Fynd eller ruckel?

Jag tillhör också dom som inte kan se att huset är ett fynd och jag brukar ändå kunna se potential i dom flesta gamla hus.;) Det ligger inte sjö/havsnära, det har inget charmigt, ostört läge och det ligger inte i närheten av någon eftertraktad sommarstad, vilket gör att det egentligen inte är särskilt attraktivt som fritidshus.

Ska man bo där permanent, krävs det nog ganska omfattande renoveringar och med tanke på prisbilden i området är det tveksamt om huset i slutändan är värt dom pengar man får lägga ner, även om man gör mycket själv.

Oavsett vad man ska ha huset till, tror jag man skulle behöva byta hela taket och delar av eller kanske all takkonstruktion under. Med synliga skador på ett par ställen, är det troligt att det finns fler som inte gått lika långt.

Om man inte bryr sig mer om läget, tror jag man kan hitta betydligt bättre objekt för samma pengar.:)
 
Men käre tid - varför så ofta?
Här så är tapeterna från början av 90-talet och de står verkligen inte högt på vår lista.
Den grisiga heltäckningsmattan gör däremot det.
Nej du har rätt, jag tänkte fel, vi har tapetserat utslaget på tid o rum ungefär vart tionde år men taperna innan satt betydligt längre och de som sitter nu lär nog sitta längre de med.
På golvet går det sakta framåt men jag försöker återställa de gamla trägolven.
Under den första linoleummattan hittade jag furuplankor 4 till 5 meter långa och 30 till 50 cm breda :)
Så vi har slipat ner i rum efter rum.
ett rum fernissades enligt konstens alla regler med båtfernissa, 20 år sedan ser fortfarande bra ut (försäkringen skulle bara ha vetat, vi satt brandvakt i ett par dygn.)
Sedan har jag ett par golv vaxade.
Ska lyfta den gamla linoleummattan i kontoret i sommar, får se vad jag hittar då.
Av 8 pipor är en numera renoverar och är kopplad till en gammal gjutjärnskamin
1 skottkärra kajbon plockades ur den.
 
Det gör nog du för vårat är iaf friskt rakt igenom. Bara väldigt.....fult och dåligt renoverat. Tack och lov handlar det mest om färg, tapeter och lister. Samt ett helt kök. Men det väljer vi gärna ut ett själva så småningom :)

Takbyte i sommar och ny fasad som inte är smurfblå med provmålningar på nästa år sen kommer det bli ett ganska rart hus. Eller så är det bara vi som har livlig fantasi och tror så :D
Fördelen med självlysande smurfblå/ solariesolandet är att ni alltid hittar hem. Alltid undrat hur det kommer sig att man väljer sådan färg från början.
 
Det är en kort promenad till badplats.
Så jo.
Fast här i Småland räknas inte en kilometer som direkt sjönära. Vi har exempelvis sex sjöar inom några kilometers avstånd och två av dom ligger ca en kilometer bort. Det är så vanligt här att det sällan ens uppmärksammas vid husförsäljningar, såvida man inte har sjötomt eller sjöutsikt.;)
 
Fördelen med självlysande smurfblå/ solariesolandet är att ni alltid hittar hem. Alltid undrat hur det kommer sig att man väljer sådan färg från början.
Enligt provmålningarna så har de valt husfärg mellan ljusgrå, mörkgrå, normal blåfärg samt smurfblått. De tog den fulaste färgen. Sen har man laborerat mellan vita eller röda vidskivor och knutar. det är hälften av varje. En vindskiva är tom halva vit och halva röd. Taklättan på husen struntade man i att måla alls. Den gjorde sig tydligast bäst i den gamla rödfärgenO_o
Man målade alltså över ett hus målat i falu rödfärg som hade haft en fasad som varat för alltid med blå plastfärg och förstörde därmed panelen som nu måste bytas.
 
Enligt provmålningarna så har de valt husfärg mellan ljusgrå, mörkgrå, normal blåfärg samt smurfblått. De tog den fulaste färgen. Sen har man laborerat mellan vita eller röda vidskivor och knutar. det är hälften av varje. En vindskiva är tom halva vit och halva röd. Taklättan på husen struntade man i att måla alls. Den gjorde sig tydligast bäst i den gamla rödfärgenO_o
Man målade alltså över ett hus målat i falu rödfärg som hade haft en fasad som varat för alltid med blå plastfärg och förstörde därmed panelen som nu måste bytas.


Jag undrar om det är en prisfråga enbart..? Och; till vilken typ av fasad passar smurfblått/solarieorange/neongul?
 
Jag tillhör också dom som inte kan se att huset är ett fynd och jag brukar ändå kunna se potential i dom flesta gamla hus.;) Det ligger inte sjö/havsnära, det har inget charmigt, ostört läge och det ligger inte i närheten av någon eftertraktad sommarstad, vilket gör att det egentligen inte är särskilt attraktivt som fritidshus. [...] Om man inte bryr sig mer om läget, tror jag man kan hitta betydligt bättre objekt för samma pengar.:)

Läget är tydligen halva poängen - känner inte till samhället alls, men det ska vara något alldeles extra, har jag förstått.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp