Gaffelband

F

Falk

Hur lång tid tar det i genomsnitt för en gaffelbandsskada att läka ut? Finns det något jag kan göra för att förkorta och för att göra det lite lättare för hästen? Blir det helt bra när det en gång är utläkt? Är det någon skillnad om skadan sitter längre upp eller längre ner? Jag har hört att kotledsinflammation kan uppstå under/efter läktiden,, hur är det egentligen? Det blev massor av frågor och det kommer säkert fler ;)

Tacksam för svar :)
 
Har haft gaffelbandsskada på min kuse, han går nu distans igen. Jag gav honom sex månader vila i hagen, delvis pga andra saker. Det du frågar om är en typ av senskada vilket måste få ta tid! Jag tippar på ett par tre månader innan man bör belasta benet hårt. Ja - den blir bra om det läker fint. Håll koll på benet under tiden och låt gärna kiropraktor kolla igenom benet ( kotorna) efter låsningar så slipper du nog kotledsinfl.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 809
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Kristall10
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
930
Senast: Praefatio
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
640
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp