Fysik 1 - jättesvårt!!

Vilken tyngdkraft verkar på en atom med massan 1,51 x 10 upphöjt till minus26 kg (kan inte skriva korrekt på keyboarden...). 10 upphöjt till -26 går inte att räkna ut, då siffran blir för hög på miniräknaren. Facit säger 1,48 x 10 upphöjt till -25N ???
 
Vilken tyngdkraft verkar på en atom med massan 1,51 x 10 upphöjt till minus26 kg (kan inte skriva korrekt på keyboarden...). 10 upphöjt till -26 går inte att räkna ut, då siffran blir för hög på miniräknaren. Facit säger 1,48 x 10 upphöjt till -25N ???

F (kraften)=m*g
Massan har du angiven och g är 9,82 m/s.
Slår du det på räknare borde du få ett tal ^- någonting. Man svarar i Newton (N)
 
Vilken tyngdkraft verkar på en atom med massan 1,51 x 10 upphöjt till minus26 kg (kan inte skriva korrekt på keyboarden...). 10 upphöjt till -26 går inte att räkna ut, då siffran blir för hög på miniräknaren. Facit säger 1,48 x 10 upphöjt till -25N ???

Vet du hur du skall slå det på räknaren?

(1.51*10^-26)*9.82=Tyngdkraften som verkar på atomen😊

1.51*10^-26 är alltså ett tal, inget som skall räknas ut utan det är ju ett extremt litet tal som lättast skrivs såhär😊
 
Vilken tyngdkraft verkar på en atom med massan 1,51 x 10 upphöjt till minus26 kg (kan inte skriva korrekt på keyboarden...). 10 upphöjt till -26 går inte att räkna ut, då siffran blir för hög på miniräknaren. Facit säger 1,48 x 10 upphöjt till -25N ???

Tycker man att det är bökigt med de små talen och att det krånglar till det för att man ska förstå så kan man byta ut dem i detta fallet (för att man lättare ska greppa vad man gör)


Hur stor är tyngdkraften som verkar på Karro-Lina med massan 70 kg.

F= tyngdkraften, det vi söker

m=70 kg
g= 9.82

F=m*g

F=70*9,82=687,4N~687 N

Tyngdkraften är 687 N.
 
Vilken tyngdkraft verkar på en atom med massan 1,51 x 10 upphöjt till minus26 kg (kan inte skriva korrekt på keyboarden...). 10 upphöjt till -26 går inte att räkna ut, då siffran blir för hög på miniräknaren. Facit säger 1,48 x 10 upphöjt till -25N ???
Jag tror det kan vara klokt att försöka bena ut vad det är i uppgiften som är svårt.

Är det att veta att man ska använda formeln F = m*g?

Är det att räkna med små tal? 10^-26 är ett mycket litet tal.

Är det att veta hur många värdesiffror det ska vara i svaret?

Resten är redan väldigt pedagogiskt förklarat av @Karro-Lina
 
Vilken tyngdkraft verkar på en atom med massan 1,51 x 10 upphöjt till minus26 kg (kan inte skriva korrekt på keyboarden...). 10 upphöjt till -26 går inte att räkna ut, då siffran blir för hög på miniräknaren. Facit säger 1,48 x 10 upphöjt till -25N ???

Vad har hon för miniräknare? Ska hon klara kursen måste hon nog skaffa en bättre, vänta bara tills hon ska räkna kärnfysik (eller är det fysik 2, minns inte :o). Jag har läst både fysik 1 och 2 på gymnasiet och jag tyckte det var fullt begripligt om man lyssnade på lärarens genomgångar. Att bara läsa i boken hade nog inte räckt för mig. Vi hade separat formelsamling som vi även fick ha på proven. Dock står ju inte alla formler man använder där i, utan vissa formler måste man härleda från andra formler. Det är liksom en del av fysiken :)
 
Fast egentligen så behöver man ingen speciellt avancerad miniräknare, under förutsättning att man förstår vad man räknar.

Möjligen är det en bra idé att fräscha upp minnet av potenslagarna, t.ex.

1,51*10^-26*9,82 = (1,51*9,82)*10^-26 = 14,8282*10^-26 =
= 1,48282*10*10^-26 = 1,48282*10^-25

Och sedan avrunda till rätt antal decimaler. Eftersom båda talen man börjar med har tre värdesiffror så ska svaret också ha tre värdesiffror. Alltså 1,48*10^-25
 
Senast ändrad:
Jag tror det kan vara klokt att försöka bena ut vad det är i uppgiften som är svårt.

Är det att veta att man ska använda formeln F = m*g?

Är det att räkna med små tal? 10^-26 är ett mycket litet tal.

Är det att veta hur många värdesiffror det ska vara i svaret?

Resten är redan väldigt pedagogiskt förklarat av @Karro-Lina
Jag upplever att hela tänket är nytt och därmed svårt.
 
Fast egentligen så behöver man ingen speciellt avancerad miniräknare, under förutsättning att man förstår vad man räknar.

Möjligen är det en bra idé att fräscha upp minnet av potenslagarna, t.ex.

1,51*10^-26*9,82 = (1,51*9,82)*10^-26 = 14,8282*10^-26 =
= 1,48282*10*10^-26 = 1,48282*10^-25

Och sedan avrunda till rätt antal decimaler. Eftersom båda talen man börjar med har tre värdesiffror så ska svaret också ha tre värdesiffror. Alltså 1,48*10^-25

Nej, vet man vad man gör klarar man ju sig på en vanlig. Men om man är osäker kan det kanske underlätta med en annan miniräknare? Jag tänker mest så att man kan dubbelkolla att man tänkt rätt osv också :) Vad jag vill minnas använde vi grafritar-funktionen redan ganska tidigt under fysik 1 också, men det kan man ta sig förbi på andra sätt antar jag. Hur som helst hade vi mycket glädje av våra lite mer avancerade miniräknare.
 
Nej, vet man vad man gör klarar man ju sig på en vanlig. Men om man är osäker kan det kanske underlätta med en annan miniräknare? Jag tänker mest så att man kan dubbelkolla att man tänkt rätt osv också :) Vad jag vill minnas använde vi grafritar-funktionen redan ganska tidigt under fysik 1 också, men det kan man ta sig förbi på andra sätt antar jag. Hur som helst hade vi mycket glädje av våra lite mer avancerade miniräknare.
Men hur skriver man in den här frågan, ovan, i räknaren...?
 
Nej, vet man vad man gör klarar man ju sig på en vanlig. Men om man är osäker kan det kanske underlätta med en annan miniräknare? Jag tänker mest så att man kan dubbelkolla att man tänkt rätt osv också :) Vad jag vill minnas använde vi grafritar-funktionen redan ganska tidigt under fysik 1 också, men det kan man ta sig förbi på andra sätt antar jag. Hur som helst hade vi mycket glädje av våra lite mer avancerade miniräknare.
Det är säkert som du säger, att kursen som helhet kräver en mer avancerad miniräknare. Det här talet däremot, gör det inte.

Problemet med att ha en avancerad miniräknare är att man då inte behöver förstå vad det är man gör när man räknar, och den förståelsen är väldigt bra att ha så man fattar vad man lärt sig.
 
Men hur skriver man in den här frågan, ovan, i räknaren...?

Man skriver: parentes 1.5*10^-26 slut parentes och sen tar man hela den parentesen *9.82

Hur man skriver upphöjt i på Iphones räknare vet jag inte men borde vara lätt att ta reda på mha google eller kanske fråga läraren?
Gällande parenteser, vad man räknar först osv så är det ju de vanlig reglerna som gäller i matematik som din dotter säkert har koll på. Allt känns nog lite rörigt bara för att det innefattar formler och nya enheter bara😊
 
Det är säkert som du säger, att kursen som helhet kräver en mer avancerad miniräknare. Det här talet däremot, gör det inte.

Problemet med att ha en avancerad miniräknare är att man då inte behöver förstå vad det är man gör när man räknar, och den förståelsen är väldigt bra att ha så man fattar vad man lärt sig.
Om vi vill köpa en sådan miniräknare, vad kallas den, dvs hur vet vi att den är tillräcklig?
 
Man skriver: parentes 1.5*10^-26 slut parentes och sen tar man hela den parentesen *9.82

Hur man skriver upphöjt i på Iphones räknare vet jag inte men borde vara lätt att ta reda på mha google eller kanske fråga läraren?
Gällande parenteser, vad man räknar först osv så är det ju de vanlig reglerna som gäller i matematik som din dotter säkert har koll på. Allt känns nog lite rörigt bara för att det innefattar formler och nya enheter bara😊
Tack!!
 
Om ni inte vill köpa en mer avancerad miniräknare finns det på nätet, jag brukar använda denna: https://web2.0calc.com/

Men jag kommer ihåg att en del av matten och fysiken handlade om att lära sig använda miniräknaren (hade en Texas). När jag läste fysik (A hette den då) handlade mycket om att lära sig när du ska använda olika formler och hur du kan kombinera dem med varandra. Det tar lite tid och trixande, hade en värdelös lärare men min sambo var grym på matte och fysik så det löste sig.
 
Tycker att det låter jättekonstigt att hon inte har en formelbok? Jag går natur på gymnasiet och vi har en formelbok som heter ”Tabeller och formler för nv- och te-programmen”. Formelboken har vi även tillgång till på alla prov, dock inte vår egen utan skolan har böcker som bara används vid prov för att man inte ska kunna fuska.

Angående grafräknare så rekommenderar min skola casio, jag har en casio fx-9750GII, den funkar bra och jag skulle aldrig orka räkna med bara telefonens miniräknare:o

Jag fick A i fysik 1 och helt ärligt handlar det mest om att lära sig när man ska använda vilken formel och hur man kan kombinera olika formler. Min strategi var att skriva upp ALLA formler som hörde till kapitlet på ett papper och sen försöka plugga in dom så att jag iaf visste vilka formler som fanns😅

Jag hittade ett gammalt formelblad som jag gjorde i fysik 1, verkar ha med krafter och sånt att göra men jag är inte helt 100 att det är alla formler man behöver, hoppas det kan hjälpa lite iaf!
7868663F-3167-40EA-914D-6D9EBF60EDF5.jpeg
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hallå hej. Varning för långt inlägg... :o Men jag har en del funderingar jag gärna skulle bolla med någon. Jag saknar slutbetyg...
Svar
13
· Visningar
2 115
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skatt
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp