Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Du skall absolut ha en steglös växellåda med hög och lågväxel och då är det inga problem alls. Jag har dragit fullastad skogsvagn i terräng utan problem.
.

Tack :)

Är det inte alltid det på de som kallas terrängmaskiner :crazy: ?
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Tack :)

Är det inte alltid det på de som kallas terrängmaskiner :crazy: ?

Det finns ju manuellt växlade maskiner också. Det säljs nog inte många numera men på begagnatmarknaden finns nog en del.

Skall du tex köra i ojämn terräng så är det smidigt att bara lägga i lågväxeln och sen är det bara att gasa.

Och som jag nog redan skrivit, om det är så dåligt underlag så att du riskerar att köra fast så är diffspärr väldigt bra, det har inte alla ARV. Kör du ändå fast så är det ju inte heller fel med vinsch på din ATV.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

*kl*

Min sambo skriker "Köpt INTE kinesiskt". Han driver verkstad och har slutat räkna hur många som ringer och vill få sina kinesiska fyrhjulingar lagade och det är inte alltid lätt att få tag i delar och auktoriserade fyrhjulingssäljare som säljer kända märker brukar inte ens ta emot och laga sånt. Men visst även kända märken kan vara måndagsexemplar, men det finns då garanti!

Jag har goda erfarenheter själv av Honda TRX 500FA. Saknar vår sådan fortfarande ibland, men får helt enkelt nöja mig med vår honda trx 420 fe.

Vi har även en Mule (Kawasaki) som är vad man skulle kunna kalla en tvåsitsig fyrhjuling, kanske inte lika smidig i terrängen men tar sig fram rätt smidigt trots allt. Den har ett flak som gör det smidigt att köra vatten, stängseltillbehör osv på.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Det finns ju anledning till att jag är kritisk till "lågväxlarna" på många atv:er... om man harvar eller sladdar har man ingen som helst användning av kunna köra i 30 km/h för då hinner inte redskapet arbeta ordentligt.

Vid gräsklippning/betesputsning vill man ju ofta köra en 6-7 km/h, knappast 25 km/h...

Och kunna köra i 70 km/h har man nästintill aldrig någon användning för på en arbetsmaskin !

Jag har upplevt många gånger med maskiner på runt 500 cc att dom har svårt att orka i den låga hastighet som jag vill ha (4-8 km/h) för att diverse redskap ska hinna med att arbeta ordentligt.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Det finns ju anledning till att jag är kritisk till "lågväxlarna" på många atv:er... om man harvar eller sladdar har man ingen som helst användning av kunna köra i 30 km/h för då hinner inte redskapet arbeta ordentligt.

Vid gräsklippning/betesputsning vill man ju ofta köra en 6-7 km/h, knappast 25 km/h...

Och kunna köra i 70 km/h har man nästintill aldrig någon användning för på en arbetsmaskin !

Jag har upplevt många gånger med maskiner på runt 500 cc att dom har svårt att orka i den låga hastighet som jag vill ha (4-8 km/h) för att diverse redskap ska hinna med att arbeta ordentligt.


Jo jag vet att du alltid måste skriva ner fyrhjulingar av någon anledning. Ta inte illa upp men det kan bero på att du inte lärt dig använda en ATV. Jag tycker inte det är några problem att krypköra på lågväxeln på en ATV. Min var förvisso en 650 men motorstyrkan är sällan avgörande.
 
Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?

Hej jag är ingen "hästmäniska" jag är "fyrhjulingskille" (32år) jag skriker också INTE kinesiskt.. och jag säger också INTE en bil på den blöta marken. framkomlighetsmässigt så skulle du troligtvis komma fram med en riktigt liten traktor mellan träden som med fyrhjuling å släp. Men tyvärr så är traktorn för tung om du ska ut i det blöta.
Frågan är faktiskt om du ens kan köra fyrhjuling där utan mark skador... allt beror ju på hur många gånger du måste köra i det blöta å om du måste svänga och trixa. ska du bara sätta ut stolpar så kan du ha allt på främre å bakre "pakethållaren" och slippa släpet och då är fyrhjulinge utmärkt för att ha å haga med helt klart.
Sedan skotta snö å så så handlar det bara om tid... klart att du inte kan skjuva ett ton snö framför den lilla ATVn som du kan göra med en traktor med kedjor, Men ta inte så mycket åt gången då. Och krisar det sig att det kommer en meter blötsnö så är det ju inte svårare än att fråga om någon som röjjer vägarna runt om kring kan köra över eran väg för en hundring.
och storleksmässigt å ekonomiskt skulle jag rekommendera en maskin runt 400-500kubik dom klarar skogsjobbet med på en gård. fast inte som yrkesmänninska då så klart men för en gård där man ska gallra å ta ut veden för hushålls värmen så tar inte maskinen stopp i alla fall.
Man måste inte ha 700-800kubiks ATVs som yrkesmäniskor har.

Sedan va det något om att slå hagarna ibland... det är tyvärr DYYYRT med ATV redskap då det normalt inte finns kraftuttag så måste det finnas en extra motor på själva redskapet. så egentligen kan det faktist vara billigare å köpa en gammal traktor å få med en slåtter balk och bara använda den till just det än att köpa det redskapet till ATVn.

Och till vilket märke man ska ha så kan man nästan välja vilken som helst av tex Honda Yamaha Suzuki Polaris Can-am osv..
Synd att du inte kollade efter detta i våras för då hade alla återförsäjare panik i världs krisen som var då.. dom hade massa av fjolårets maskiner på lager som ingen velat köpa som dom var tvugna att nästa skänka bort. En vän köpte en suzuki LT-A400 med "gårdspaketet"(vinsch plog och en liten plast kärra) för 49,900+moms.
Och nu kostar samma sak enligt Suzuki sverige.. Rek. cirkapris (paketpris) inklusive moms: 86 900 kr, ordinarie ca-pris inkl. moms: 98 045 kr.

Och oroa er inte för att ni inte "kan köra" alla kan köra efter 10 min på ett gärde... Ni kunde ju inte rida när ni va nyfödda va;)

Och gå in och prata med en försäljare på någon "lantbruks återförsäljare" som säljer traktorer, eller andra lantbruks grejjor som har fyrhjulingar. Har dom en verkstad så har dom kunskapen om vad som funkar å håller eller ni behöver prata med någon som kan fördelar å nackdelar med olika specifika fyrhjulingar. dom kan säkert få tag på tillbehör från olika företag och prisklasser kanske till och med begagnat

Hoppas jag har gett lite klarhet i vissa frågor och är det något specifikt som undras så fråga på kan jag så svarar jag så gott jag kan..:bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp