Bukefalos 28 år!

Gällande fodervärdsavtal

BitterAss

Trådstartare
Vi kommer i Maj att få en vbl sto åter som varit hos fodervärd sedan i somras. Hon funderade på att veterinär besiktiga hästen men gjorde det aldrig. Vi har ett fodervärdsavtal där det står såhär :

" Parterna överenskommer att hästen skall veterinärundersökas på fodervärdens bekostnad före leverans till fodervärden.Intyg från sådan undersökning skall ligga till grund för ansökan om veterinärvårdsförsäkring samt A1-försäkring(eller motsvarande).
Efter avtalets upphörande skall hästen veterinärundersökas på nytt på fodervärdens bekostnad för att fastställa hästens hälsostatus."

Detta motsätter sig nu fodervärden då hon nu säger att hästen hade ont i ryggen när hon kom till henne. Fodervärden var innan hon tog hästen på foder medryttare 2 månader innan. Hon var medveten om att hästen , som är långryggad , hade svaga ryggmuskler.

Nu var vi där igår & tittade på hästen & hästen har ONT i nacke, manke rygg, SI-leds området. Så ont att hon lägger öronen bak vid palpering & tokslår. Därav vill vi ha en vet undersökning eftersom vi ska sälja hästen, men i dagens skick är hon inte ens provridbar ( gör iaf inte sig till sin rätt). Hästen har även börjat bocka under senare tid men det beror enligt fodervärden på att hon är "pigg & glad".

Hur långt juridiskt håller kontraktet?
 
Sv: Gällande fodervärdsavtal

Jag läser det så att det inte gjordes någon vet undersökning då hästen flyttade TILL fodervärden. I så fall har man ju inget hälsoskick att jämföra med, så jag har svårt att se vad en vet undersökning skulle leda till nu.
 
Sv: Gällande fodervärdsavtal

Nej fodervärden gjorde inget. Men det finns ett som var 1 månad gammalt som en annan spekulant gjorde, men det köpet blev inte av då spekulanten inte hade pengar när det väl kom till kritan. Därav utlämnadet på foder till medryttaren.

Det intyget var u.a.
 
Sv: Gällande fodervärdsavtal

Enligt mitt sätt att läsa kontraktet så har du rätt att kräva att fodervärden på dennes bekostnad veterinärbesiktigar hästen i samband med att du tar hem den.
Frågan är ju vad det intyget får för mening rent juridiskt eftersom du om hästen nu besiktigas med anmärkningar (vilket ju låter troligt) inte har något intyg från förra överlämnandet att jämföra med....

Lite knepigt det där med ett intyg som du fick en månad innan hästen flyttade till fodervärden. Hade jag varit oseriös fodervärd i det läget hade jag ju hävdad att problemen uppkom hemma hos dig mellan att intyget utfärdades och att hästen flyttades och sett hur långt det räckte... (Tur nu att jag inte är oseriös FV kanske ska tilläggas...;) )

Knepig situation. Med hundar brukar man ju säga att ett besiktningsintyg är giltligt i 1 vecka, men jag vet inte riktigt hur man ställer sig till det på hästar.
Oavsett så öppnar ju det faktum att hästen inte besiktigades i anslutning till överlämnandet till FV för spekulationer och tolkningar från alla håll och kanter....

Önskar dig lycka till och hoppas nån kan ge dig ett bättre svar!
 
Sv: Gällande fodervärdsavtal

om fodervärden inte besiktade hästen innan som det faktist står i avtalet, har denne då inte "brytit kontraktet" då ??
 
Sv: Gällande fodervärdsavtal

I det här fallet är det upp till fodervärder att "bevisa" att problemet fanns där när h*n tog hästen. Eftersom hästen inte besiktades så får fodervärden problem.
Har hästen varit försäkrad under tiden? Vem har stått för försäkringen?
Har fodervärden haft någon typ av behandling till hästen om den nu har haft ont i ryggen?

Besikta hästen och skicka en räkningen till fodervärden.

MVH Russin8
 
Sv: Gällande fodervärdsavtal

I det här fallet är det upp till fodervärder att "bevisa" att problemet fanns där när h*n tog hästen. Eftersom hästen inte besiktades så får fodervärden problem.
Har hästen varit försäkrad under tiden? Vem har stått för försäkringen?
Har fodervärden haft någon typ av behandling till hästen om den nu har haft ont i ryggen?

Besikta hästen och skicka en räkningen till fodervärden.

MVH Russin8

Japp hästen är försäkrad & vi står för den.

En månad efter hon tog hem hästen ringde hon & sa att hon var halt på böjt spår, troligtvis(enligt FV) för att hon halkat i hagen. Hon hade veterinär ute som sa vila & FV tog ut en kompis som gick massör utbildning som fick massera( att hon var under utb kom fram senare). I vintras flyttades hästen till ett annat stall eftersom FV inte var nöjd med hagarna på förra stallet. Nu idag har det framkommit att hon haft en veterinär (med mindre bra rykte i vårat område ,men han är billig) på henne då hon varit dålig i ryggen & för det fått butta ordinerat i 10 dagar. Han ska visst komma åter nästa vecka. Enligt honom kan hon aldrig bli en bra ridhäst, endast hålla för promenad ridning el avel då travhästar inte är ridhästar & inte håller för det, speciellt inte om de tävlat. Hästen ifråga har gjort 28 starter på 4 år, senaste starten gjordes juli 2002. Varit ridhäst sen dess, och ridtränades hos oss under sitt tävlingsliv. Vad dillar lixom vetten om? Han har inte sett hästen sen innan FV anlitade honom.

Just nu beskyller hon oss för att undanhållit henne info. om tidigare skador. Denna häst har aldrig varit skadad!! Inga benbrott, senskador el dylikt. och det bästa i det hela med att vi skulle undanhållit henne info, är att FV var hästens medryttare innan hon tog hem henne. Borde inte hon har märkt sånt då?

nee, jag blir så fasligt trött.
 
Sv: Gällande fodervärdsavtal

om fodervärden inte besiktade hästen innan som det faktist står i avtalet, har denne då inte "brytit kontraktet" då ??

Jo egentligen så. men det är inget vi brytt oss om för FV skulle nämligen köpa hästen till i sommar. Hon säger att hästen fortfarande är hennes drömhäst. Man kan juh börja undra vilken svampsort hon röker...
 
Sv: Gällande fodervärdsavtal

Enligt mitt sätt att läsa kontraktet så har du rätt att kräva att fodervärden på dennes bekostnad veterinärbesiktigar hästen i samband med att du tar hem den.
Frågan är ju vad det intyget får för mening rent juridiskt eftersom du om hästen nu besiktigas med anmärkningar (vilket ju låter troligt) inte har något intyg från förra överlämnandet att jämföra med....

Lite knepigt det där med ett intyg som du fick en månad innan hästen flyttade till fodervärden. Hade jag varit oseriös fodervärd i det läget hade jag ju hävdad att problemen uppkom hemma hos dig mellan att intyget utfärdades och att hästen flyttades och sett hur långt det räckte... (Tur nu att jag inte är oseriös FV kanske ska tilläggas...;) )

Knepig situation. Med hundar brukar man ju säga att ett besiktningsintyg är giltligt i 1 vecka, men jag vet inte riktigt hur man ställer sig till det på hästar.
Oavsett så öppnar ju det faktum att hästen inte besiktigades i anslutning till överlämnandet till FV för spekulationer och tolkningar från alla håll och kanter....

Önskar dig lycka till och hoppas nån kan ge dig ett bättre svar!

Tack! tror det bara är färskt nån månad? eller nån som vet??
Just nu känner jag bara stor irritation. verkar bara få rötägg som fodervärdar.. Kommer förmodligen inte lämna ut nå mera foderhästar.
 
Sv: Gällande fodervärdsavtal

Vad jag vet så är en vetrinärbesiktning giltig en månad sedan får man göra en ny.
Hur lång tid gick innan ni gjorde besiktningen och att hästen åkte i väg?
Jag har själv en häst ute på foder och där gjorde jag veterinärbesiktning på hästen innan den åkte. Nu ska den säljas till fodervärden men om han skulle kommit hem igen så skulle en besiktning återigen ske och då på fodervärdens bekostnad.

Jag tyder det som att fodervärden bröt kontraktet redan från början när hon inte gjorde besiktning som det var sagt/skrivit.
Jag hade i alla fall krävt att hästen ska besiktigas innan hemkomst så man får nedplitat på ett papper vad det är för fel på hästen.

För att vara på den säkra sidan hade jag valt veterinär alt. distriktsveterinär så det blir något som inte "har dåligt rykte" eller att det blir ordentligt gjort.
 
Sv: Gällande fodervärdsavtal

Vad jag vet så är en vetrinärbesiktning giltig en månad sedan får man göra en ny.
Hur lång tid gick innan ni gjorde besiktningen och att hästen åkte i väg?
Jag har själv en häst ute på foder och där gjorde jag veterinärbesiktning på hästen innan den åkte. Nu ska den säljas till fodervärden men om han skulle kommit hem igen så skulle en besiktning återigen ske och då på fodervärdens bekostnad.

Jag tyder det som att fodervärden bröt kontraktet redan från början när hon inte gjorde besiktning som det var sagt/skrivit.
Jag hade i alla fall krävt att hästen ska besiktigas innan hemkomst så man får nedplitat på ett papper vad det är för fel på hästen.

För att vara på den säkra sidan hade jag valt veterinär alt. distriktsveterinär så det blir något som inte "har dåligt rykte" eller att det blir ordentligt gjort.

Det var ca 2 månader gammalt.

Denna "veterinär" ska ha sagt till FV att hon är felfri men i nästa vända säger FV att han ska på återbesök som igår för att hästen gått på "butta" i 10 dagar. Varför?? Fick vi aldrig svar på. Har iaf sagt åt henne att byta till distriktarna & gett henne namn på 2 BRA hästveterinärer!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag hämtade hem min häst efter fler kontraktsbrott. Jag ville bara ha hem henne och nu när allt landat så vill inte jag vara en lika...
2
Svar
35
· Visningar
4 448
Senast: jerseyko
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 288
Senast: jerseyko
·
T
Hästmänniskan Hej vi skall lämna ut våra hästar på livstids foder. Jag skulle vilja ha din åsikt om det fodervärdsavtal jag skrivit. Har jag...
Svar
9
· Visningar
1 225
Senast: Trollisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp