Fyrverkerier

En av katterna sov under sängen (sin vanliga sovplats) den andra satt i fönstret och kollade på spektaklet.

Från stallet kom den sedvanliga 'nyårsfilmen' där stallägarna är ute i stallet vid 12 slaget, fodrar alla hästar en extra gång och sedan filmar hur de har det. T var lite orolig förra året, men helt cool i år, så det var nog dåvarande boxgrannen som påverkade honom då. (Alla andra hästar var rätt lugna, men nyfikna på varför det var en människa i stallet mitt i natten). Och jag måste säga att den där nyårsfilmen är väldigt trevlig, varje gång den kommer.
 
Jag är lite knäckt, hunden tog det otroligt mycket hårdare än vad jag trodde och skakade okontrollerat i en timma under och efter smällandet, jag och sambon satt inne på toaletten med hög musik och vattenkranen på men hon var ändå ett asplöv...

Jag fattar inte riktigt varför, hon är väldigt skottfast och reagerar aldrig på ljud. Hon har hört enstaka fyrverkerisalvor innan utan att bry sig. Dock aldrig så mycket och så nära som nu... och tror hon inte gillade att det hände hemma - när vi var ute och kissade vid 0130 och det smällde en del en bit bort, reagerade hon knappt alls igen.

Oh well, nu vet vi, och kommer fortsätta fira på landet som tidigare år.
Min ena hund blev helt plötsligt rädd för fyrverkerier igår, efter sex år som totalt obrydd. Jättemärkligt! Fattar ingenting. Nästa år är jag förberedd i alla fall.
 
Leffe gick i taket igår och började skälla och jaga upp sig. Försökte lugna honom med att ta upp han i sängen hos mej och Sivan. Hjälpte inte ett dugg. Men så kom jag på att han kanske vill se var det kommer ifrån så jag sa att vi går och tittar i fönstret. Då lugna han sig och satt bara och muttra som han brukar. Sivan var lugn och skällde bara när Leffe gick igång. Men det var nog bara för att han började och då måste hon haka på. Kanske att hon hade lite lugnande inverkan? Vi hade inga som sköt här men inne i byhåla så smällde det redigt. Det smällde några enstaka under dagen och när jag var uppe hos hästarna. Men då reagerade ingen av hundarna fastän det lät betydligt mer.
 
Allt var lugnt här. Jag var ju tvungen att vara ute i stallet med hästar och katt och lämna hunden inne själv (maken på resa). Smällarna är på hyfsat håll här, så ingen blev särskilt orolig. Hunden skällde lite när jag kom mot huset och sedan ville han ut och skälla på raketerna!! Efteråt kom han in och åt ett litet tuggben. Det kändes som om alla djur tog det med ro - tack och lov... :) Jag har haft en VÄLDIGT rädd hund för några år sedan, och jag vet hur eländigt det kan vara... :(
 
Här var det relativt lugnt under kvällen även om det smällde till och från i grannbyar under hela dagen. Efter tolvslaget var det någon här i byn som drog igång ett fyrverkeri så jag är glad att varken hunden eller katten bryr sig alls. Jag hoppas att det gått bra för grannarnas hästar och övriga djur här.
 
Glad över att det var "lagom" med fyrverkerier inatt, och över att det mesta verkade skjutas upp en bit bort (vi såg dem men smällarna lät inte så högt). Lillan (katt) firade sitt andra nyår som ensamkatt, och är generellt lättare att göra orolig än min andra katt var. Men den här gången brydde hon sig knappt alls. Vid tolvslaget var fröken trött och halvsov i en fåtölj medan vi människor tittade ut en stund (timmarna innan tillbringade hon i ett knä medan vi tittade på film). När vi gick och lade oss smällde det fortfarande lite, hon kröp upp i sängen och sov. Så skönt ❤️ . Jag vet inte om jag kommer att känna mig bekväm med att åka iväg/lämna henne själv när det skjuts fyrverkerier, men det kändes ändå skönt att hon inte verkade tycka att det var läskigt. Hoppas att det fortsätter så.

Jag skulle inte direkt gråta om det blev ett totalförbud för privatpersoner, dock. Även om jag tycker att fyrverkerier är vackert, så är det inte värt det. Och även om det varit lugnt här, så håller sig ju inte folk till reglerna som det är nu.
 
Här exploderade det utanför fönstret inatt. Kanske ville folk liksom rensa ur skitåret 2023 idk?

Foto från fönstret 00.00

IMG_6643.jpeg
 
Här exploderade det utanför fönstret inatt. Kanske ville folk liksom rensa ur skitåret 2023 idk?

Foto från fönstret 00.00

Kan tillägga att jag (eftersom jag var i huset) faktiskt tassade in till mig och kollade katterna. Såg inte röken av ngn katt så de sov gott nånstans uppe på loftet eller troligen inne i sitt krypin innanför loftet där jag bäddat åt dom.
 
Här var det lite lugnare än vanligt.

En stor fördel av att vi hade folk hemma hos oss+ en gäst hade sin hund med sig, var att vår egen hund blev distraherad av allt som hände inne och inte heller hörde smällarna ute.

Lite obehagligt tyckte han att det var nån gång ca 02-tiden då de flesta gäster gått hem, och nån ännu var ute och smällde.
 
Det small väldigt mycket inne i stan när jag väntade på bussen. Förstår inte hur folk pratar om att allt blivit så dyrt, maten är dyr, räntan skyhög och snart kan man inte bo kvar i huset, snyft snyft.

Sen smäller man av flera tusen kronor på några minuter? Om vi ska prata både miljöförstöring och kapitalförstörelse på en gång, varför förbjuds inte skiten?

Varför inte bara visa repris på millennieskiftet på tv? Jag hade gärna sett det igen från alla världens hörn…
 
Alltså, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tycker om att titta på fyrverkerier, men skulle gärna se ett totalförbud ändå. Går det inte att ha någon slags ljusshow istället?? (Jag fattar att det inte gör något för dem som går igång på själva smällandet :meh:).

Får själv ångest av smällandet, troligtvis efter många år med husdjur som fått panik av alla sådana ljud och även personer i min närhet med liknande reaktioner pga krigsupplevelser. Här vågade jag inte ens gå ut på min balkong och titta eftersom de sköt på den smala gatan utanför och jag bara väntade på att balkongen skulle börja brinna...
 
Alltså, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tycker om att titta på fyrverkerier, men skulle gärna se ett totalförbud ändå. Går det inte att ha någon slags ljusshow istället?? (Jag fattar att det inte gör något för dem som går igång på själva smällandet :meh:).

Får själv ångest av smällandet, troligtvis efter många år med husdjur som fått panik av alla sådana ljud och även personer i min närhet med liknande reaktioner pga krigsupplevelser. Här vågade jag inte ens gå ut på min balkong och titta eftersom de sköt på den smala gatan utanför och jag bara väntade på att balkongen skulle börja brinna...
https://www.skaraborgsnyheter.se/lidkoping/lasershow-pa-torget-i-lidkopings-kommun-aven-i-ar/
Det finns lasershow , vet Lidköping har och sen några städer till.
 
Alltså, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tycker om att titta på fyrverkerier, men skulle gärna se ett totalförbud ändå. Går det inte att ha någon slags ljusshow istället?? (Jag fattar att det inte gör något för dem som går igång på själva smällandet :meh:).

Får själv ångest av smällandet, troligtvis efter många år med husdjur som fått panik av alla sådana ljud och även personer i min närhet med liknande reaktioner pga krigsupplevelser. Här vågade jag inte ens gå ut på min balkong och titta eftersom de sköt på den smala gatan utanför och jag bara väntade på att balkongen skulle börja brinna...
Det här var Edinburghs ljusshow 2020. Nu var den inte live, utan inspelad.. men jag hade älskat att se när de spelade in delar av den. :love: Vackraste nyårsfirandet jag sett.

 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp