du kan ta i beaktning vad gäller lampplacering och blommorplaceringen och ang gardiner så är hennes lösning i sovrummet ett bra sätt att fylla ut fönstret på. Fast i ditt fall hade jag även tillsatt en panellängd till.
 

Liknande trådar

Äldre Jag har precis flyttat till större boende, efter att ha bott i diverse små lägenheter med enbart ett till två fönster. Nu har jag en...
Svar
0
· Visningar
637
Senast: Eina
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 432
Senast: Tjôta
·
Hemmet Den 14e januari får jag nycklarna till min alldeles egna lilla etta på 40m2. Jag flyttar hemifrån och behöver möbler och verktyg och...
Svar
10
· Visningar
1 817
Senast: vego96
·
Hemmet Vårt vardagsrum har bruna tapeter och vi har svårt att hitta textiler som passar. Själva tapeterna är medaljongtapeter med lite mörkare...
Svar
14
· Visningar
2 260
Senast: crolin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp