Gå ner i lön

Det beror på lönen. Om jag hade den lönen jag har nu hade jag inte velat gå ned 30% för ett roligare jobb. Men frågan är om jag skulle byta jobb enbart för att det jag hade från början var tråkigt. Om man vantrivs, har ont i magen på kvällen för att man vet att man ska till det där jobbet nästa dag, överväger att sjuka sig för att slippa gå till jobbet osv, då är vi förbi det där med "bara" ett tråkigt jobb. Om jag i övrigt trivs även om arbetsuppgifterna är enformiga och "tråkiga" hade jag inte bytt ned mig enbart pga det, då ska det finnas andra faktorer som måste spela in, t.ex. bättre pendling, bättre semester, bättre arbetstider, bättre förmåner, bättre karriär osv. Jag byter inte ett stabilt arbete med skälig lön enbart för att det är "tråkigt".

Fråga - om ni hade ett "tråkigt" jobb skulle ni kunna tänka er att byta jobb till ett annat mer roligt jobb - men samtidigt gå ner i lön - säg ca 30% lägre.

om vi förutsätter att er nya lön kommer innebära att ni fortfarande kan bo kvar osv men kanske bara får tänka lite mer ekonomiskt.
Ja, och jag har redan gjort ett sådant jobbyte för drygt ett år sedan. Gick från ett okvalificerat jobb förlagt på kvällstid till ett jobb som jag har utbildning för på dagtid. Det var det värt.

Jag har gått ner en del i lön sen jag bytte jobb. Inte 30 % dock.

Det är absolut värt det. Mycket roligare, mer utvecklande jobb men förmåner som inte mitt gamla jobb hade.

Jag jobbar i ett yrke jag älskar och har lärt mig (lite grann i alla fall) att mitt eget mående är viktigare än pengar. Jag jobbar bara 50%, har inte en hög lön ens på heltid, men jag klarar mig. Lär inte få mer än minimipension sen, så har ett eget sparande för det också.

Jag står just nu och väljer - roligt jobb och lägre lön eller mer kämpigt jobb med högre lön. Jag kommer nog välja det med lägre lön. Det skiljer dock inte så mycket som 30%, men kanske 10%.

Fråga - om ni hade ett "tråkigt" jobb skulle ni kunna tänka er att byta jobb till ett annat mer roligt jobb - men samtidigt gå ner i lön - säg ca 30% lägre.

om vi förutsätter att er nya lön kommer innebära att ni fortfarande kan bo kvar osv men kanske bara får tänka lite mer ekonomiskt.

Definiera tråkigt.

Om jag vantrives på mitt jobb, kände obehag och stress som jag inte kunde avreagera ifrån - då skulle jag självklart bytt och absolut kunna gå ned i lön. Hälsa och välmående är prio ett.

Hade jag ett ok jobb med trevliga arbetskamrater etc, men kanske sega repetitiva uppgifter. Då beror det ju på vad jag byter till, då får det vara något som drar, typ reseledare på horsexplore och spendera dagarna till häst på nya exotiska platser? Kanske det. :D

Jag bytte från heltid med 24500 i lön till deltid, ca 50% med 143 :-/h. Bästa bytet jag har gjort! Dottern och jag mår båda så enormt mycket bättre och jag trivs fantastiskt bra på jobbet. På det jobb jag lämnade höll jag på att bli utbränd.
Just nu har jag de ekonomiska förutsättningarna eftersom jag får efterlevandepension också varje månad. Min totalsumma in brukar bli ca 14000 efter skatt. Däremot så blir ju pensionen lidande, men just nu är viktigare än sen. Jag får jobba mer och spara mer när dottern är äldre.

Jag har gjort det. Eller minskade drygt 25% i lön men gick från ett jobb jag vantrivdes på till ett jobb jag gillar även på måndagsmorgonen.

Så länge man har skaplig lön; 25000 eller mer är arbetsmiljö a och o.

Man ska dock komma ihåg att de jobb med bra löner oftast har bra arbetsmiljö.

Jag gick från 33' till 27' när jag bytte jobb för tre år sen, det var så värt det. Förvisso minskade mina omkostnader eftersom jag fick närmre etc, men jag älskar att gå till jobbet nu för tiden. Lite har jag gått upp i lön, men inga jättesummor.

Jag hade definitivt bytt jobb om jag hade tråkigt. 30% av dock? Njae. 30 % brutto i så fall, så att skatteeffekt gör att glappet blir mindre, samt att jag sparar in annat i så fall på att slippa tex pendla eller liknande omkostnader. Ett temporärt tapp skulle jag nog kunna tänka mig dock, med viss säkerhet för att lönen kommer stiga uppåt sen (typ starta eget, byta bransch till ngt med låg ingångslön eller liknande).

Bytte jobb för ett år sedan, förra jobbet kunde få mig att gråta på och efter jobbet av frustande, tristess mm, folk i min närhet tyckte jag skulle vara nöjd då jag hade fast jobb och heltid:cautious: hade 21' innan skatt, nej skulle inte vilja gå ner med 30% i lön där.

Bytte till ett som jag tycker om än så länge, av erfaret så brukar jag få känslan av "är det så här livet kommer se ut tills jag inte jobbar länge" och behöver byta jobb, så får se när/om den känslan kommer på detta jobb.
Fick mer än dubbel resväg men sällan det blir under 30' innan skatt.
Så att byta till roligare behöver inte innebära lägre lön.

Nej, det finns roliga och trevliga jobb som är välbetalda!

Jag gick ner från 33 till 17.5 när jag fick sjukersättning, inte någon spontanshopping, guldkant eller sparande längre. när jag blir pensionär blir det ännu lägre.

Ett tråkigt jobb kan ju upplevas olika av olika personer utifrån vad man gillar. Det finns ju de som faktiskt gillar rutinjobb, att inte ta så mycket ansvar och ett inrutat jobb där det inte händer så mycket. medan för andra är ett sånt jobb dödstråkigt. så vad tråkigt är ligger väl i varje människas egna värderingar. Det kan ju bli en utveckling av frågan - vad ogillade du med ditt jobb som fick dig att byta? Sen kan man såklart ha en jättetrevlig kollega på ett skittråkigt jobb och det är den kollegan(orna) som gör att man trots allt trivs jättebra på sitt jobb.

min ursprungliga frågeställning är mer - skulle ni byta till roligare jobb men mindre lön? (sen får ni gärna själva måla upp scenarion :)) tog bara en utgångspunkt.

själv sitter jag på ett "tråkigt kontorsjobb" - med trevliga kollegor men ingen som jag umgås med privat (dvs inga som jag ogillar - vilket jag hade ett par stycken av innan det blev ett par omorganisationer vilket gjorde att jag inte jobbar med dem längre) men och för tillfället händer inte mycket så dagarna är långa. har 33' i lön. Vilket såklart gör att man har det ganska bra ställt. Jag har kollat lite halvaktivt på jobbannonser och för nån vecka sen dök det upp ett "utomhusarbete" som lät intressant. skickade iväg ett CV och fick faktiskt svar. visade sig att lönen är ca 24-26' och såklart kom frågan från bemanningsföretaget om det var något jag kan tänka mig. Därav började jag fundera på vad man vill i livet och vad som är viktigt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 820
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
814
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Min man jobbar som personlig assistent i ett privat företag. Han har varit på samma jobb i snart fem år, och blir då sjukt utnyttjad...
Svar
18
· Visningar
1 069
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka