Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Silverkedjan

Trådstartare
Vi börjar bli rejält slitna av att släpa stolpar och röjd skog på lilla hyrda gården.

Jag vet att en traktor är outstanding men det funkar inte här då marken inte bär så tunga maskiner. Vi har blöt mark och tätt mellan träden så en traktor kommer inte fram.

Är det värt att köpa en fyrhjuling för så lite mark (2½ hektar) och vad ska man tänka på som totalt okunnig på området? Det verkar vara en total djungel av märken med mystiska namn och svårt att skilja bruksmaskiner från leksaker :o Vad vågar man köpa beg?

Det vi behöver göra är:

Betesputsa/slå ut bajshögar (har sett en slaghack som tillbehör för 20000 :eek: )
Köra ut stängselmaterial i skog
Dra ut röjt ris och småträd ur samma skog
Ploga 50 m väg på vintern
Ev klippa lite gräs
Transportera byggmaterial

Alla tips och råd mottages tacksamt.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Om du ska köpa en fyrhjuling som verkligen fungerar så måste du köpa de som är lite dyrare. Alltså inte ens fundera på de billigare kinesiska.
En sådan med vagn kan klarar allt du utom ev snöplogning. Beror ju hur det snöar hos dig på vintern. Men jag kan lugnt säga att det hade gått att ploga så värst många meter hos mig med sådan på vintern.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Vad heter de som fungerar? Törs man köpa begagnat? Vilken prisklass? Vilken motorstyrka?

Varför kan man inte ploga snö?

Usch vad pinsamt lite jag förstår av det här :o
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Vi har också hyrt stall och inte plats för traktor (för lite mark). Har Atw och det fungerar utmärkt. Vi fick tag på en begagnad arbetsmaskin för 20 000 kr + moms (bekant som sålde sin snabbt och hade haft den inne - superskick!).

Köpte till en frontmonterad betesputs som fungerar otroligt bra (kostade inte särskilt mycket), i övrigt använder vi den till att köra stolpar, när vi slår ner stolpar (bra att stå högt!). Vet att det finns mycket skogstillbehör att köpa, men till övriga användningsområden duger mycket av bil- och små traktor-grejor fint. Sladdar paddocken, drar bilsläpet etc. Monterade omgående dragkrok på den så klart, och vinsch fram.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Precis så vill jag också ha :laugh:

Men betesputs, vad är det i det här fallet? Jag har bara hittat bensindrivna gräsklippare man har framför och dyra slaghackar att dra bakom.

Funkar det att ploga en liten bilväg med dem?

Vad är det för märken som är hållbara med bra tredjehandsvärde?
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Om du ska köpa en fyrhjuling som verkligen fungerar så måste du köpa de som är lite dyrare. Alltså inte ens fundera på de billigare kinesiska.
En sådan med vagn kan klarar allt du utom ev snöplogning. Beror ju hur det snöar hos dig på vintern. Men jag kan lugnt säga att det hade gått att ploga så värst många meter hos mig med sådan på vintern.

Vilket märke är bra då? Jag tycker alla låter som rena kinesiskan för mig :o

Det snöar synnerligen oregelbundet hos mig, vi behöver kunna ploga upp en utfart från plogad byväg till huset. Jag har sett att de säljs med snöblad, varför går det inte att ploga :crazy:
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Det är märken som MULE, Kawasaki och Suzuki, de som kostar en del i inköp. Den sistnämnde kan numera även fås med larvband som gör att den ger ännu mindre skador på mjuk mark.

I mitt fall räcker helt enkelt inte en så liten maskin till för att få undan den snö vi får. Bor ju Skåne på gränsen till Österlen och här snöar det på tvären. Så det behövs traktor och ibland stora lastmaskiner för att klara drivorna.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Suzuki har vi, det är en jättebra arbetsmyra. Kawasaki har bra maskiner, Polaris vet jag många som använder i skogen och är nöjda.

Vi kan ploga vår asfalterade uppfartsväg med fyrhjulsdrivana gräsklipparen, så jag vet inte om det är så relevant att det fungerar med Suzukin... Däremot krävs det ju kedjor när det är snö, så det är en minimiinvestering om det ska köras i snö.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Vi har en ATV som vi använder till mycket. Vi köpte en ny och då kostade den strax över 60 tusen med ett plog blad till. Märket på den kommer jag inte ihåg, vet att den är som en suzuki men den heter något annat.

Vi har plogat hela vinter med den. Vi har ca 120 m upp till vägen och det har snöat rejält i vinter. Bara man inte låter det snöa för länge utan att ploga så går det jätte bra. Våran traktor startade vi inte på hela vintern. Och då hade vi 50-60 cm snö i mellan åt.

Tycker att det bästa du kan göra är att gå in till en försäljare och förklara vad du ska ha den till så kan dom säkert rekomendera dig en som passar. Sen behöver du ju inte köpa den där men vet vad du ska titta efter om du vill ha begagnat.

Sen gör det ju inget att dom är ganska roliga att köra:laugh: Kan till och med få sonen att hjälpa till att samla ihop skräp om han får använd fyrhjulingen och vagn;)

MVH Russin8
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Vår lokala försäljare har bara tjingtjong-låtande märken :crazy:

På ett sätt är det ju bra att kunna serva och få hjälp lokalt, särskilt när man inte kan något alls :o

Men det tar emot att köpa tveksam kvalitet :crazy:
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

På ett sätt är det ju bra att kunna serva och få hjälp lokalt, särskilt när man inte kan något alls :o
När det gäller service är nog tillgången på reservdelar viktigare än att säljaren finns nära. Om säljaren behöver sex veckor för att få nya delar från asien om något går sönder så är nyttan med ATV tveksam.

Är själv ingen större vän av ATV, har själv valt traktorn som redskap. Det som är viktigt att tänka på när det gäller ATV är att det finns olika typer: Sport/tävling, Ungdoms och arbetsmodeller (utility ATV). Finns sammanställningar av tester bland annat här: http://www.atv.com/manufacturers/reviews-utility.html

ATV har inte funnits så länge och priserna är höga både i inköp och reservdelar. En ATV av bra kvalité kostar dubbelt så mycket som en röd gammal traktor med frontlastare och kanske några redskap.

Det är roligt att köra ATV men det är ett ganska farligt redskap i ovana händer vilket olycksstatistiken visar. Det sker i snitt 4-6 dödsolyckor årligen med ATV i Sverige (http://www.sigtuna.se/templates/Page____23685.aspx).
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Tack!

En traktor är för stor och tung för den här gården, vi har stora problem med att man tidigare kört sönder marken med traktor. (blöt lerjord som ser helt groteskt guppig/spårig ut) Det bär bara för traktor när det är rejäl tjäle.

Jo olyckorna ser jag på jobbet :crazy: Nu har vi inga backar och ska bara transportera försiktigt, inte busköra eller något men jag är ändå lätt skeptisk :o

De jag hittar på blocket som verkar lämpliga för gårdsbruk ligger i prisklass från 80000 och uppåt, det verkar väldigt overkill för det lilla vi ska göra. :crazy: Och finns det betesputsar för mindre än 20000?

Hur stor/stark behöver man egentligen?
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

För den enkla användningen behövs ingen Bruteforce 750 för 110'000. Till erkända kvalitetsmärken hör yamaha, suzuki, kawasaki, honda, can-am, polaris kan ha glömt någon.
För ditt ändamål gäller riktig ATV 4x4, ingen quad eller 2x4 historia.
Plogning går alldeles utmärkt även utan kedjor, brorsan plogade våran gård hela vintern utan problem och kedjor, se bara upp med att köra vinchen för intensivt, den drar en hel del ström.
Jag skulle nog kunna dela in atv i tre kategorier, kinaskit, prisvärda mellanklassare och dyrgripar.
Men kawasaki kvf 360 eller honda 350-400 är två exempel på kvalitet som inte kostar multum som sina storebröder.
Allroad 500 är en vägreggad sak som går att få bra pris på som verkar okej.
Dinli 700 centhor, lite dyrare men verkar ganska poppis, cektek gladiator har brorsan, en del barnsjukdommar men fått bra service och garantier, släpade 400kg hösilagebal i wire efter den på oplogad gräsmatta i vintras ca 30cm lössnö, bogserade skoter m.m.
Turf mode har något märke, polaris tror jag. Det ska visst varaa bra på ömtålig mark, 4wd som inte river gräs med innerhjulen i kurvor.
350-400 och uppåt brukar rekommenderas för arbete, för tungt skogsarbete, timmerkörning osv rekommenderas dyra kvalitetsmaskiner men för simplare körning räcker mellansegmentet gott och väl.

länkar raderade av moderator
Hittar du en begagnad arbetsfyrhjuling med plogblad och boggivagn inom budgeten så är det bara att kika lite på atvforumet vad som står om dom och sen eventuellt köpa. Kom ihåg att det mesta som skrivs/frågas på ett forumen är problem, det är aldrig nån som startar en tråd och skriver att den bara går och går, jag är så nöjd.

Mvh David

Gjorde en koll på blocket ni, kawa kvf 360 låg ganska högt i pris såg jag, men allt handlar om din budget, vilken prisklass är det som gäller så kanske jag/vi kan hjälpa dig lättare.

Vägreggat är ett måste, allt annat är bara att hoppa över.

Finns en firma i Örebro som har många atv som ligger prismässigt bra till, men vad jag har läst mig till så är det importerade oregistrerade hjulingar som inte går att försäkra, massa strul... se up med dom
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Tack!! Blocket är en djungel :o

Prisklass, tja, prisvärt för det "minsta" jag behöver, gärna så gammal att ny-faktorn är borta från priset. Var hamnar jag då?
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Vi har en äldre King Quad, ser att de ligger runt 30 000 kr i annonserna.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Vi hade en Arctic Cat innan och det är också kvalitetsmaskiner.

Du behöver inte de med störst motor egentligen. Du måste dock ha fyrhjulsdrift och gärna med diff-spärr för framkomligheten. Alla arbetsmaskiner har dock fyrhjulsdrift. Många billiga har det inte.

Vinsch och skogsvagn är ju bra men jag vet inte hur mycket ni behöver det.

Betesputsarna till ATV känns för dyra, då är det kanske bättre att charma en grannbonde istället.

När det gäller snöröjning så fungerar det lite sådär bara. är det mycket snö så är fyrhjulingen för lätt helt enkelt.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Vägreggat är ett måste, allt annat är bara att hoppa över.

Vad menar du med vägreggat?

De flesta arbetsmaskiner är registrerade som terrängskoter och då får man köra kortare sträckor på väg, tex mellan åkrar och från gården och ut till skogen.

maskiner som är registrerade för vägtrafik på riktigt är strypta effektmässigt och har detaljer som blinkers osv som lätt går sönder i skogen.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Det är väl i skogen man ska ha blinkers, för på vägarna används dom inte:devil:
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

*lite OT*

En tanke att ta med sig bara. De är väldigt stöldbegärliga och kan ha lite speciella krav för att försäkringen ska gälla.

Vår Arctic Cat förvaras inlåst och fastkedjad i väggen med godkänt lås och kätting. En kompis som hade sin ute (låst!) fick inte ut en spänn på försäkringen när den försvann en natt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp