Bukefalos 28 år!

färgtips sökes

crolin

Trådstartare
Vårt vardagsrum har bruna tapeter och vi har svårt att hitta textiler som passar. Själva tapeterna är medaljongtapeter med lite mörkare brun som bakrund med ljusare mönster. Frågade sambon igår vad han skulle kalla den bruka färgen och han sa mellanbrun eller "lagomt brunt" och ja det stämmer ju förvisso även om det inte kanske inte är bra beskrivet.;) Har ingen bild och försökte att googla men hittade ingen som liknade. Det ska tilläggas att det inte är en fondtapet utan det är alla väggar som har denna tapet.

Vi trivs bra med tapeten (trots att det är den enda som vi själva inte fått valt i hyreslägenheten) men vi har problem med att hitta textiler som passar. Just nu har vi bruna gardiner vilket inte gör det så roligt i vardagsrummet. Möblerna i rummet går i ek förutom skrivbordet som är beige och svart. Soffan är just nu vit men ska köpas in ny senare och kommer då bli åt det svarta hållet eller iaf ingen vit som vi har nu.

Det största problemet är gardiner till eftersom det är ett fönster som har sol mesta delen av dagen blir det otroligt varmt så vi måste dra för gardinerna då vi saknar persienner i fönsterna.

Så har ni några förslag om vad som skulle kunna passa till denna "lagom bruna" tapet?:D
Har själv haft tankarna på vinrött (vilket vi en av färgerna vi har i sovrummet) eller mörklila. Men nja vet inte riktigt så tänkte att det var bäst att fråga råd här :)
 
Sv: färgtips sökes

borss_trappa-091_ret_365.jpg

Denna påminner mycket om vår tapet:) Eller vänta det är nog till och med den tapeten :D
 
Sv: färgtips sökes

Jag hade valt turkost(nja, snarare aqua) eller som jag har, vårgrönt. Tycker det funkar bra till brunt:) När det gäller gardiner hade jag köpt Indiskas lätta längder, de är billiga och släpper igenom mycket ljus.

Mörk bild, men man ser iaf lite.
kyrkansadellgenheten009.jpg
 
Sv: färgtips sökes

Håller med lady_vip och lägger till "mörkvit" (för självklart?), creme, beige och guld. Inte mörka gardiner!
 
Sv: färgtips sökes

kl

jag håller med lady_vip! Turkos/aqua var precis det jag skulle säga. Det blir jättefint och fräscht till brunt och lättar upp så det inte blir så "tungt" intryck i rummet. Vitt funkar ju till allt men bara vitt och brunt blir nog kanske lite tråkigt. Lite aqua på väl valda ställen tror jag blir jättebra!
Sen vill vi se bilder!!!
 
Sv: färgtips sökes

Vad som helst som drar åt grönt och blått. Gärna en klar nyans som bryter mot det murriga. Luft upp med en ljust, ljust beige (inte vitt) och blänk till med detaljer i brons eller guld.
 
Sv: färgtips sökes

tack för alla svar. Turkost är varken populärt hos mig eller sambon så det går bort. Grönt tycker vi båda dock är en bra idé. Vi älskar båda grönt men har inte tänkt så mycket på det. :)

Skönt att få lite råd om vad vi ska titta efter. Vi får dock se när vi hinner till stan och titta då vi jobbar olika tider hela veckan.
 
Sv: färgtips sökes

Nu har jag varit ute och letat vid köpcentret här i Örebro samt alla affärer runt omkring utan framgång. Hittade förvisso några på hemtex som skulle ha varit okej men priset var inte det. Hade kunnat tänkt mig det priset om jag verkligen gillat dem. Men men fortfarande utan gardiner men i helgen ska jag hälsa på mina föräldrar i Kralstad och utanför Karlstad har de en stor gardinaffär så ännu finns det hopp. ;) Annars får jag väl beställa över internet men vill helst se dem i verkligheten först.
 
Sv: färgtips sökes

Vi har brunt i ett av våra sektionsrum, och vinröda textiler. Jättesnyggt och passar bra ihop. Frågan är bara om det blir för mörkt till brunt, beror på hur rummet ser ut.
 
Sv: färgtips sökes

Min kompis som har sitt vardagsrum i bruna tapeter har indiska färger om man kan säga så :p Lila och gröna gardiner (2 par gardiner i samma genomskinliga material) som släpper in ljus, hon har även grönt, orange, turkost, rosa, blått, guld... tja alla färger passar till brunt. Silver är väldigt snyggt, den färgen hade hon på gardinerna i julas :idea:
 
Sv: färgtips sökes

Jag var först inne på det men jag tror det blir ganska mörkt plus att det blir ingen större skillnad om man får för sig att ha röda julgardiner till jul :D
 
Sv: färgtips sökes

Vi vill inte ha för mycket olika färger men egentligen tycker jag att det är mysigt de som har mycket indien inspirerat men jag vill inte ha så själv :D
 
Sv: färgtips sökes

Plommon skulle vara mysigt att ha men jag tror det blir för mörk.

Cerise kommer inte in i mitt hem, inte någon form av rosa för den delen (blommor är undantaget). Så det är att hoppas att jag inte får en rosa-älskade son eller dotter :D
 
Sv: färgtips sökes

Nu har gardiner inhandlas :) Det blev gröna. Tror de räknas som vårgröna. Hittade efter mycket letade pasande gardiner inne på coop forum. 69 kr längden :D Så vi köpte två. Sedan åkte vi tillbaka och köpte en tredje då vi kommer sy om den till kuddfodral och duk. Det enda dåliga med gardinerna var att vi ville ha vekband (heter det så?) eller öljetter men det blev kanal så jag kommer sy om dem lite. Bild kommer senare. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 447
Senast: Tjôta
·
Utrustning Om ni skulle göra ett schabrak och välja färger helt själva, hur skulle det se ut? Färgerna på själva tyget? Vit Vanilj Ljusgul...
Svar
12
· Visningar
2 018
Senast: Lydia
·
Hemmet Har total idétorka när det gäller en skänk i vårt vardagsrum. Vet inte alls vad jag vill ha på den så in med alla tips ni bara kan...
Svar
7
· Visningar
991
Senast: TantAgda
·
Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
19 691
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp