Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Beror lite på vad du ska göra med maskinen och hur stor plånbok du har.

Är plånboken tillräckligt stor skulle jag köpa en dieseldriven 4-hjuling av "bilmodell" från John Deere eller en ordentlig arbetsmakin från tex Massey Ferguson där det också finns dieseldrivna modeller av lite större storlek (700 kubikare)

Även Kubota har släppt lite kraftigare "bilmodeller" som är dieselar.
Den lastar 500 kg på sitt flak med hydraulisk tipp - vilket kan jämföras med tex en Polaris 500 som är nästan "fullastad" när en karl på 95 kg har satt sig på den.

Många ATV:er av "motorcykelmodell" har dessutom en massa skräpfunktioner som man blir vansinnig på, tex att motorn är strypt när man backar och för att slippa detta ska man sitta och krampaktigt trycka in en liten knapp :crazy: - om man för fasen inte klarar av att kontrollera hur mycket gas man ger ska man för tusan inte använda tingesten öht !

Ett annat problem med atv:er är att dom många gånger är för lätta vilket gör att dom blir svårkörda, tex att backa med släpkärra på is kan vara ett helskotta när fjanthjulingen trycker iväg bakdelen åt sidan istället för att flytta på kärran.

Det kan vara mera prisvärt att köpa en liten 25 hk kinatraktor, dom väger ca tonnet istället för en atv som ofta hamnar på 250-500 kg - men kinatraktorn är både billigare och mera lättkörd när det är vinterhalka.

En 250 kubikare av motorcykelmodell är 100% leksak, så det är inte ens lönt att fundera på och äkta 4-hjulsdrivning är ett absolut krav.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Jag ska transportera stolpar, dra fram små fällda träd som är för små för att vara värda ngt, köra hösilage, ploga lite och ev betesputsa. Inga tunga jobb och inte varje vecka heller. Men det är sankt i markerna så jag har förstått att jag måste ha 4-hjulsdrift.

Budget är svårt - inte mer än jag kan sälja den för utan större förlust. Vi hyr bara gården och vill inte satsa på nytt/dyrt.

(Min bil ligger i prisklass 10000, släpet i 25000 så det lär bli dyraste fordonet på gården :p )
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

den här tycker jag verkar bra från den sidan...
Yamaha YFM 400 Bigbear 4x4-06 4-hjuling, i slutet på listan!
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Alltså jag skulle göra på ett annat sätt om det var jag.

Köpa en gammal billig 4X4 Pickup och sätta snöblad på den.
Den grejar allt utom betesputsandet.
Men om marken är slät och fin så kan man putsa med en gammal åkgräsklippare.

Det blir billigare.
Och så sitter man under tak i värmen och plogar vägen eller kör stolpar.
Dessutom så kan man ta den till jobbet eller snabbköpet för att handla.
Eller dra hästtransporten när det är dåligt väglag.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Jag tror inte man kan köra ut med bil, oavsett fyrhjulsdrift, det är trångt mellan träden och SANKT :crazy: Den sätter sig på magen. Marken är inte slät och fin NÅGONSTANS, inte torr heller :cry: På det torraste partiet blir det 3 dm djupa hjulspår efter en liten minijeep.

Det har dock buskörts fyrhjuling genom området tidigare.

"Gräspartierna" består av tuvor och bucklig mark med surhål. Och för att komma ut dit man ska med stolparna måste man köra igenom ett träsk.

Tur man inte har eksemhästar....

Och trist att inte grävare slutför dikningsjobben :mad:
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Nja, för oss hade det inte funkat med pickupen. För klumpig att svänga runt med, för trångt på sina ställen. På tok för bökigt med plogblad hos oss.

Åkgräsklipparen har vi testat för att putsa, men det är på tok för mycket service och tokdyrt i längden, det är inte direkt anlagd gräsmatta på betet och i hagarna. Då är det ändå en fyrhjulsdriven gräsklippare av lite robustare modell.

Nä, pickisen får användas till annat, det råder inte direkt brist på uppgifter för den heller.

F ö är ATV:n vansinnigt smidig att ha till hands när det ska flyttas släp.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

*Svarar båda.*
Jag får nog inse att jag har både lättskött mark och bra svängrum.
Vi kan betesputsa med en gammal häck till åkgräsklippare.
Och utan vidare åka ut med vanlig bil på betena i alla fall under torra tiden av året och när det är fruset.

Jag skall i alla fall inte klaga mera på marken.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Nä, hehe, nästa gång du gnäller på lera kan du komma och hälsa på hos mig :idea:
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Jodu det skulle kanske hjälpa.
Sambon påstår att jag har kronisk lerfobi.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Min lera ÄTER gummistövlar. En stövel per meter.

Det vore skönt att sitta torrskodd på en liten ATV :angel:

(islandshäst går också bra att ta sig fram med, men nu var det den där sambofaktorn :cool: )
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Vi har en "kina" maskin på gården nu, den köptes in ny från butik.
Den är jättestark och smidig, jag harvade småhagarna med den i våras. Men det är jättesvårt att få i växlarna, och det känns lite läskigt ekonominskt i det långa loppet!!

Hoppas att du hittar en som funkar tillslut!
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Ett rejält problem med många "motorcykelmodeller" på atv är dom är på tok för högt växlade.

Även om man har en hög och lågväxel, vilket inte ens finns på alla maskiner vilket är fullständigt vansinnigt :crazy:, så kommer man ofta på lågväxeln upp i sådär en 30-35 km/h.

Många gånger när man drar saker eller om man tex kör betesputs så vill man ligga i intervallet 2-12 km/h vilket är svårt om man har ett fordon som är för högt växlat - man vill ju ha ganska rejält varv på motorn för att den ska orka ordentligt fast att det fortfarande ska gå långsamt.

Särskilt viktigt att kunna köra långsamt på högt motorvarv blir det med bensinmotorer som ofta har lägre vridmoment och sämre "bottendrag" än vad många dieslar i samma storlek har.

Prismässigt kan man säga att du hamnar på närmare 100 000 om du ska köpa nytt och det ska vara nått att köra med öht, även underhållsmässigt är många atv:er extremt dyra - mycket som ska kontaktas verkstad istället för att göra själv vilket blir skitdyrt.

Jag är ju inte heller imponerad över vissa atv:er där man får lov att riva toppen efter mindre än 800 driftstimmar, det finns ju för fasen traktorer där man inte byter växellådsolja oftare än så !

Är din budget starkt begränsad så skulle jag nog rekommendera en gammal dieseldriven pickup med dubbla växellådor (hög o lågväxlar), då kan du få tag i ett fungerande fordon för 30 000.

Vändradien är förvånansvärt dålig på många atv:er, på motorcykelmodellerna krävs att du kör ganska fort och står upp när du kör för att kunna få till en hyffsad vändradie så man upplever inte alltid en personbil som så mycket klumpigare än en 4-hjuling.

Ska du bara ha bilen hemmavid så kan du dessutom sätta dubbelmontage, dvs sätta fast 2 däck i bredd på varje hjul så får du ju lågt marktryck.

Eller om du känner någon händig som bygger ihop en egen konstruktion så kan du hamna på en 50 000 för ett 4-hjulsdrivet dragfordon av liten modell....
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Inte händig, vill inte ha en tredje bil utan just ett LITET komplement.

Men det var mkt intressant och bra info om växlingen, absolut att vi vill köra låååååångsamt och inte fort. Jag trodde de ATV som var för skogs- och gårdsbruk var lågt växlade :crazy:
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Inte händig, vill inte ha en tredje bil utan just ett LITET komplement.

Men det var mkt intressant och bra info om växlingen, absolut att vi vill köra låååååångsamt och inte fort. Jag trodde de ATV som var för skogs- och gårdsbruk var lågt växlade :crazy:

Du skall absolut ha en steglös växellåda med hög och lågväxel och då är det inga problem alls. Jag har dragit fullastad skogsvagn i terräng utan problem.

Jag tyckar att Tacitus som vanligt är alldeles för kritisk till ATV. Självklart ersätter en ATV inte en traktor men jag har gjort mycket jobb med en ATV som en traktor inte skulle klara! Var maskin har sitt användningsområde helt enkelt. Sen måste man givetvis lära sig köra en ATV innan man kan nyttja dess fördelar men det är ju självklart. En kurs i körteknik är inte fel om du köper en ATV. En ATV är farlig om man inte vet vad man håller på med.

Jag tror inte heller på att en gammal fyrhjulsdriven bil är ett alternativ.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Mina föräldrar har ungefär lika stor gård som dig.

De köpte en dyrare kraftigare trägårdsgräsklippare i stället.
Men olika tillbehör som plog, typ räfsa att skrida ut skiten i hage
samt en liten flakvagn när de ska släpa omkring saker.

Bra budget alternativ ;) Funkar jättebra
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Jag hade en rejäl golfbaneklippare som hette Ferdinand (nåja, märket var Toro) på det viset på de förra gårdarna, den var jättebra.:love: Snacka om betesputsning!

Här tror jag tyvärr att vi har för ojämn mark, det är fullt med lerhål överallt och det som ser ut som bete är bara tuvor. Det ser ut som om det ligger jordvärme under hela ytan fast värre....

Svårt att förklara, men tänk dig att du promenerar i hagen. Vartannat steg försvinner marken under dig så du sjunker till minst högst upp på stövelskaften och förlorar stöveln i djupet.

Hästarna har varit bra på jämna till marken något på de mest utsatta delarna, men där växer heller inget bete att ta hand om, det är bara packad lera numera.

Tror ni att jag påminns om varför jag valde den förra gården? Den låg på en naturligt dränerad rullstensås med sandjord....
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Fortsatt OT - om du letar upp mig på FB kan du se livefilmer från Knutters konsert i Karlskoga :cool:

Himla synd att de slutat spela. Det var så kul att se att 90% av publiken trodde att de var på riktigt :D

(känner man dem privat vet man att de jobbar i kritstrecksrandigt, typ)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp