Sv: Gå fot i koppel
Jag tror det finns många sätt att lära hunder fot i koppel (och lös), men jag lärde min hund gå fot lös innan jag lärde henne gå fot i koppel (och då behövde det inte läras alls, det var ju samma sak fast matte hade ett snöre i handen

)
Och det man måste vara först är intressant för hunden.
Det ska löna sig för hunden att vara hos dig, det ska liksom vara det roligaste som finns.
Jag tycker inte det är något fel i att "muta" ibland men det ska ju funka utan mutor också, så att BARA motivera hunden genom godis är inte så säkert, för i extrema situationer är annat mer intressant än godiset.
Jag började med kontaktträning, när min valp tog kontakt med mig fick hon en belöning, i form av godis, lek, kamp eller bara beröm och klapp. Variationen är viktig, speciellt om man har en hund som lätt tröttnar.
Man kan stå med hunden i koppel rakt uppåner, helt stilla och bara vänta på att hunden tar kontakt själv, och göra det till en "övning".
När jag hade kört det länge och min hund förstod vad det var jag ville började jag gå när hon tog min kontakt, sa "fot", hon följde med och fick beröm

(i form av lek, godis osv, då bröt jag allvaret helt. Hon förstod alltså att om jag går med matte så händer det nått skoj)
Så lätt hade jag det!
Sen dess har det funkat, hon går i rätt position, sätter sig när jag stannar och kan gå fot både lös och i koppel, ganska långa sträckor numera.
I början behöver man ju inte vara så petig med att de ska gå rätt, eller att de ska sätta sig när man stannar osv, utan beröm och uppmuntra varje steg i rätt riktning, och träna hellre lite kort stund än lite för lång.
Läs av så din hund inte tröttnar!
Det ska bara vara roligt.
Min blev efter ett tag lite ouppmärksam när hon tyckte att hon kunde fot och inte behövde träna mer på det, hon menade att det inte var roligt att gå rakt fram brevid matte och stirra henne i ögonen

Förstår inte varför?

Så då fick jag bygga upp en ny förväntan hos henne, och göra fotgåendet roligare genom att helt plötsligt springa några steg, tvärstanna, byta håll osv.
Nu när jag har börjat träna för agility blir det ju fot mellan momenten, då tränar vi fot utan att hon eg tänker på det.
Sen låter jag nog smått hysterisk när jag är ute och tränar, väldigt ljus och glad röst och barnslar mig rätt mkt

Men min hund gillar det och det funkar, så