Bukefalos 28 år!

Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

jerseyko

Trådstartare
Jag hämtade hem min häst efter fler kontraktsbrott.

Jag ville bara ha hem henne och nu när allt landat så vill inte jag vara en lika stor skitstövel och bryta mot kontraktet.

Eftersom jag inte är ett företag kan jag inte kalla det en faktura, vad kallar man det?

I kontraktet står:

14.KOSTNAD FÖR ÅTERTRANSPORT

Kostnad för återtransport skall betalas av fodervärden.

Jag hämtade hästen, och fodervärden ska ju då betala mig.
Jag åkte 13 mil, hemifrån mig till fodervärden och sen där ifrån till stallet.

Jag har ingen koll på vad bensinen kostade då, men är jag helt från vettet om jag begär 18 kr i milersättning som är den summan som skatteverket använder och även de fack jag kollat lite på där arbetsgivarna betalar för resor i och till jobbet.

Kan jag skriva såhär?

Kostnads/Milersättning för hämtning av häst.

P.ga. kontraktsbrott § 8, 10 och 15 har hästägaren den 080502 hämtat hästen BF.
Enligt §14 skall återtransport av hästen BF bekostas av fodervärden.

13 mil * 18 kr = 234 kr

Betalas senast 080625
*mitt kontonummer*



Sen är det § 8.
8. FÖRSÄKRING

Det åligger hästägaren att hålla hästen veterinärvårdsförsäkrad samt A1-försäkrad.
Fodervärden betalar under avtalstiden kostnaden för veterinärvårdsförsäkringen till hästägaren.

Kan jag skriva såhär:

Påminnelse veterinärvårdsförsäkring för hästen BF som enligt § 8 skall bekostas av fodervärden.

Period: 080121 - 080502
Januari: 11 dagar * 7,9 kr = 86,90 kr
Februari: 247 kr
Mars: 247 kr
April: 247 kr
Maj: 2 dagar * 7,90 kr = 15,80 kr
Summa: 844 kr (Öresutjäming + 0,30 kr)

Betalas senast 080625
*Mitt kontonummer*




Och nu när jag läser kontraktet står det även:

§ 9
Efter avtalets upphörande skall hästen veterinärundersökas på nytt på fodervärdens bekostnad för att fastställa hästens hälsostatus.

Jag var så glad över att jag hittat hästen och tagit hem henne att jag helt glömde bort det. Ska jag ringa veterinären imorgon och be henne komma ut så fort som möjligt eller är det för sent?


Kan jag skriva att om hon inte betalat senast den 080625 kommer en påminnelseavgift att tas ut på 25%?

Ni kanske tycker jag är helknäpp nu, men min hovslagare ska b.la upp i tingsrätten mot henne pga obetalda skoningar så jag tänker bara möta henne stenhårt på en gång för att inte behöva jaga pengarna i evigheter.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

Ta kontakt med din lokala kronofogdemyndighet för råd. De om någon har koll på rätt sätt att kontakta fd fodervärd så blir det rätt från början.
Blev lite nyfiken på vad du menade med att du "hittat hästen"...visste du inte var h*n fanns????
 
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

Jag tror tyvärr att det är för sent att besiktiga hästen över en månad efter hemkomsten, det måste man nog göra inom ett par dagar.

Lycka till i övrigt, vad jobbigt för dig :(
 
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

En fråga, åkte du inte 13 mil till henne och sen 13 mil hem?

Det blir ju det dubbla, lr. missuppfattade jag texten? :D
 
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

Som sagt använd dig av kronofogden så det blir rätt från början...
 
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

Om det är 13 mil enkel väg så ska du ha betalt för 26 mil.
 
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

Skicka en faktura.

På fakturan ska framgå vad du vill ha betalt för, fakturadatum, förfallodatum, var pengarna ska inbetalas och alla dina personuppgifter.

OM fodervärden inte betalar fakturan tar du kontakt med KFM. Deras hemsida är väldigt bra, www.kronofogden.se, den kan jag rekommendera att läsa.

Ange gärna på fakturan att du kommer att skicka din fordran vidare om den inte betalas.

Behöver du mall till faktura eller annat får du kontakta mig, jag har en del i datorn.
 
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

Jag har inte svar på dina frågor tyvärr, ville bara beklaga att det blivit sådana tråkigheter för dig, och för hästen med kanske. Ibland har man rejäl otur, men det finna underbara fodervärdar också :)
 
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

Blev lite nyfiken på vad du menade med att du "hittat hästen"...visste du inte var h*n fanns????

Nej jag visste inte vart min häst stod uppstallad fast det står i kontraktet att fodervärden skall kontakta mig innan en flytt. När jag ringde så la hon dessutom på och stängde av telefonen.

Vår_Vinter skrev:
En fråga, åkte du inte 13 mil till henne och sen 13 mil hem?

Som tur var åkte jag 13 mil allt som allt.
 
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

Skicka en faktura.

På fakturan ska framgå vad du vill ha betalt för, fakturadatum, förfallodatum, var pengarna ska inbetalas och alla dina personuppgifter.

OM fodervärden inte betalar fakturan tar du kontakt med KFM. Deras hemsida är väldigt bra, www.kronofogden.se, den kan jag rekommendera att läsa.

Ange gärna på fakturan att du kommer att skicka din fordran vidare om den inte betalas.

Behöver du mall till faktura eller annat får du kontakta mig, jag har en del i datorn.

Min pappa sa att jag inte kunde kalla det för en faktura för jag inte är ett företag.

Vart skriver man att fakturan skickas vidare, jag har ju inget avtal med något inkassoföretag så det blir alltså direkt till kronofogden?
 
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

Jag tror tyvärr att det är för sent att besiktiga hästen över en månad efter hemkomsten, det måste man nog göra inom ett par dagar.

Lycka till i övrigt, vad jobbigt för dig :(

Ja det tror jag med, hon har ju blivit riden nu i 1½ månad och hovslagaren har snyggat till det så gått han kunnat.
 
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

Självklart kan du skicka en faktura, det är inte förbehållet företag. Du kan ställa ut en faktura som privatperson. Du kan däremot inte ta ut moms på det du fakturer om du inte är momsregistrerad.

Skriv på fakturan. "Om betalningen inte skett senast 2008-06-20 kommer fordran att lämnas till Kronofogden för indrivning. Detta kan komma att innebära ökade kostander för dig."
 
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

Påminnelsevgiften är alltid en fast avgift, dröjsmålsränta kan man debitera efter förfallodagen med riksbankens referensränta + 8-12 %.
 
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

Nu är det den 26/6 och än så länge har inga pengar dykt upp. Jag har inte heller fått tillbaka brevet om hon skulle flyttat t.ex.

Ska surfa in på KF sida nu och se om jag blir klokare.
 
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

är det inte bäst att ha en månads förfallodag på din räkning? tänk på att alla kanske inte har fått lönen idag den 26.

Sen bör du skicka en påminnelseräkning med kanske ytterligare 14 dagar i förfallodag och även då hota med inkasso. Får du ingen kontakt då eller några pengar så kontakta kronofogden med ditt ärende.

Kronofogden kontaktar då fodervärden och hon får godkänna eller bestrida din faktura. Bestrider hon så går fallet vidare till tingsrätten. Innan det går upp i rätten så kommer ni att få träffas för en muntlig förberedelse. De flesta fall slutar där via en förlikning. Den som förlorar betalar. Advokater och dommaren kostar pengar så för en sån här liten skitsumma som det rör sig om är det inte värt det! Hellre glömma och gå vidare och lära sig av sina misstag.

Fodervärden kommer säkerligen strunta i dina fakturor just pga att det kommer kosta mer än vad det smakar för din del att driva det vidare. bara kronofogden tar väl runt 300kr har jag för mig för att skicka ut papper och jaga fodervärden.

Sen gäller det att du har ditt på det torra med ett giltigt kontrakt och att det inte finns några kryphål. Rättssverige är inte alltid som det borde vara.

Lycka till!
 
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

Fogden tar 300 kr när du registrerar ditt ärende hos dem. Det tycker jag är väl värt för att se om jag får pengar genom detta. Dessutom läggs ju kostnaden till gäldenärens skuld, får man betalt får man ju också betalt för avgiften.

OM gäldenären bestrider fordran DÅ tar jag besultet om jag vill gå vidare till tinget med fordran (oftast inte lönt). Handlar det om små summor står vardera parten för sina egna rättegångskostnader oavsett utgången.

Personligen tycker jag det är värt 300 kr att skicka fordran vidare om jag är kokt på gäldenären och anser att jag har klara papper på skulden (t ex ett kontrakt). Vad som sedan händer är en annan femma, och det tar jag ställning till om ochnär fordran bestrids.
 
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

ja precis så ts förlorar 300 kr och har förhoppningsvis någorlunda vettigt folk som inte bestrider fakturan och som är medveten om att ts antagligen måste lägga sig eftersom det kommer kosta för mycket för så lite.

Har själv varit där men i ett annat syfte och med lite mer pengar. (privatlån till nära vän):devil:

Tråkigt nog så är det bara att neka sig igenom allt och vips så är man inte skydlig några pengar längre.. stört!
 
Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

är det inte bäst att ha en månads förfallodag på din räkning? tänk på att alla kanske inte har fått lönen idag den 26.

Den första räkningen har de redan gått 6 månader på.

Så ni tycker jag ska skicka ytterligare en faktura och sen gå till KF.

Hur jag än gör sen, om jag betalar de där 300kr och sen kommer de kosta massor och jag lägger mig. Finns min anmälan kvar på henne?
Hur gör KF när de ser att hon redan har fler anmälningar på sig?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag tog emot en obesiktad häst. Den va även oskodd (inte verkad sen i somras) och inte vaccinerad sen 2017. Då hästägaren skrivit...
Svar
10
· Visningar
2 200
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 108
Senast: Buck
·
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 487
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 237
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp