Gabapentin

Bukefalos 30 år!

Dr3ssag3

Trådstartare
Är det någon som ger gabapentin för kronisk smärta? HUR ger ni det?

Den minsta styrkan vi hittade är 100 mg kapslar och han skall ha 25 mg morgon och kväll. Planen var att öppna kapseln och dela i fyra, men det är så smått och pulvret är superfint som damm så det flyger ju iväg när jag försöker få upp det från tallriken. Funkar inte att ha det på maten pga smakar äckligt, så jag behöver få in det i en spruta blandat med något gott.

Det visar sig vara snudd på omöjligt. Vet inte hur mycket pulver jag faktisk fick i sprutan och katten.

Hur gör ni?

Är det någon som ger gabapentin för kronisk smärta? HUR ger ni det?

Den minsta styrkan vi hittade är 100 mg kapslar och han skall ha 25 mg morgon och kväll. Planen var att öppna kapseln och dela i fyra, men det är så smått och pulvret är superfint som damm så det flyger ju iväg när jag försöker få upp det från tallriken. Funkar inte att ha det på maten pga smakar äckligt, så jag behöver få in det i en spruta blandat med något gott.

Det visar sig vara snudd på omöjligt. Vet inte hur mycket pulver jag faktisk fick i sprutan och katten.

Hur gör ni?

Har du försökt med bonqat istället? Samma verksamhetsämne som gabapentin (som jag har förstått det) men anpassat för katter. Finns i flytande form som man antingen kan ge med spruta alt droppa på maten och blanda - jag gör det senare eftersom mitt glufsglufs inte märker att något blandats i.

Har du försökt med bonqat istället? Samma verksamhetsämne som gabapentin (som jag har förstått det) men anpassat för katter. Finns i flytande form som man antingen kan ge med spruta alt droppa på maten och blanda - jag gör det senare eftersom mitt glufsglufs inte märker att något blandats i.
Inte samma verksamma ämne. Men väldigt ”närbesläktade”

Be veterinären skriva ut pregabalin istället. Finns i kapslar om 25 mg och behöver bara ges 2 ggr/dag medan gabapentin egentligen ska ges 3 ggr/dag.

Sedan är det möjligt att få gabapentinkapslar om 25 mg via APL (det har vi på mitt jobb), men det är enklare att bara gå över till pregabalin istället.

Jag håller med @Sol fråga veterinären om ni kan byta till pregabalin istället - kapslar eller flytande.
Det finns studier som visar att pregabalin är något bättre vid kronisk smärta jämfört med gabapentin.
Om veterinären trots allt inte vill byta så be att på Gabapentin 25 mg utskrivet istället. Betydligt dyrare men underlättar att ge en hel kapsel istället för att dela pulver som en knarklangare 😜

Jag håller med @Sol fråga veterinären om ni kan byta till pregabalin istället - kapslar eller flytande.
Det finns studier som visar att pregabalin är något bättre vid kronisk smärta jämfört med gabapentin.
Om veterinären trots allt inte vill byta så be att på Gabapentin 25 mg utskrivet istället. Betydligt dyrare men underlättar att ge en hel kapsel istället för att dela pulver som en knarklangare 😜
Haha ja, jag kände mig som värsta Pablo Escobar. 😬😹

Ska höra med veterinären om vi kan prova pregabalin istället. Flytande låter ju smidigt, är det denna du tänker på?
Viatris LYRICA®, Oral lösning 20 mg/ml

Ja vi kollade på den men blir väldigt dyrt att ge varje dag tyvärr.

Ska höra med veterinären om vi kan prova pregabalin istället. Flytande låter ju smidigt, är det denna du tänker på?
Ja, Lyrica är den flytande formen. Har tyvärr varit restad av och till de senaste åren.

Värt att ha med sig att vissa veterinärer är hårdare med att skriva ut via kaskadprincipen än andra - dvs enbart förskriver bonqat och inte lyrica.

Ja förutom Bonqat som inte funkar så bra vid längre tids användning pga små flaskor och dyrt så är det Lyrica. Just nu har vi inte haft några problem att få tag på den och flaskan är enorm dvs räcker länge. Men det är narkotikaklassat så det skrivs inte ut lättvindigt just för att det är så mycket i en flaska. Men annars fungerar kapslarna med pregabalin bra 😊

Jag gav Sparky Gabapentin när hon hade urinvägsinfektion och det var ett helvete 😅
Bästa sättet jag hittade var att klippa upp toppen, lägga ut pulvret på en glasskiva. Sen dela upp pulvret i 4 (medan jag försökte inte andas), och sedan putta ner det i 4 olika skålar.
Försökte ge det i maten men Sparky vägrade äta då, så till slut blandade jag det med vatten, och sprutade in med spruta i munnen på henne.
Fruktansvärt osmidigt :rofl:

Men det var bara under en period på 2 veckor så det funkade. Om jag hade behövt hålla på så länge hade jag fått psykbryt. Så jag håller med de andra om att hitta annan lösning.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka