Gästkrönikören: ”Nu ska ni äga er skit”

Låter du hästen gå ensam i hagen för sitt eget bästa? Nej, det är inte hästens bästa menar Ridsports gästkrönikör Sofie Viksten Engors. "Ni isolerar hästar för er egen skull, INTE för hästvälfärden", säger Sofie.
 
Hon skriver något jag tycker lätt kan leda fel:

"Lita på vetenskapen
Självutnämnda experter och ”sanningar” utan belägg, vilket skadar många hästar. Svinpälsar. Ödmjukhet gynnar hästen; läs mer forskning."

Det riktiga förhållningssättet är: Vetenskaplig grund OCH beprövad erfarenhet. Det är något som gäller inom många områden inte bara när det gäller djur utan även inom det humana.

Det är inte kunskapsmässigt det brister och jag kan inte se att vi behöver inte mer forskning för att förstå dessa grundläggande saker som man visst ända sedan hästar började hållas som tamdjur skulle jag vilja säga.
 
Vad hade hänt om de hade haft fri tillgång på grovfoder, och olika matstationer (kanske med slow feeding-nät) ?
Vill inte ha nät speciellt inte på den äldre av dem då han redan har problem med nacken. Och troligtvis skulle de ändå inte fungerar då den yngre jagar allt och alla när de hägrar mat trots att de båda står på fritillgång ute. Så länge de finns mat iblandat så blir han elak. Varför vet jag inte, vi har bara haft honom i knappa året. Han är hemsk på morgonen innan någon fodrar honom. Man hör honom över halva bygden. Och han står som sagt redan på fritillgång på grovfoder och äter nog allt mellan 20-25 kg om dagen. Men han är en rastlös typ kan säkert också påverka medan de andra är en försiktig typ som inte tål hästar som härjar varken inne eller ute. Han slog upp en spricka som yngre i ett framben pga av att han stod bredvid en hingst.
 
Alla säger sig utsättas för hot och hat numera, det säger inte så mycket utan att ha sett exakt vad hoten bestod i. Sen skrev hon ganska provocerande också och då blir reaktionerna starkare, samma budskap skulle kunna framförts på ett bättre sätt tycker jag.
Det var väldigt lite provocerande i det hon skrev om man nu inte av någon anledning möjligen befinner sig på mottagarsidan av de sanningar hon delade ut.

Att från det skrida till verket och hota skribenten. Eller som du gör här ovan hinta om att man inte kan veta om hon blivit hotad eller inte om man inte får se bevis säger en hel del om samhällsklimatet av idag.

Jag har jobbat som hästsportjournalist de senaste tio åren och folk skulle baxna om de fick ta del av de hot och mail/samtal journalister får ta emot. Man behöver inte ens vara provokativ med en krönika - som ju är tänkta att väcka tankeverksamhet.

Det kan räcka med att man nämner att ryttare x blev utesluten i en klass för att folk ska gå igång med hot och drev. Och där jag bor är drevkulturen inte ens i närheten av vad den är i Sverige.

Summa sumarum tycker jag vi ska vara tacksamma att det fortfarande finns folk som vågar säga sanningarna i en hästvärld där kunskapsnivån under senare år nått helt nya bottennivåer.
 
Precis så. Hur en del låter föl och unghästar bo och leva är verkligen sorgligt att see 😔
men vadå?
de har ju täcke om det blir kallt eftersom de inte kan tas in och ut och hagen har inget skydd och i bästa fall en gammal shettis att leka med. :banghead::banghead:
Jag blir så provocerad av folk som låter fölen ha miserabla liv för det är vad de har att erbjuda - jag föder upp hästar som bor 65 mil från mig för att just ge dom det jag inte kan på hemmaplan.
 
men vadå?
de har ju täcke om det blir kallt eftersom de inte kan tas in och ut och hagen har inget skydd och i bästa fall en gammal shettis att leka med. :banghead::banghead:
Jag blir så provocerad av folk som låter fölen ha miserabla liv för det är vad de har att erbjuda - jag föder upp hästar som bor 65 mil från mig för att just ge dom det jag inte kan på hemmaplan.
Jag såg en förra året när jag letade som erbjuder uppstallning av föl med daglig utevistelse. Stallet är en mindre lösdrift. Den dagliga utevistelsen var 4h i en grusad paddock av dressyrmått. Hur ska det någonsin bli hästar av de här fölen 😔
 
Jag såg en förra året när jag letade som erbjuder uppstallning av föl med daglig utevistelse. Stallet är en mindre lösdrift. Den dagliga utevistelsen var 4h i en grusad paddock av dressyrmått. Hur ska det någonsin bli hästar av de här fölen 😔
Fy fan så bedrövligt!

Jag har skickat iväg mina dit de fått bra förutsättningar att växa upp i flock och efter avskiljning har de skickats iväg på lösdrift med jämnåriga. En bodde 30 mil ifrån mig.
 
Det var väldigt lite provocerande i det hon skrev om man nu inte av någon anledning möjligen befinner sig på mottagarsidan av de sanningar hon delade ut.

Att från det skrida till verket och hota skribenten. Eller som du gör här ovan hinta om att man inte kan veta om hon blivit hotad eller inte om man inte får se bevis säger en hel del om samhällsklimatet av idag.

Jag har jobbat som hästsportjournalist de senaste tio åren och folk skulle baxna om de fick ta del av de hot och mail/samtal journalister får ta emot. Man behöver inte ens vara provokativ med en krönika - som ju är tänkta att väcka tankeverksamhet.

Det kan räcka med att man nämner att ryttare x blev utesluten i en klass för att folk ska gå igång med hot och drev. Och där jag bor är drevkulturen inte ens i närheten av vad den är i Sverige.

Summa sumarum tycker jag vi ska vara tacksamma att det fortfarande finns folk som vågar säga sanningarna i en hästvärld där kunskapsnivån under senare år nått helt nya bottennivåer.
Tycker du själv att det är likställt med "en fysisk och mental våldtäkt" att rida in en häst om det inte görs i väldigt långsam takt? Jag tycker både att hon verkar gått ut för att provocera och att hon dessutom generaliserar och förenklar för mycket.
 
Tycker du själv att det är likställt med "en fysisk och mental våldtäkt" att rida in en häst om det inte görs i väldigt långsam takt? Jag tycker både att hon verkar gått ut för att provocera och att hon dessutom generaliserar och förenklar för mycket.

Krönikor ska väl vara lite raljerande och för att få plats måste man generalisera och förenkla. Ska man behöva skriva brasklappar eller varningstexter på alla debattinlägg? "Varning: Följande meddelande kan innehålla förenklingar, generaliseringar och provocerande jämförelser. Läs endast om du känner dig mottaglig för tankeutmaningar." Det går ju inte att få plats med en avhandling på en debattsida liksom.
 
Hon skriver något jag tycker lätt kan leda fel:

"Lita på vetenskapen
Självutnämnda experter och ”sanningar” utan belägg, vilket skadar många hästar. Svinpälsar. Ödmjukhet gynnar hästen; läs mer forskning."

Det riktiga förhållningssättet är: Vetenskaplig grund OCH beprövad erfarenhet. Det är något som gäller inom många områden inte bara när det gäller djur utan även inom det humana.

Det är inte kunskapsmässigt det brister och jag kan inte se att vi behöver inte mer forskning för att förstå dessa grundläggande saker som man visst ända sedan hästar började hållas som tamdjur skulle jag vilja säga.
Men gamla "sanningar" och hävd är inte alltid rätt - de måste testas (annars hade vi fortfarande lindat spädbarn och åderlåtit folk). Just när det gäller våra vanligaste husdjur (möjligen med undantag för hund) finns det väldigt lite forskning och den forskning som funnits har ofta varit inriktad mot produktionen. Istället gör man som man alltid gjort.

Det är först de senaste tio-femton åren som det har kommit mer bra forskning (Jag läste etologi på slutet av 1980-talet och nu igen i närtid, det har hänt jättemycket och i synnerhet när det gäller husdjur)

Vi vet egentligen väldigt lite om hästar - men tror oss veta väldigt mycket. Vi vet inte ens hur en vild hästflock är organiserad. Förutom en liten, liten spillra är de frilevande hästar som existerar idag förvildade tamdjur. Det är inte säkert att de flockar som förvildade djur bildar är "riktiga" (förvildade hundar bildar inte flockar utan ibland lösare aggregat och vi är övertygade om att hundar i botten är flockdjur, förvildade katter bildar ganska ofta aggregat/kolonier och vi är övertygade om att katter i grunden är ensamlevare)
 
Tycker du själv att det är likställt med "en fysisk och mental våldtäkt" att rida in en häst om det inte görs i väldigt långsam takt? Jag tycker både att hon verkar gått ut för att provocera och att hon dessutom generaliserar och förenklar för mycket.
Att hon vill provocera eller hur hon uttrycker sig har ingenting med saken att göra. Man hotar inte folk för deras åsikter eller hur de uttrycker sig i skrift, punkt!

Men man kan alltid skapa diskussion och debatt vilket vi ju gör här :D

Hot och hot om våld å andra sidan är så jävla medeltida att det inte finns. Sätter man det i relation till vad vi håller på med - dvs hästar och hästsport - blir det smått surrealistiskt att folk kan gå igång så jävla mycket att de skapar drev och eller hotar folk för vad de skriver.

I vår del av världen har vi fortfarande någon form av yttrandefrihet, åsiktsfrihet och pressfrihet. Den gagnar alla och den ska vi vara rädda om.
 
Att hon vill provocera eller hur hon uttrycker sig har ingenting med saken att göra. Man hotar inte folk för deras åsikter eller hur de uttrycker sig i skrift, punkt!

Men man kan alltid skapa diskussion och debatt vilket ju bland annat är vad vi gör här :D

Hot och hot om våld å andra sidan är så jävla medeltida att det inte finns. Sätter man det i relation till vad vi håller på med - dvs hästar och hästsport - blir det smått surrealistiskt att folk kan gå igång så jävla mycket att de skapar drev och eller hotar folk för vad de skriver.

I vår del av världen har vi fortfarande någon form av yttrandefrihet, åsiktsfrihet och pressfrihet. Den gagnar alla och den ska vi vara rädda om.
Jag vet inte hur hoten såg ut, som jag skrev vill ha mer info om det innan jag vill säga något om dem.
 
Att hon vill provocera eller hur hon uttrycker sig har ingenting med saken att göra. Man hotar inte folk för deras åsikter eller hur de uttrycker sig i skrift, punkt!

Men man kan alltid skapa diskussion och debatt vilket vi ju gör här :D

Hot och hot om våld å andra sidan är så jävla medeltida att det inte finns. Sätter man det i relation till vad vi håller på med - dvs hästar och hästsport - blir det smått surrealistiskt att folk kan gå igång så jävla mycket att de skapar drev och eller hotar folk för vad de skriver.

I vår del av världen har vi fortfarande någon form av yttrandefrihet, åsiktsfrihet och pressfrihet. Den gagnar alla och den ska vi vara rädda om.

Exakt. Det går ju faktiskt att vara oense utan att bli otrevlig.
 
Jag vet inte hur hoten såg ut, som jag skrev vill ha mer info om det innan jag vill säga något om dem.
Jag kunde läsa artikeln om hoten efter att ha stängt av javaskript i webbläsaren. Som jag förstod var det en person som skrivit vad som skulle kunna betecknas som ett vagt hot, övriga verkar mer ha framfört hård kritik.
 
Anna Hassö skriver ibland krönikor på samma ämne och hon brukar vara ganska vass ändå, de känns betydligt mer gedigna än den här.
 
Så här skriver Agria: "... men har man bara bra marker där fölet kan gå ute flera timmar varje dag, med möjlighet att lägga sig och vila på en torr plats, så är det ett bra alternativ."

Det är så att man undrar lite, flera timmar? Föl som är födda i början på sommaren går väl ute dygnet runt om det är bra marker såvida det inte är riktigt busväder.
 
Tycker du själv att det är likställt med "en fysisk och mental våldtäkt" att rida in en häst om det inte görs i väldigt långsam takt? Jag tycker både att hon verkar gått ut för att provocera och att hon dessutom generaliserar och förenklar för mycket.
Vet du, jag tycker att det är en ruskigt bra beskrivning på hur många rider in hästar idag. Kom ihåg att våldtäkt inte enbart innebär ett våldsamt överfall i en buske, det är hur offret upplever det den utsätts för som spelar roll.
Att ta en ohanterad unghäst från flocken och rida in den på två månader utan att i någon mån kränka den är väldigt mycket svårare än folk vill erkänna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Synen på hästen och hur vi samverkar med den har förändrats. Därför är det viktigt att inte fastna i gamla tankemönster, menar Ridsports...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter "Vi borde alla våga fråga, våga vara obekväma, våga värna om varandra och hästarna. Anmäla till högre instans. Visa civilkurage"...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter "Alltför många hästmänniskor brister i sitt träningsupplägg och säkerhetstänk". Ridsports gästkrönikör Sofie Viksten Engfors menar att...
Svar
0
· Visningar
628
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp