Bukefalos 28 år!

Gäller inte försäkringen prover?

Jag håller med Lily-Anne och Tasja. Jag hade ju mååånga år med ponnyer och kallblodet utan problem. Eller hade jag det? Olycksfallen lös med sin frånvaro (antagligen beroende på att de inte var så mycket för att busa enligt "fullt ös medvetslös" i hagen utan maaaat var roligare, och dels för de var mindre olycksbenägna), men hur var det med andra saker?

Jag upplevde dem ju inte som halta eller ofräscha, men samtidigt så vet jag ju att de gånger jag har åkt med arabvalacken för hälta (3 ggr) så har samtliga gånger varit för sådana små symptom (kändes en aning loj, presterade inte hundra och ville inte riktigt jobba utan heller springa ifrån. Men aldrig halt, aldrig stora protester, och alltid jobbat korrrekt om jag bad om det igen) som jag DEFINITVT INTE hade ens bekymrat mig om för 10 år sedan. Hade jag mot all förmodan märkt det hade jag skyllt på att hästen var dum/lat/tjurig/etc.


Faktum är att jag nu med valacken mer än en gång fått höra att "Slutja vara så sjåpig, han bara testar dig/etc". Men jag har gått på magkänslan (normalt är hästen arbetsnarkoman, och att jag måste be två gånger är sällsynt) och åkt ändå, och jag har ju (tyvärr) aldrig åkt "i onödan" utan min magkänsla har haft rätt. (Och nu har de tveksamma tystnat och tycker jag ska åka på just magkänsla eftersom den tydligen är pålitlig).

Så, JAG skulle aldrig våga säga något. Trots att jag haft ETT anfall av t ex mugg under alla år (och då fäste den i ett sår), medan jag ser MASSOR med mugg på hästar i närheten (och även de som gått i samma hagar etc när jag stått i inackorderingsstall) så skulle jag aldrig säga att "Ja, ni måste göra något fel, mina hästar har ALDRIG haft mugg, och era får ju hela tiden". För det finns egentligen ingenting som har skiljt rutinerna kring mina hästar och deras hästar (samma hage, samma foder etc), utan jag är helt enkelt lyckligt lottad, de hästar jag haft hitills verkar inte mottagliga för mugg. Men NÄSTA häst jag får kanske är det, och då kan det vara JAG som sitter där och sliter mitt hår och försöker få bukt med eländet. Och det gäller ju inte bara mugg utan allt annat. Jag vet folk som haft flera hästar som brutit benet. Ingen av mina har brutit benet (än) men rätt var det är kan de ju slå av sig ben till höger och vänster..

Och när som helst kan man få en sådan där individ som lever livet lite för glatt och skadar sig..
 
Kanske ligger det en förbannelse över din gård :idea:

Jag är helt övertygad om att det låg en oturs förbannelse på den gården vi hyrde i skåne ett tag.

Det har aldrig hänt så mkt olyckor med både människor och hästar under de 2 åren vi bodde där. Det var ingen trevlig Karma på det stället :(

Nu läste jag i Ridsport för några nr sedan att stället hade blivit rånat på alla sadlarna oxå :crazy:
 
nej, då ligger den nog över hästen och alla hästar han träffar? Jag flyttade nämligen "mitt i" och inte blev det bättre.

Eller, NU är det lugna gatan *peppar peppar, ta i trä och allt sånt*, sen i november. Vi får väl se hur länge det håller i sig, kanske rentutav att det är över nu? Inte för jag vågar hoppas, men..
 
Jobbar i försäkringsbranchen så jag kan bringa lite ljus till frågan.

Många veterinären tar prover efter antikroppar och antikroppstitrar när de inte "vet vad de skall hitta på".
Agria betalar inte för några sådana prover.
Jag vet att If skadeförsäkring gör det OM hästen visat symptom på sjukdom.
Alltså har den tex borreliasymptom ersätts provtagningen.
Har den inga symptom utan man har tagit prover ändå ersätt de ej.

/Frasse
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 209
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag har nyligen lärt mig den hårda vägen att en A1-försäkring inte nödvändigtvis täcker ens hältutredningen ifall diagnosen inte täcks...
2
Svar
29
· Visningar
4 019
Hundhälsa Hej igen gott folk! Jag har ju varit hos vet. med min Löwchen-tik, men antibiotikan tog inte bort nån hosta, precis som jag...
Svar
3
· Visningar
830
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Ska ringa försäkringsbolaget på måndag så fort det öppnar, men undrar om någon vet, för det kan ju ändå hända något på ett dygn om man...
2
Svar
20
· Visningar
5 187
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp