Gå med hund i hage med djur

Tack för alla svar. Låter som jag ändå tänkt lite rätt i att undvika hagar i början av säsongen då djuren är mer ovana och då mer nyfikna, eller kan ha kalvar. Men om jag håller mig till vandringsleden borde djuren vant sig framåt sommaren. Andra hagar, där det inte är vandringsled, skulle jag aldrig gå igenom med hund.
 
Jag är mycket skeptisk till nötkreatur oavsett hund eller inte. Hästar kan jag läsa på ett annat sätt och de brukar väja undan/råkar inte springer över en pga att de är nyfikna. Får och getter har inte samma förmåga att springa över en, och hunden är så liten så den kan jag lyfta upp om jag skulle tycka de andra djuren blir för närgångna. Givet att det är utmärkta vandringsleder genom hagmarken då. Jag vill inte själv ha in främlingar bland djur jag har ansvar för, och hantera andras hagar på samma sätt. Sedan skulle jag aldrig ha hunden lös med främmande djur, hon har noll respekt och tror att alla är kompisar liksom 🙄
 
Har blivit utträngd från en hage av nyfikna kvigor, vi var tre barn på väg till badsjön som skulle gena genom kohagen,... Det gjorde vi inte om😅 sen den gången har jag haft full respekt för allt av kor. Skulle jag gått genom en kohage med hund hade jag nog antingen gått längs staketet (enkelt att rymma ut) eller gått ut i hagen om det var en kortare bit och flocken var långt borta, så man hinner över och ut innan dom hinner komma fram. Hade nog gjort samma även om jag var själv/bara i sällskap av folk . Känns tryggare med får, upplever inte dom som lika påträngande, men iof är det kanske annorlunda om man kommer med en hund.
 
Har blivit utträngd från en hage av nyfikna kvigor, vi var tre barn på väg till badsjön som skulle gena genom kohagen,... Det gjorde vi inte om😅 sen den gången har jag haft full respekt för allt av kor. Skulle jag gått genom en kohage med hund hade jag nog antingen gått längs staketet (enkelt att rymma ut) eller gått ut i hagen om det var en kortare bit och flocken var långt borta, så man hinner över och ut innan dom hinner komma fram. Hade nog gjort samma även om jag var själv/bara i sällskap av folk . Känns tryggare med får, upplever inte dom som lika påträngande, men iof är det kanske annorlunda om man kommer med en hund.
Precis.
Höromkring finns inte så många mjölkkor, mest dikor. Överväldigande andelen utomhus är ungdjur.
De är inte lika stabila som kor som mjölkas och därmed har mer kontakt med människor.
 
Jag har gått genom kohage med hund när jag har varit ute på vandring, det fanns inga alternativ att gå runt, och vända var inte ett alternativ. Korna var lite nyfikna men lämnade oss ifred.
Sen finns det ett område där jag har gått flera gånger med hund bland korna men de korna vet jag är extremt vana och bryr sig varken om människor eller hundar.
 
Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur?

Jag har under mina åtta år som hundägare endast ryktesvägen hört om en hund som skadats av djur i hage och den var lös, så den kan ju ha provocerat.

Häromkring går delar av vandringsleder och även en välanvänd motionsslinga genom hagar där det sommartid går betande djur, oftast kor eller får. Jag brukar tänka att det är lugnt att gå där mot mitten/slutet av sommaren när djuren vant sig men undvikit att gå där under våren. Men nu har jag som projekt att gå hela lokala vandringsleden och det syns inte på kartan om det är hagar och det syns ju inte alltid att det är djur där förrän man är inne i dem.

Hur gör ni?
Jag har faktiskt undvikit leder som leder genom kossahagar för jag är lite rädd för kor. Dom är säkerligen oftast snälla men dom är så nyfikna och lekfulla och stora och jag har inte erfarenheten nog att läsa av kossor riktigt. Men med tanke på hur många som går igenom hagar varje år så är det nog försvinnande få som har haft riktiga problem med kossorna.

Jag är givetvis inte rädd för kor i sej självt om jag går själv men i just gå med hund i öppen hage utan chans att komma undan, då är jag lite osäker för just kor. Eller ungkossor kanske.
 
Senast vi gick en led genom en kohage kom en ko och ställde sig precis framför oss. Jag flyttar mig inte. Jasså, sa min hund, jag flyttar mig inte heller. Då dök fler kor upp. Vad gör ni? Vi flyttar oss inte. Oh kul, får vi vara med?

Jag var väldigt glad när vi kom till en grind och har undvikit leder genom kohagar sedan dess. Vi får tampas med cyklisterna i stan istället.

Där det inte är markerade vandringsleder går jag inte in i hagar oanmäld.

Ps när vi var i Frankrike hade de problem med folk som ville ta selfies med de svarta tjurarna.
 
Var ute på Öland på fågelskådning med ett ex och hans underbara lilla tax när vi passerade igenom vad som visade sig vara en hage med köttdjur och en tjur. Stenmuren vi hade mellan och och djuren tog slut och tjuren hade fått syn på oss och börjat gå åt vårt håll. När vi fick en stenloge mellan oss och tjuren så han inte såg vad vi gjorde sprang vi fort som attans för att ta oss ut.

En tjur eller ko med kalv skulle jag aldrig passera i närheten av med eller utan hund. Mjölkkor eller kvigor bekymrar mig inte speciellt mycket.
 
Jag har faktiskt undvikit leder som leder genom kossahagar för jag är lite rädd för kor. Dom är säkerligen oftast snälla men dom är så nyfikna och lekfulla och stora och jag har inte erfarenheten nog att läsa av kossor riktigt. Men med tanke på hur många som går igenom hagar varje år så är det nog försvinnande få som har haft riktiga problem med kossorna.

Jag är givetvis inte rädd för kor i sej självt om jag går själv men i just gå med hund i öppen hage utan chans att komma undan, då är jag lite osäker för just kor. Eller ungkossor kanske.

Min mormor blev stangad av en ko hon mjolkade tva ganger om dagen. Kon var ganska ung och hade smitit ut fran hagen och var i mormors kokstradgard sa mormor skulle ta ut henne darifran. Kon gillade inte iden och stangade henne sa hon brot armen och fortsatte stanga nar mormor lag ner, innan morfar kom. Han hade tagit med en kratta eller liknande med langt skaft och kunde jaga bort henne. Kor ar inte alltid snalla och fogliga.

Sociala medier har gjort folk ännu värre.
Så mycket jobb för dom där 3 sekunderna folk lägger på att lajka deras bild.

Har i USA har vi stora problem med att folk forsoker ta selfies med allt fran bison oxar till kronhjort och alg. En kvinna (turist i Florida) hade ocksa forsokt ta en selfie med en svart bjorn, for bjornen var ju sa liten och "sot" ungefar. Kvinnan var allvarligt skadad och lag pa sjukhus nar jag horde historien. (Hon hamnade pa sjukhuset min sonhunstru jobbar pa)
 
Min mormor blev stangad av en ko hon mjolkade tva ganger om dagen. Kon var ganska ung och hade smitit ut fran hagen och var i mormors kokstradgard sa mormor skulle ta ut henne darifran. Kon gillade inte iden och stangade henne sa hon brot armen och fortsatte stanga nar mormor lag ner, innan morfar kom. Han hade tagit med en kratta eller liknande med langt skaft och kunde jaga bort henne. Kor ar inte alltid snalla och fogliga.



Har i USA har vi stora problem med att folk forsoker ta selfies med allt fran bison oxar till kronhjort och alg. En kvinna (turist i Florida) hade ocksa forsokt ta en selfie med en svart bjorn, for bjornen var ju sa liten och "sot" ungefar. Kvinnan var allvarligt skadad och lag pa sjukhus nar jag horde historien. (Hon hamnade pa sjukhuset min sonhunstru jobbar pa)
Jisses, idioter finns det gott om.
 
Det farligaste med kor är nästan att de är så nyfikna på allt som rör sig och helt omedvetna om att de väger 600 kilo....:rofl:
Vi hade in en liten (10kg) hund på kliniken som kommit lite för nära lite ungdjur som helt missat att de var betydligt större än hunden och bara var lite nyfikna…när de nosade på den stackarn blev den platt och matten trodde den blivit mos. Som tur var klarade den sig utan större skador, bara lite mörbultad😂 Var dessutom familjens egna djur så det var inte första gången de sett varandra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 453
Senast: DizAngel
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 313
Senast: Fetaost
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 814
Senast: Disen
·
Däggdjur min granne som bor typ 20 meter ifrån oss, har haft två kaniner.. ena dog för ett halvt år sen ungefär förmodligen då andra grannens...
Svar
8
· Visningar
1 489
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp