Gaffelband

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Falk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 043
F

Falk

Hur lång tid tar det i genomsnitt för en gaffelbandsskada att läka ut? Finns det något jag kan göra för att förkorta och för att göra det lite lättare för hästen? Blir det helt bra när det en gång är utläkt? Är det någon skillnad om skadan sitter längre upp eller längre ner? Jag har hört att kotledsinflammation kan uppstå under/efter läktiden,, hur är det egentligen? Det blev massor av frågor och det kommer säkert fler ;)

Tacksam för svar :)

Har haft gaffelbandsskada på min kuse, han går nu distans igen. Jag gav honom sex månader vila i hagen, delvis pga andra saker. Det du frågar om är en typ av senskada vilket måste få ta tid! Jag tippar på ett par tre månader innan man bör belasta benet hårt. Ja - den blir bra om det läker fint. Håll koll på benet under tiden och låt gärna kiropraktor kolla igenom benet ( kotorna) efter låsningar så slipper du nog kotledsinfl.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 107
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 907
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 831
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka