Gå framåt

S

Spatt

Hur ska jag göra för att få hästen att gå framåt i boxen om hon står för nära väggen med rumpan. Har tryckt bak vid låret förstår inte vad jag vill blir sur och kan varna med att lyfta bakbenet närmast mej.
 
Jag brukar peta pållen på rumpan och smacka.
Ibland räcker det med att säga framåt. :)
Funkar för mig.
 
Sv: Gå framåt

Spatt skrev:
Hur ska jag göra för att få hästen att gå framåt i boxen om hon står för nära väggen med rumpan. Har tryckt bak vid låret förstår inte vad jag vill blir sur och kan varna med att lyfta bakbenet närmast mej.

hästen respekterar inte dig!!!
börja med nh..det e mitt tips.
 
Sv: Gå framåt

Hästen har ca 3 flytt punkter(att göra det enkelt) dvs om du står i mitten av hästen strax bakom var gjorden ska sitta. då är det lätt att hästen flyttar sidled. Nu om du står lite fram gjorden så är trycket mer på fram sidan och hästen känner lättare att rör sig bakåt. om du står nära till flanken så har hästen lättare att rör sig framåt.

Det kan var helt enkelt att du står fel och inte att hästen inte respektera dig, mer så att den inte vet vad du vill. Du kanske står för långt framåt och ber hästen att flytta sig men i sanningen du säger, flytta bakåt och flytta rumpan. Hästen inte förstår trycket är för låmgt framåt så den kan känner att framåt är inte rätt, bakåt är inte rätt heller för vägen är där och sidåt inte fungera, så till slut hon går upåt, och hon använder benet.

När hon lyfter benen så du känner att det kan vara obehagligt och slutar att "trycka" på (med din frågan och koppspråk), så hon tror att hon gör rätt. Är det att jag ska lyfta ben? tänker hon. Det går så lätt att lära en häst dåliga vanor. Med dem gör precis vad vi har begärt, även om vi vet inte äns att vi har bergärt det själv. Det är ALLTID att VI gör fel inte hästen.

Så var står du? vad gör du? Låt oss vet precis vad du gör så att det är lättare att hjälpa.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 050
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 691
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 820
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp