Gaffelbandsskada

Haukur

Trådstartare
I juli fick mitt sto en skada på gaffelbandet, vet ord. lättare ridning så länge svullnaden inte blev värre. Ca en mån senare började d märkas skillnad, svullnaden hade minskat kraftigt dock hade hon kvar en knöl stor som en vindruva ungefär på gaffelbandet. Nu är svullnaden helt borta men knölen är kvar, den har dock minskat och är nu stor som en ärta men "plattare". Den har varit så, oförändrad i ca 1 mån. Stoet har ridits och har varit lindad på båda bak med back-on-track-paddar.

Kommer knölen att försvinna eller är det något slags ärr? Bör jag kontakta veterinären igen.?.. Hon sa att det kunde ta några månader att läka helt, men den har juh varit oförändrad så länge nu...

Hon har aldrig varit halt pga. skadan, heller aldrig ömmat, varit varm eller stel...

Några tips eller råd??
 
Hmm... Ja du, det lät konstigt... Borde hästen inte vara halt om den har en senskada?

Min tös har iaf en gaffelbandsskada på ett bakben men hon var öm, halt, varm och svullen. Hennes har kommit "gradvis", hon är ofta tjock i benen för hon drullar omkring och får småsår i hagen och inte förresn den "vanliga" svullnaden hade gått ned kunde man känna att det var en varning på senan. Då var det redan "försent" och hon visade hälta mm. Skadan på gaffelbandet kom av en inflammation i ett bakknä som ingen sett tidigare...

Hon ska enligt vet gå i hagen i 3-4 månader med nuvarande behandling annars tar det 6-8 månader för en gaffelbandsskada att läka ut.

Undrar oxå över hurvida "svullnaden" (hård ju) kommer att gå ned eller inte, "vanliga" senskador jag sett på framben (ytliga böjsenan) har haft sina "knutor" kvar, som en förstärkning från kroppens sida. Ska höra med vet på tisdag (återbesök).
 
Hej.

Troligtvis är det ärrvävnad som du känner, är det dessutom så litet som en ärta så talar det också för det.
Skador på senor och gaffelband lämnar så gott som alltid lite ärrvävnad efter sig.
Håll koll på det bara och om den börjar växa, bli varm och/eller svullen eller din häst blkir halt igen är vetrinärkontakt bra. För din egen oros skull kan det också vara skönt att ialla fall få fråga en vetrinär hur det ska vara. En sådan sak brukar de kunne ge råd om via telefon.
Lycka till!

Mvh
 
Tack för svaren!
Ska kanske tilllägga att skadan tros ha blivit när han fått en spark på benet. Men hon har som sagt aldrig varit halt, varm eller ömmat :smirk: Men dom kära islänningarna är juh kända för att då låååångt innan dom visar smärta :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 161
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
655
Senast: Mandarinen
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 751
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp