Gå ner i lön

Smulan75

Trådstartare
Fråga - om ni hade ett "tråkigt" jobb skulle ni kunna tänka er att byta jobb till ett annat mer roligt jobb - men samtidigt gå ner i lön - säg ca 30% lägre.

om vi förutsätter att er nya lön kommer innebära att ni fortfarande kan bo kvar osv men kanske bara får tänka lite mer ekonomiskt.

Ja, om det skiljde tillräckligt mycket i "rolighet" och andra bra delar med det sämre betalda jobbet. Om det tråkiga jobbet har superbra kolleger t.ex medans roligare jobbet inte har den förmånen så är ju det också nåt att beakta. Men det är alltså inte pengarna i sig som avgör valet av jobb för mig.

Jag tror att den frågeställningen är litet för förenklad för att jag skall kunna svara entydigt på den. Det skulle bero mycket på löneläget och mina omständigheter utanför jobbet. Vore jag ensamstående med tre barn och ett tråkigt och lågavlönat jobb skulle jag förmodligen inte välja att sänka lönen -30% ens om jobbet bleve mer tillfredsställande. Hade jag högre inkomst, själv eller totalt i hushållet, och större marginaler så vore det enklare att ta beslutet att byta jobb.

Jag gjorde just ett sådant byte för snart 5 år sedan, från ett hyfsat välbetalt jobb i näringslivet till ett -20% lägre betalt jobb i landstinget. Motivet var, oerhört förenklat, att få en mer utvecklande tillvaro. (Tyvärr sänkte jag inte bara lönen, utan löneutvecklingen försvann också i stort sett helt jämfört med tidigare - vilket förstås påverkar livslönen radikalt.)

Jag tror att den frågeställningen är litet för förenklad för att jag skall kunna svara entydigt på den. Det skulle bero mycket på löneläget och mina omständigheter utanför jobbet. Vore jag ensamstående med tre barn och ett tråkigt och lågavlönat jobb skulle jag förmodligen inte välja att sänka lönen -30% ens om jobbet bleve mer tillfredsställande. Hade jag högre inkomst, själv eller totalt i hushållet, och större marginaler så vore det enklare att ta beslutet att byta jobb.

Jag gjorde just ett sådant byte för snart 5 år sedan, från ett hyfsat välbetalt jobb i näringslivet till ett -20% lägre betalt jobb i landstinget. Motivet var, oerhört förenklat, att få en mer utvecklande tillvaro. (Tyvärr sänkte jag inte bara lönen, utan löneutvecklingen försvann också i stort sett helt jämfört med tidigare - vilket förstås påverkar livslönen radikalt.)

självklart är frågeställningen förenklad, annars hade jag inte kunnat täcka in allas livsituation och även om jag själv funderar över just detta "val" så vill jag att frågan ska vara generell så att alla kan svara.

Självklart kan man dra sig för att byta jobb till ett mindre betalat om det är så att man i den livssituationen har har snävare ekonomiska marginaler - som tex när man är ensamstående med barn. Men om ni kunde byta jobb och det inte handlade om en ny lön som uppenbarligen skulle påverka din livssituation - förutom att du kanske inte kan åka utomlands varje år och äta oxfile på helgerna, det är den utgångspunkten min frågeställning har.

Fråga - om ni hade ett "tråkigt" jobb skulle ni kunna tänka er att byta jobb till ett annat mer roligt jobb - men samtidigt gå ner i lön - säg ca 30% lägre.

om vi förutsätter att er nya lön kommer innebära att ni fortfarande kan bo kvar osv men kanske bara får tänka lite mer ekonomiskt.
Absolut!

Om den ekonomiska marginalen fanns så att jag kunde fortsätta ha häst, bo kvar i huset osv skulle jag absolut kunna tänka mig det!

Att ha ett utvecklande och roligt jobb ger mer livskvalitet än ett välbetalt men tråkigt jobb!

Ja, om det skiljde tillräckligt mycket i "rolighet" och andra bra delar med det sämre betalda jobbet. Om det tråkiga jobbet har superbra kolleger t.ex medans roligare jobbet inte har den förmånen så är ju det också nåt att beakta. Men det är alltså inte pengarna i sig som avgör valet av jobb för mig.

det är ju mycket som gör ett jobb roligt, men ja framförallt arbetsuppgifter & kollegor. Kollegor kan ju vara svårt att veta hur man kommer jobba ihop innan man bytt - om det inte är så att man känner de på det nya jobbet sen tidigare.

Om den lägre lönen hållit mig flytande och att jag fortsatt kunna spendera pengar på allehanda saker utan att ha svårt att få det att gå ihop, då hade jag kunnat tänka mig det.

Lätt, jag skulle byta på dagen. Vi har medvetet hållit ner våra fasta kostnader så att vi ska ha den möjligheten. Ingen av oss ska behöva vara kvar på ett jobb vi inte trivs på av ekonomiska skäl. Annars skulle jag känna mig låst.

Att trivas med mitt jobb är lika viktigt för mig som att trivas med min partner. Lika lite som jag skulle vilja vara tvungen att leva tillsammans med en parner av ekonomiska skäl, så vill jag vara tvungen att vara kvar på ett jobb jag inte trivs med av ekonomiska skäl.

Ja. Om skillnaderna i "tråkigt" är signifikanta. Men oavsett skulle jag leta nytt jobb som en iller, om jag tyckte att mitt jobb var tråkigt.

Skulle det handla om ett karriärbyte eller ett väldigt speciellt jobb skulle jag kunna tänka mig det, annars skulle jag nog alltid tänka på hur det långsiktigt påverkar min löneutveckling negativt. Gick ner i lön när jag flyttade utomlands för att komma in på arbetsmarkanden och tyckte att det kändes rätt jobbigt, så innan jag skrev på för nuvarande jobb passade jag på att förhandla rätt aggressivt för att komma tillbaka på banan lönemässigt.

Jag skulle vara mer villig att göra som @monster1 och gå ner i arbetstid.

Jag har gjort det, men inte sänkt lönen med så mycket som 30%, tror att det var med 10-15%. Det var absolut värt det eftersom jag kom inte på en mycket bättre bana.

Ett tråkigt jobb - men med ganska välbetald lön och fast anställning är ofta en trygghet och hur många i vår omgivning vet vi inte som har såna jobb? tyvärr alltför många skulle jag gissa. Sen för att gå steget vidare - folk som verkligen inte trivs på sina jobb - inte får så bra lön men ändå jobbar kvar ... ja för mig är de ett mysterium. Men så har jag nog alltid varit ganska självsäker på att jag kan få jobb om jag verkligen anstränger mig.

Att gå ner i lön kan ju vara som att gå ner i standard - att inte kunna köpa och göra det där extra eller att kanske inte ha samma marginaler och möjligheter att spara. .

I dagsläget skulle jag inte kunna tänka mig det eftersom jag helt enkelt inte skulle ha råd med det. Nu har jag förvisso inte ett tråkigt jobb heller som tur är.
Min sambo gjorde dock det för ett antal år sedan. Han är idag ikapp det han hade i lön innan men har ett mycket roligare och mer utvecklande arbete så i hans fall var det ju värt det men ställde såklart en hel del krav på mig som sambo. Hade jag inte kunnat täcka upp ekonomiskt så hade det ju tyvärr aldrig fungerat. Blev tight ett par år men det var som sagt värt det i hans fall.

I dagsläget skulle jag inte kunna tänka mig det eftersom jag helt enkelt inte skulle ha råd med det. Nu har jag förvisso inte ett tråkigt jobb heller som tur är.
Min sambo gjorde dock det för ett antal år sedan. Han är idag ikapp det han hade i lön innan men har ett mycket roligare och mer utvecklande arbete så i hans fall var det ju värt det men ställde såklart en hel del krav på mig som sambo. Hade jag inte kunnat täcka upp ekonomiskt så hade det ju tyvärr aldrig fungerat. Blev tight ett par år men det var som sagt värt det i hans fall.

det är ju alltid en trygghet när man bor två och när man vet att skulle det krisa sig så kan den andra stötta upp. man är helt klart mer utsatt när man är ensam.

Jag har gått ner både i tid och lön så jag får ut 2/3 av vad jag fick innan.

Jag har ännu en gång turen att ha världens roligaste jobb och jag känner mig väldigt lyckligt lottad att slippa ge mig ut på arbetsmarknaden igen. Jag blev uppsagd för exakt ett år sen och direkt så öppnades en möjlighet att jobba i partners företag - jag har tänkt på just den funktionen i många år och hållt en tumme för att företaget ska bli stort nog att ha råd att anställa mig. Det klaffade perfekt

Jag gick ned åtta papp när jag gick dit jag är idag.
Men jag räknade hem det på lägre skatt, billigare pendling, bättre semester och mer ledig tid.

Jag skulle inte byta ner mig så mycket som 30% om situationen inte var hemsk och ohållbar. Men jag skulle leta efter annat jobb istället. 30% är mycket med tanke på att man en dag i framtiden förhoppningsvis ska bli pensionär och få intjänad pension utbetald.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 792
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
814
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Min man jobbar som personlig assistent i ett privat företag. Han har varit på samma jobb i snart fem år, och blir då sjukt utnyttjad...
Svar
18
· Visningar
1 069
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka