Gå framåt

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Spatt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 917
S

Spatt

Hur ska jag göra för att få hästen att gå framåt i boxen om hon står för nära väggen med rumpan. Har tryckt bak vid låret förstår inte vad jag vill blir sur och kan varna med att lyfta bakbenet närmast mej.

Jag brukar peta pållen på rumpan och smacka.
Ibland räcker det med att säga framåt. :)
Funkar för mig.

Sv: Gå framåt

Spatt skrev:
Hur ska jag göra för att få hästen att gå framåt i boxen om hon står för nära väggen med rumpan. Har tryckt bak vid låret förstår inte vad jag vill blir sur och kan varna med att lyfta bakbenet närmast mej.

hästen respekterar inte dig!!!
börja med nh..det e mitt tips.

Sv: Gå framåt

Hästen har ca 3 flytt punkter(att göra det enkelt) dvs om du står i mitten av hästen strax bakom var gjorden ska sitta. då är det lätt att hästen flyttar sidled. Nu om du står lite fram gjorden så är trycket mer på fram sidan och hästen känner lättare att rör sig bakåt. om du står nära till flanken så har hästen lättare att rör sig framåt.

Det kan var helt enkelt att du står fel och inte att hästen inte respektera dig, mer så att den inte vet vad du vill. Du kanske står för långt framåt och ber hästen att flytta sig men i sanningen du säger, flytta bakåt och flytta rumpan. Hästen inte förstår trycket är för låmgt framåt så den kan känner att framåt är inte rätt, bakåt är inte rätt heller för vägen är där och sidåt inte fungera, så till slut hon går upåt, och hon använder benet.

När hon lyfter benen så du känner att det kan vara obehagligt och slutar att "trycka" på (med din frågan och koppspråk), så hon tror att hon gör rätt. Är det att jag ska lyfta ben? tänker hon. Det går så lätt att lära en häst dåliga vanor. Med dem gör precis vad vi har begärt, även om vi vet inte äns att vi har bergärt det själv. Det är ALLTID att VI gör fel inte hästen.

Så var står du? vad gör du? Låt oss vet precis vad du gör så att det är lättare att hjälpa.

Liknande trådar

Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
41
· Visningar
2 409
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 677
Senast: Emuliiaa
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
552
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka