Gå hyfsat i koppel

Om han är så på hugget efter godis, så hade jag börjat med att ha godisen i handen och att han endast får godisen den millisekunden han tar bort nosen/ munnen.

Jag hade inte suttit på golvet utan stått upp/ suttit på en stol (de flesta hundar sedan tidigare att man inte hoppar på matte/husse när man sitter på stol).
Jag hade försökt hitta en annan lösning än att man kanske behöver puta bort honom för att freda sig själv, det blir för lätt en lek.

Annars får man sätta ett kompostgaller i dörröppningen med du på ena sidan och hunden på andra, så att du ändå kan räcka över handen (t.ex).

Stängd hand- inget godis, öppen hand- godis. När han väl kan det kan man bygga på att han behöver ge dig ögonkontakt för att "få" dig att öppna handen.

Så länge det är pipis och kamp så, tanken är ju att få in att du är en bra resurs och det händer roliga saker. :)

Jag hade tränat de en och en i början, när man går med båda ihop så hade jag belönat den som går fint. Men även försökt hitta lägre kriterier som gör att den som inte kan det lika bra får träna. Tänker att den som har svårt för det måste ju träna dubbelt så mycket som den som kan.
Så ja, delvis friare, men samtidigt så måste han belönas för de steg som är i rätt riktning.

Det här är ju bara tips, men jag hade skaffat sele med fäste framme på bringan. Köpt en bra spårlina, finns de som är bredare med "anti slip" och ett par handskar.
Eller letat upp en bra rastgård, men då släppt hundarna en och en.
Tänker att de behöver få "blåsa ur sig", springa av sig, rasta sig och nosa.

Motionerar du dem på annat vis? Jag tänker att har hunden en massa uppdämd energi så kämpar du väldigt mycket i motvind. Sagt i all välmening. :)
 
Min är då extremt annorlunda haha :) Signalkänslig tycker jag inte han är så speciellt, iaf inte i sådan situation. Alltså, säg att han plötsligt vill dra mot en fläck. Jag stannar,kopplet är sträckt mellan oss. Han kan då stå kvar exakt i den position han stannade, kolla framåt, börja kolla på människor hit å dit, whatever. Små signaler från mig i det läget bryr han sig inte om, om han ens märker av det. I hans värld verkar det vara okej att bara stå så en stund.

Ibland ska jag tillägga att jag står en längre stund så. Det har hänt att han har kommit till mig till slut och tagit kontakt, men vid det laget finns inte den där intressanta fläcken kvar i hans huvud längre. Självklart belönar jag kontakt iaf. Men det känns inte som denna metod riktigt fungerar..

Förstår dig precis, vår herre är likadan. Ett tag tyckte jag det gick bättre. Han kom tillbaka rätt fort och jag ville belöna med nosa. Så jag belönade med varsågod att gå fram. Men det han hade fått upp doften av var ju sånt han absolut inte hade lov till egentligen (men som jag inte såg). Slängd mat, bajs och löptikskiss....
Vågar inte riktigt belöna med att släppa fram honom längre. Så nu står han bara och drar igen mot dofter i evigheters evighet...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
11 714
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 784
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 285
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 636
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp