Gästkrönikören: ”Ryttarna har för bråttom”

Många fina talanger försvinner för att ryttaren har för bråttom. Unghästar som belönas med höga poäng som 3-åringar lever inte alltid upp till siffrorna när det är dags för uppsutten hoppning. Ridsports gästkrönikör Magdalena Hermelin önskar att fler hästar fick mer tid på sig.
 
Håller helt med. Ser så många som knappt kan galoppera någorlunda rakt och ändå ska ge sig på att hoppa för hästen ”ska” hoppas in. Jag har haft hästar som inte hoppats in förrän de var 4 år, någon var till och med nybliven 5 åring (stor som ett hus med långa ben och dålig koll på sin kropp). Det blir hästar utav dem också. Förstår inte hela den där stressen med att rida in så snabbt som möjligt och jaga unghästfinaler. Är hästen redo så är den och är den inte redo så är den inte det.

Har återigen sett halvblod som är knappt 2 år fyllda och redan ridna i alla gångarter. Mina 2 åringar går fortfarande på bete och då är dom ändå födda tidigt på året. Det är tanken att dom ska gå 3 års men jag tänker inte börja med dom förrän i höst/vinter ändå. Är bara augusti ännu 🤷‍♀️ Stressa mindre eller köpt äldre hästar tänker jag om det är så viktigt att rida.
 
Håller helt med. Ser så många som knappt kan galoppera någorlunda rakt och ändå ska ge sig på att hoppa för hästen ”ska” hoppas in. Jag har haft hästar som inte hoppats in förrän de var 4 år, någon var till och med nybliven 5 åring (stor som ett hus med långa ben och dålig koll på sin kropp). Det blir hästar utav dem också. Förstår inte hela den där stressen med att rida in så snabbt som möjligt och jaga unghästfinaler. Är hästen redo så är den och är den inte redo så är den inte det.

Har återigen sett halvblod som är knappt 2 år fyllda och redan ridna i alla gångarter. Mina 2 åringar går fortfarande på bete och då är dom ändå födda tidigt på året. Det är tanken att dom ska gå 3 års men jag tänker inte börja med dom förrän i höst/vinter ändå. Är bara augusti ännu 🤷‍♀️ Stressa mindre eller köpt äldre hästar tänker jag om det är så viktigt att rida.
Kan inte säga att jag heller är ett fan av att jaga unghästklasser - fälttävlan är min sport numero uno. För satan i gatan vad folk stressar för att komma med till t.ex UVM i Lion d'Angers för 6- och 7-åringar och de flesta av dem kommer inte "levande" därifrån för en vidare karriär i sporten om man så säger :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
38 907
  • Artikel
Dagbok Den här tiden på året är alltid svår. Jag vet inte vad jag ska göra inomhus så många timmar när det är mörkt. När det blir mörkt så...
Svar
10
· Visningar
895
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
  • Artikel
Dagbok Som många här vet har jag haft flera år där jag mått väldigt dåligt, ett år när jag nästan var mer på psyk än jag var hemma. Har gjort...
2
Svar
28
· Visningar
2 222
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp