Fyrverkerier

Det är rätt lugnt här där vi bor. Ett område med lägenhetshus, många barnfamiljer och "ny"svenskar (hur länge är man ny?) som ev. flytt från bomber kan jag tänka mig.

Hörts några smällar på avstånd. Hunden har inte brytt sig (däremot blev han upprörd när något inne i lägenheten knackade till 🙈).

Jag är glad att det är så lugnt och att det är få smällar även dagarna runt nyår.

Tycker också att det är vansinne att hålla på med smällare och fyrverkerier.
 
Det har smällt som bara sjutton här i en timme nu. Stackars alla flyktingarna som bor i området :(

Frodo har skällt 2 ggr, vanliga vaktskallet, en gång när första smällarna kom och sen när närmaste grannen satte igång vid 12-slaget. Utöver det har de sovit som grisar hela kvällen, och somnade om direkt även mitt i grannens skottsalva.
 
Var rätt lugnt just här, men sonen som är hos pappan ett par km bort skrev att det skjuts så deras fönster är på väg att gå sönder O_o Sköts lite runt 12 här men sedan gav det sig, katterna bryr sig inte och verkar nöjda över att inte få gå ut. Dottern sover och blev som tur är inte väckt
 
Det har smällt som bara sjutton här i en timme nu. Stackars alla flyktingarna som bor i området :(

Jyckarna här hemma har skällt 2 ggr, vanliga vaktskallet, en gång när första smällarna kom och sen när närmaste grannen satte igång vid 12-slaget. Utöver det har de sovit som grisar hela kvällen, och somnade om direkt även mitt i grannens skottsalva.
Tänkte också på det, fy vad hemskt för alla som flytt från krig. De måste känna sådan panik :(
 
Lite smällande blev det kring tolvslaget men mycket begränsat och på många kilometers avstånd. Är så tacksam för att kunna bo så här, men lider med alla er som bor i mer utsatta lägen.

Låtom oss försöka igen att få stopp på det här. Det finns ett antal riksdagsledamöter som motionerat i ämnet, och vi borde hitta sätt att hjälpa dem att höja trycket.
Ja, jag är på om nån kommer på en idé! Jag vet inte, namninsamling?
 
"Grannen" med stallet öste på rakt ut över ängarna.. fölen coola dräktiga stoet cool. 2 unga grabbar på 3 år drog nån repa. Men annars var de lugnt fick jag rapporterar om. Ändå 5 nya i år i de båda flockarna så rätt skönt att det gick bra. Lösdrift båda 2.

Jag ligger sjukling ja. Katterna inspekterade i fönstret, hoppade ner å gick mot sängen, sa ska vi sova
 
Vi ska vara skyddade här men närliggande område har tydligen haft kul. Fördelen var väl att de drog iväg några pjäser redan runt 18 så man kunde vidta nödvändiga åtgärder så att säga. In med utekaninerna, snabb tur till stallet för att hämta extra strö och foder till dem, ner med kylklampar till dem så de inte skulle koka av tempskillnaden. Snabb kontakt med agria-vet och kolla om hundens gabapentin är samma man ger till katt och därefter droga ner kissemiss. Tröttsamt som attan när vårt område brukar vara tyst som i graven på nyår men det var ju tur att vi är hemma på sådana högtider så man kan agera vid behov och att hunden behandlas med gaba. Hoppas att det var en engångsföreteelse.
 
Jag är så lättad nu så jag nästan gråter. Är äntligen hemma och ska sova, som alltid är det en stor anspänning och stress inför nyår.

Det smällde massor (så där hade stallägaren fel), men det var tillräckligt långt ifrån för att Ariel skulle vara bekymrad men inte stressad. Flocken i övrigt var helt obrydd och åt hösilage mellan 00:00-00:30, det är dessutom lampor tända i höhäckarna så de märker inte av ifall himlen ljusnar ibland (det gjorde den en enda gång tack och lov).

Kanske kan jag fira nyår nån annanstans än i stallet i år? Första gången på tio år…
 
Jag har släppt ut hästarna och börjar sakteliga värma upp mig. Gav som alltid domesedan till båda och tack vare vädret (regn och kraftig blåst) var det inte lika illa som det brukar vara.
Katterna fick jag som vanligt lämna ensamma med tv på eftersom jag är nere i stallet ett gäng timmar. De verkar ha haft det helt ok.
Nu sova!
 
Jag är lite knäckt, hunden tog det otroligt mycket hårdare än vad jag trodde och skakade okontrollerat i en timma under och efter smällandet, jag och sambon satt inne på toaletten med hög musik och vattenkranen på men hon var ändå ett asplöv...

Jag fattar inte riktigt varför, hon är väldigt skottfast och reagerar aldrig på ljud. Hon har hört enstaka fyrverkerisalvor innan utan att bry sig. Dock aldrig så mycket och så nära som nu... och tror hon inte gillade att det hände hemma - när vi var ute och kissade vid 0130 och det smällde en del en bit bort, reagerade hon knappt alls igen.

Oh well, nu vet vi, och kommer fortsätta fira på landet som tidigare år.
 
Här sköts det på bra mellan 17-21, och vid tolvslaget.

Min gamla hund som jag tog bort i onsdags hade skakat av skräck dom här dagarna innan och efter, och 12-slaget ska vi inte prata om. Och hon var oberörd fram till 6 års ålder.

Unghunden på 6-mån har sovit sig igenom kvälllen och natten. Gick ut med hemme vid 17.30 och nu var vi ute vid 02.30.

Så nu ska vi lägga oss och sova igen 😁
 
Trodde det skulle bli lungnare på grund av regnet och blåsten men det sköts på bra ändå även om det varit värre. Min oroliga boxvandrade till och från i ca 20 min när det var som värst så visst har confidence eq hjälpt men hon tog det ändå bättre än jag trodde utan något alls.
Min andra var lungn som vanligt trots jag glömde bomull i öronen så det har ju varit onödigt tidigare år. Hunden noll reaktion.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp