Bukefalos 28 år!

Fyra av hennes hästar dog

(DT)
På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att hon ska få djurförbud.
- Det är en tragedi med hästarnas död och det är oklart vad som orsakat deras död. Däremot är det dokumenterat av veterinärer att hästarna var välvårdade, bedyrar Anette.

http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/article335463.ece
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Tycker det verkar som om djurägaren lägger ner resurser på att få reda på orsaken. Skilj mellan djurförbud(gäller person) o att döma ut stallet! Vilket menar du det skall vara o på vilka lagliga grunder?
PL
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Att djurförbud helt enkelt inte är juridiskt hållbart utgående från vad som redovisats om fallet har väl en viss betydelse. Nog skulle du gapat om det var din rättssäkerhet som sattes ur spel!
PL
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Här verkade det ju inte vara något problem med det, sen kan jag känna instinktivt. Vem sjutton utsätter sin plånbok för detta, förgifta sina egna hästar, tillkallar veterinär för att sen få betala hela kalaset?

Och sen inte ens få ut något på livförsäkringen... Det stupar ju på sin egen orimlighet.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Tycker det verkar som om djurägaren lägger ner resurser på att få reda på orsaken. Skilj mellan djurförbud(gäller person) o att döma ut stallet! Vilket menar du det skall vara o på vilka lagliga grunder?
PL

Jag tycker det ska kunna bli tillfälligt djurförbud på området, vilket jag även skrivit...

Varför säger väl sig självt. Fyra hästar har dött utan att någon vet varför.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Enligt tidningen menar inspektören att det tidigare varit problem med jordbruksmaskiner i hagarna, vilket får mig att tänka på ett fall där en ogräsbekämpningsspruta rengjordes i en hage och där då senare flertal hästar dog, och där flera veterinärer stod lamslagna.
Hästarna hade slickat i sig bekämpningsmedel.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Men ni som är emot försäkringar, försäkrar ni ingenting ni äger? Eller är det bara hästar ni anser är onödiga att försäkra?
Jag har mina hästar försäkrade olika beroende på ålder, användning osv, och har haft nytta av det. Klart det är dyrare att försäkra än att inte göra det, men jag ser det som en säkerhet, därför ser jag det som ekonomiskt försvarbart.
Återigen, bara man har pengarna när skadan är framme, fine. Sen är det väl upp till var och en HUR man får fram dessa pengar...
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Nej, jag skulle inte gapat om det var mig det handlade om. Om jag hade haft 4 hästar som dött inom en kort tid skulle jag nog för det första inte vilja ha häst på ett tag.
Och jag skulle sätta djuren i första hand, dvs, vet man inte varför djuren dött, borde man sätta det säkra före det osäkra och ta reda på det först.

Du sätter människans känslor först, jag sätter djuren först. En enkel, men stor, skillnad. Jag tror inte denna personen dör av att vara utan hästar medan utredningen pågår. Sen ska hon självklart få ha djur igen om det visar sig att hon skött hästarna efter konstens alla regler. Rättvist, tycker jag.
Eller tycker du det är bättre att hon inte får djurförbud och tar dit fler hästar som (ev.) dör, hennes fel eller ej?
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Jag har försäkringar på mina hästar, och övrig egendom som är försäkringsbar också vilket är mitt val.
Om en hästägare väljer att lägga pengar när det idags, på te x veterinära kostnader utan att ha en försäkring så är det deras val.

I det här fallet verkar det dessutom inte som det var något problem, alltså har hästägaren antagligen gjort ett val som inte överensstämmer med din uppfattning.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Självklart, själva försäkringarnas vara eller icke-vara verkade inte vara ett problem i detta fall. Det var mest en synpunkt från min sida, en personlig åsikt helt enkelt gällande att jag skulle tycka det var konstigt om jag skulle köpa en dyrbar tävlingshäst och ägaren hade den oförsäkrad.

Man får ju hoppas att orsaken kommer fram och att inga fler hästar behöver drabbas, vad det än handlar om. Tragiskt är det iallafall för både hästar och ägare.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Klart man kan ha hur dyra hästar som helst utan försäkring. Det är upp var och en att värna om sitt kapital. Försäkringar skadar kanske fler än vad man tror. Det är rätt vanligt att man ka ha sönder sin häst för man får ju ut försäkringen. Och djursjukhusen är så vana vid att allt täcks av försäkring att taxorna har blivit orimliga. Den bästa försäkringen är att inte ha skador.
Anta att det var en spilta, hingstar gör som andra hästar, gödslar i bakändan och då hamnar skiten utanför liggutrymmet :) gör liksom inget om det är en mycket stor hög där.
I box kan vissa hästar skita överallt men oftast är det då ston. Jag föröker bara ha hingstar för dom är religast av sig. Så renliga att det skulle räcka att gödsla ur en gång i veckan för dom lägger allt på samma ställ. Pisset ligger också på samma ställe i mitten och sekund snabbt borttaget. Nu vill jag själv ha det rent i boxen så det mockas rent alltid men det skulle inte behövas ur skyddssynpunkt. Under Gudrun fick skiten faktiskt ligga kvar, det gick inte att ta sig till stallet och på morgonen så låg gödslet snyggt och prydligt där den alltid har legat.
Det är en mänsklig egenskap att ha vattenflaska i handen dygnet runt och det mest av mode och marknads skäl. Djur kan vara utan vatten tills dom själv tycker att det är dags att gå till vattnet. Modern hästhantering utgår från människans önskningar och mode. Inte av årtusendes erfarenhet. En tom spann betyder inte att hästen inte får sitt vätske behov uppfyllt.
Förr, för länge sen när hästen verkligen var till nytta och man såg till att dom fungerade så var det vanligt att det inte fanns vatten alls i stallet. Man ledde ut hästarna för att dricka. Så har mänskligheten med hästen som det viktigaste djuret haft länge, då när man inte kunde avvara hästen och den verkligen var livsvuktig.
Nu är hästen en form av Barbie docka för flickor utan verklighets förankring.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Klart den bästa försäkringen är att inte ha skador..men om olyckan är där tycker jag att det är smart.

Resten av ditt inlägg förstår jag faktiskt ingenting utav...Att du har hingstar för att de är renligare än ston? Är det ett argument för att ha hingst?

Djur kan vara utan vatten tills dom själv tycker att det är dags att gå till vattnet.
Ja, det är väl det de gör också. Jag vet då ingen som tvångsvattnar sin häst...vad är det du vill ha sagt?

Modern hästhantering utgår från människans önskningar och mode. Inte av årtusendes erfarenhet. En tom spann betyder inte att hästen inte får sitt vätske behov uppfyllt.
Så erfarenheten är bortblåst? Självklart har hästhanteringen på många ställen moderniserats, men inte enbart till det sämre. Jag förstår lite din grundtanke, men man behöver inte överdriva åt något håll. Att hästen alltid ska ha tillgång till vatten 24/7 är dock ett måste, vi har faktiskt tagit ifrån dem deras frihet och dem kan ej skaffa vatten på annat sätt.
Att man inte hade vatten i stallet förr ser jag knappast som en fördel...
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Att hästen alltid ska ha tillgång till vatten 24/7 är dock ett måste, vi har faktiskt tagit ifrån dem deras frihet och dem kan ej skaffa vatten på annat sätt.
Att man inte hade vatten i stallet förr ser jag knappast som en fördel...

Så vitt jag vet så står det i djurskyddsföreskrifterna att en häst ska få dricka sig otörstig minst 2 ggr/dygn. Ingenting om att de ska ha tillgång dygnet runt. Kan tyvärr inte bekräfta mitt påstående just nu, kanske någon annan har tid att leta upp det?
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

"Självklart har hästhanteringen på många ställen moderniserats, men inte enbart till det sämre"
Nu med facit så är det bara att konstatera att det var till det sämre. I morderisering kan du läsa in allt av miljö förstörning vi har.
Men till ämnet, hyllningskören börjar sjunga nu när det är förslag på ett register för djurbrotts dömda. Jag har inte hört nån kräva ett sexuallbrotts register öppet för allmänheten. Tänk vad fint så att ridskolor kan kolla att arbetssökande inte är dömda för våldtäkt.
Detta kan bli jättbra, om bara hela straff registert blir allmänt. Helt sökbart för alla om alla.
Inte bara några enstaka brott kategorier utan allt.
Inte bara det som är på mode.
Som djurskydd, dom sitter och bestämmer att man inte får agna med levande bete. Sen nästa år när dom råkar få in mördarsniglar i trädgården uppmanas all att gå ut och klippa itu dom med sax :)
Djurskydd är mode och marknad.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

OT, men ridskolor kan begära in ett registerutdrag från polisen vid anställningar eftersom det går under pedagogisk verksamhet. Och skulle de fråga och den tilltänkte anställde nekar att beställa ett så kan man ju ana att det är något skumt i dens bakgrund och då välja någon annan.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Fast man skulle aldrig någonsin kunna lägga ut register över sexdömda.
Det skulle bli massmord i sverige, för att inte tala om antalet misshandlar, mordbränder osvosvosvosv.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Men till ämnet, hyllningskören börjar sjunga nu när det är förslag på ett register för djurbrotts dömda. Jag har inte hört nån kräva ett sexuallbrotts register öppet för allmänheten. Tänk vad fint så att ridskolor kan kolla att arbetssökande inte är dömda för våldtäkt.

Varför ska dessa människor skyddas, tycker du?
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Nej, jag skulle inte gapat om det var mig det handlade om. Om jag hade haft 4 hästar som dött inom en kort tid skulle jag nog för det första inte vilja ha häst på ett tag.
Och jag skulle sätta djuren i första hand, dvs, vet man inte varför djuren dött, borde man sätta det säkra före det osäkra och ta reda på det först.

Du sätter människans känslor först, jag sätter djuren först. En enkel, men stor, skillnad. Jag tror inte denna personen dör av att vara utan hästar medan utredningen pågår. Sen ska hon självklart få ha djur igen om det visar sig att hon skött hästarna efter konstens alla regler. Rättvist, tycker jag.
Eller tycker du det är bättre att hon inte får djurförbud och tar dit fler hästar som (ev.) dör, hennes fel eller ej?
Vi har regler som skall skydda djuren samt människornas rättssäkerhet dina ideer om ngt slags tillfälligt djurförbud har helt enkelt ingen grund i dessa.
PL
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Kommunen skulle däremot kunna ge förelägganden om vissa begränsningar i verksamheten dock knappast på en hel fastighet.
PL
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Du sätter människans känslor först, jag sätter djuren först.

Någon slags ful beskyllning att jag skiter i djurskydd?
Även om jag jobbar med djurskydd anser jag att rättssäkerhet skall gälla även här.
Men du är väl en sån som anser att jag står på pedofilernas sida när jag anser att rättssäkerheten skall gälla även dem.
PL
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Jag tycker det ska kunna bli tillfälligt djurförbud på området, vilket jag även skrivit...

Varför säger väl sig självt. Fyra hästar har dött utan att någon vet varför.
så du menar att om tex din granne har ihjäl alla dina katter för att han hatar dina katter för att dom kissar på hans trapp... ska DU beläggas med djurförbud då? Men självklart så VET du ju inte att det är grannen, bara misstänker.....
Den här kritiken som riktats mot den här verksamheten styrks INTE av veterinärutlåtande! Det är en väldig skillnad mot om det hade gjort det. Om man vill få bort djur/hästar är det väldigt lätt att kontakta myndigheter och hänvisa till misskötsel. Man kan dessutom vara anonym som anmälare och man har inget ansvar heller för anklagelserna... jag har sett flertalet exempel bara i vår lilla kommun...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar har avlidit i samband med en stor tågolycka vid Vattjom utanför Sundsvall. Hästarna tog sig ur hagen och ut på tågrälsen där...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar dog under tisdagskvällen i en trafikolycka i Björkeryd, Småland. En lastbil med släp körde på en samling hästar som befann...
Svar
8
· Visningar
1 816
Senast: EmmaW
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar dog vid en kollision med en lastbil på väg 31 mellan Ekenässjön och Stensjön under tisdagskvällen. Ytterligare två hästar...
Svar
1
· Visningar
1 148
Senast: Snowball
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) I januari 2010 hittades en häst död i sin box. En veterinär som kallades till stallet tidigare då hästen inte mådde...
Svar
0
· Visningar
950
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp