Gå upp under graviditeten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Hej

En liten fråga skall man inte gå upp alls under graviditeten?
Har gått ca halva tiden nu och det enda som hänt är att jag gått ner ett halvt kg,tycker alla pratar så mycket om hur mycket de gått upp redan första veckorna,medan jag inte gått upp det minsta,är det något fel på mig eller vad?
Är väldigt smal i vanliga fall men något tycker jag att jag borde gått upp,var på UL i förra veckan och där var allt som det skulle med bebis så det verkar ju inte vara nåt fel där heller...

Mvh Konfunderad Zaria
 
Sv: Gå upp under graviditeten?

Det är väldigt olika från kvinna till kvinna, och även från graviditet till graviditet... Vi pratade nyligen om det i entrén på dagis... :angel: En mamma hade bara gått upp sex kilo på hela graviditen... Barnet vägde 3,5 när det kom ut... Sen till kom moderkakan och fostervatten... Hon kunde ha sina vanliga jeans på sig hem från BB... Själv gick jag upp väldigt mycket mer... Törs inte tala om hur mycket för jag slutade att titta på vågen hos BM... Jag samlade även extrema mängder vatten... Fötterna gick upp fem storlekar...
En annan mamma hade gått upp 20 kilo med första, och 7 kilo med andra... Så det kan skilja väldiga... Fråga BM nästa gång du kommer dit, men jag tror inte att du behöver oroa dig utan var glad för det istället... Det blir mindre att bli av med efteråt... ;)
 
Sv: Gå upp under graviditeten?

Jag gick ner 5,5kg första 12 veckorna och har sedan dess stått still i vikt. Nu är jag i vecka 20, jag har iofs inte mått så jätte bra. BM sa till mig att det inte var någon fara, för barnet tar det den behöver i första hand! Antar att viktuppgången kommer nu när babyn börjar växa mer och lägger på sig lite!
 
Sv: Gå upp under graviditeten?

förra gången gick jag upp 14 kg, den här gången gick jag upp totalt 7 kg och då kom dom 4 sista kilona sista veckan (antar att det var en massa vätska), nu 11 dar efter förlossningen väger jag 5 kg mindre än när jag blev gravid och har mina vanliga byxor+långkallingar på mig :-)

men om magen växer som den ska så ska det vara lugnt - det sa i alla fall min BM till mig och Emma vägde helt normala ca 3,6 kg när hon kom ut...
 
Sv: Gå upp under graviditeten?

Jag är iof bara i vecka tio men jag har lyckats gå ner två kilo (får ju inte behålla någon mat och är heller inte direkt sugen på något).
Jag har läst på många olika ställen att det är farligt och ger skador på barnet om man bantar när man är gravid men är inte det här lite samma sak? Är livrädd för att det ska ha blivit några skador på bebisen....
 
Sv: Gå upp under graviditeten?

Oftast mår man ju bra och kan äta ordentligt när bebisen börjar växa till ordentligt, under senare halvan av graviditeten gissar jag att det är betydligt farligare med bantning än under första veckorna. Under den perioden man mår illa, då är det inte mycket till räka i magen. Två kilo är nog ingen fara nu. Å andra sidan finns det ju dom som mår illa och kräks mest hela graviditeten, och bebisarna kommer ut normala ändå, så jag vet inte. Men försöker man äta en normal kost så är det nog ingen fara. Annars får man ta upp det med BM om man känner sig orolig. BM mäter ju magen också under senare delen av graviditeten, och håller koll på att magen växer normalt.

Tror inte du behöver vara orolig alls att det blivit några skador på din bebis.
 
Sv: Gå upp under graviditeten?

Jag är i v.19 å har inte gått upp nånting heller! Vilket jag är glad för! När jag fick veta att jag va gravid trodde jag att jag skulle gå upp massa å frossa i mat! Men jag äter mindre nu, orkar inte lika mycket som förut, inte ens en hel kebabtallrik ;)
 
Sv: Gå upp under graviditeten?

Som andra redan sagt är det nog väldigt olika. Första barnet gick jag inte upp något alls. Vägde precis samma under hela grav. Andra barnet.......väger nu två månader efter förlossningen 16kg! mindre än innan jag blev gravid.
Jag ska ha många barn.. :D Supermodellerna kan nu slänga sig i väggen..fniss!
 
Sv: Gå upp under graviditeten?

Om barnet växer är det ingen fara .Men försök äta nyttigt och ta mineraler och vitaminer.Dra inte ner på vatten intaget. :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 529
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp