Fysik krafter, bromssträcka.

Cillen89

Trådstartare
Hej, jag ska slå ned en påle i marken, jag vet att vikten som slår ned pålen väger 5 ton, faller 0,4 meter ovanför pålen. Pålen är 12 m lång och väger 2280 kg.
Hur kan jag beräkna hur långt pålen kommer tryckas ned i marken efter att man släppt vikten på den?
 
Sv: Fysik krafter, bromssträcka.

Håller du på med någon fysikkurs? Hur långt har du kommit själv?

Jag hade nog räknat ut hur många joule (Newtonmeter) stenen kommer upp i när den faller 0.4 meter. Och sen räknat ut hur långt man får en 2280 kg tung påle med samma energi. Och helt bortsett från friktion eller motstånd i marken.

Men jag är inte helt hundra på att ovanstående är rätt, var 2 år sen jag läste fysik :p
 
Sv: Fysik krafter, bromssträcka.

Ett tag sen jag läste fysik oxå, tänker att man ju har en potentiell energi och sen rörelseenergi, när tyngden faller.
Och arbete är ju kraften x sträckan. Finns väl något samband mellan energi och arbete har jag för mej, och på så sätt få fram sträckan ?

Kan annars tipsa om pluggakuten.se där brukar man få hjälp fort med de mesta :)
 
Sv: Fysik krafter, bromssträcka.

Måste det inte spela roll vad marken består av? Om den är hård och torr eller jättelös sandjord tex?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 329
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 011
Senast: Amaranthe
·
Trav Hej skall inköpa ny sulky till mitt barnbarn. Vårt problem är att kusken är stor vikt ca 60-70 kg och 174 lång Vagnen är 155 lång När...
Svar
4
· Visningar
2 777
Senast: ameo
·
Träning Hej! Vid vårt stall finns inte så mycket ridvägar, det finns en skog och det är mest stigar av varierande storlek. Det finns en anlagd...
Svar
9
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp