Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Vi köpte först en billig ny 250 (18000:-) :devil: mest för att jag skulle ha att ta mig till stallet. Kina tillverkat skräp så kollar du på Google efter Motorevo så hittar du en massa varningar.

Nu har vi en 450 Hsun raptorkopia (vi kan alltså renovera den vid behov med Yamaha delar) den kostade ca 50000:- och hade rullat ca 30 mil. Vi har först inne på att köpa Dinli eller yamaha raptor men då hade vi behövt betala mer än det dubbla vi gav.

Vi ville kombinera skogskörning/stallgöra med att kunna köra den på vägen så vi valde den då den är vägreggad. Typ Polaris gårdsmaskiner är sällan vägreggade och är de det så kostar de flis.

Nu när vi flyttar till gård i september och sambon dessutom ska träna roping (lasso från hästryggen) så är jag jätteglad att vi faktiskt har en bra maskin till mycket som man dessutom kan ha som pendlarfordon till jobbet osv
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Vad menar du med vägreggat?

De flesta arbetsmaskiner är registrerade som terrängskoter och då får man köra kortare sträckor på väg, tex mellan åkrar och från gården och ut till skogen.

maskiner som är registrerade för vägtrafik på riktigt är strypta effektmässigt och har detaljer som blinkers osv som lätt går sönder i skogen.

De flesta äldre är terrängreggade och lite tveksamheter finns vart man egentligen får köra dom. Väldigt många nyare är vägreggade och används här på byn för allehanda transport, man får ta den till affärn och handla t.ex. kan vara ett alternativ till bil.
Strypningarna varierar, är väl i lagens mening inte lagligt att åka ostrypt men är det nån som blivit stoppad nångång för det?
Är väl kanske inte optimalt att ploga stora ytor, men garageinfarter osv duger dom till utan problem iaf, iaf om man håller undan och inte väntar 5 tösnöfall.
Som andra säger så behövs inte dom största maskinerna, och kolla upp med försäkringsbolaget vad som gäller för parkering med lås och dylikt
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Vår är terrängreggad, den körs på väg fram och tillbaka till stallet (där den gör arbetet). Däremot förvaras den hemma just för att de är helt omöjliga att försäkra.

Vi har monterat extralampor och blinkers (som inte sitter för idiotiskt) just för att den ändå körs på (små-)vägar, det är ju en trygghet för föraren.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Vi har en Bombardier Outlander 400 (bytte namn strax efter att vi köpt vår och heter idag Can Am). Den ska tydligen vara lika stark som en 500 kubikare på andra märken. Till den har vi en liten tippvagn, timmervagn, vinsch och snöblad till. Med den har vi skottat snö här på gården i flera vintrar nu (bor i det småländska inlandet) och det utan snökedjor! Snökedjor ska dock införskaffas men det har inte blivit av än. Visst är det säkert bättre att skotta med en traktor, men det går att skotta även såhär (dock har vi ingen väg att skotta)!

För övrigt håller jag med TomasN. En riktig arbetsmaskin är inte vägreggad och får bara köras på vägen när man är på väg till sina marker. På vår fyrhjuling är det något med däcken också. Har för mig att de för att få bästa grepp är mjukare än däck som man kör på asfaltsväg med.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

jag är också helt inkompetent inför detta område men kan man med en ATV putsa hagar, harva ridbana och om man har frontlastare köra in en hösilage bal på tex logen?

Har tittat flera ggr på olika AtV ( tror jag iallafall om det är dom som inte ser ut som en trädgårdstraktor/åkgräsklippare utan mer som en lite traktor?) och tyckt de verkar jätte behändiga och inte så dyra...

Men vad vet jag, skulle också behöva ngn maskin att använda till ovannämnda saker...helst hade jag velat ha en liten traktor men den måste vara ngt nyare pga att varken jag eller min sambo är så himla tekniska :crazy: men då kostar det ju :grin:
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

En ATV är en fyrhjulig motorcykel. Frontlastare har jag aldrig sett till dem, de är för lätta för att orka lyfta något framtill men i övrigt använder vi vår till ridbanan, hagputsningen, gödningen av beten och andra liknande uppgifter.

Men fullt ut kan den aldrig ersätta en traktor.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

En ATV är en fyrhjulig motorcykel. Frontlastare har jag aldrig sett till dem, de är för lätta för att orka lyfta något framtill men i övrigt använder vi vår till ridbanan, hagputsningen, gödningen av beten och andra liknande uppgifter.

Men fullt ut kan den aldrig ersätta en traktor.

jag har faktiskt sett frontlastare till ATV men det känns som något som inte kommer att fungera speciellt bra.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Iofs har småbalsensilage, men det är nog lättare att köra på säckakärran :D

Edit; såg en nu på nätet, 40 000 kr känns lite mastigt om man ser till kompetensen.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

*kl* Tack alla för svar, jag suger åt mig som en svamp! Fortsätt gärna delge era erfarenheter!

Lovisaleonora_ - var fick du tag på betesputsen och vad kostade den? Var hittar man billiga vagnar?
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Betesputsarna till ATV känns för dyra, då är det kanske bättre att charma en grannbonde istället.

.

Nja, det är inte lätt, vi bor granne med stan och skogen, det är väldigt lång väg till närmsta riktiga gård.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Tror vi betalade sex eller sjutusen för betesputsen, fynd från blocket.se. Funderar på att börja massproducera dem men har inte hittat rätta kontakterna ännu.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Var för inte skaffa en riktig brukks häst slår viken atv somm helst mvh
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

...och totalt omöjligt för hästallergiske sambon att jobba med den. Annars, visst, jag har två körbara hästar. Men det var knappast det den här diskussionen handlade om :p
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Massproducera gärna, iaf en :D De jag ser på blocket kostar typ 20000 :crazy:
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Vår är terrängreggad, den körs på väg fram och tillbaka till stallet (där den gör arbetet). Däremot förvaras den hemma just för att de är helt omöjliga att försäkra.

Vi har monterat extralampor och blinkers (som inte sitter för idiotiskt) just för att den ändå körs på (små-)vägar, det är ju en trygghet för föraren.

Vår ATV var reggad som terrängskotter och det var inga problem att teckna försäkring på den i LF.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Kan verkligen rekomendera en Honda TRX med lite större kubik. Vi har en sådan '680 på en gård som inte ens är 1hk... Vi använder den till allt typ! Ploga snö funkar helt ok, lixom att ploga ihop skit(liten hage= mycket mockning), vi har en liten kärra efter den som funkar till både frakt av stolp, grus, jord, hästskit, hundar. Vi har dragit ut timmer och ris med grannens timmerkärra. Den är stark nog att dra runt vår tunga hästtransport på gården (när den e ivägen). Vi har använt vinchen till så enkla saker som att dra upp gamla buskar med rötter o allt. Våran är terrängreggad(går som terrängskoter) eftersom vi behöver den mer i skogen än på vägen. Man får köra terrängskoter på väg för att ta sig mellan markerna.

Köp en riktig bra maskin, betala hellre lite mer o få nåt som håller och orkar! Honda har 5års garanti på sina maskiner- det säger en del om kvaliteten!
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Tack för intressanta synpunkter!

Jag skulle gärna hitta en stark bra begagnad maskin men det känns som att ge sig ut i det totalt okända och att man blir totalt blåst hur man än gör.

Märker att jag beter mig som en nybörjare som ska köpa häst :p

Kan man kanske få bli medryttare på en först och lära sig mer :idea:
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Maken var väldigt aktiv på diskussionsforumen innan vi köpte, det var faktiskt en stor hjälp. Titta bara så mycket hjälp och input Bukare får härigenom :D
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Ja det är grymt bra :bow: :D

Här behövs inga andra forum, bukare kan återge ALLT :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp