Pegija1

Trådstartare
Ni som använder det, varför?
Jag använder det när jag hoppar för att hon lätt blir för pigg och jag kan inte kontrollera henne, funkar dock bra med det bettet

jag tycker inte om gagbett, det har ju nästan samma effekt som pessoa, inget ärligt stopp mot hästen. Om du annars inte kan kontrollera din häst borde du kanske ta itu med problemen för instruktör. :confused:

Jag rider inte med d men har funderat på o prova, men nu har jag äntligen hittat nått som hon går super på.
skillnaden mellan gag o pessoa är ju att på pessoat får du effekt så fort du tar i tyglarna, gaget har ju två tyglar o du behöver inte effekten hela tin

På min förra häst red jag på amrikanskt gagg.Han var aldelens för stor och tung för mig och jag har en ryggskada som gör att jag inte orkade med att sitta ordentligt på honom vissa dagar..Och för att jag skulle kunna rida honom i en form som var human för hans tunga kropp de dagarna När jag var som sämst så åkte gagget på..Inget jag igentligen ville rida på..Men för att vi skulle kunna fortsätta träna och komma längre i utbildningssynpunkt så red jag på de bettet när jag var som dåligast..När min rygg inte orkade med.Det krävs en faktiskt en väldigt god ridvana för att rida på ett sådant bett ..Man måste verkligen veta hur en häst ska gå ..Bettet har ju en väldigt stor nötknäpparefekt ..vilket gör att hästen oftast knäpper av i nacken och inte bjuder genom kroppen..Man måste verkligen veta vad man sysslar med och inte bli lurad av den krökta nacken..På detta bett gäller det verkligen att rida med känsla som kommer bakifrån och inte styrs av handen./Hanna
Det är inget bett jag rekomenderar...

Jag hoppade på det förr på ett halvblod som skenade runt med mej innan jag lärt mej hur jag skulle få bukt med henne och det var bara på på tävling. Efter ca ½-år så kunde jag tävla henne med tränsbett då hon hade lugnat sig. Det hjälpte inte att det var 130-hinder utan hon tog bara bettet å stack...
Kändes bra när jag kunde betsla om henne å ha en lugn å ridbar häst!

Har fått höra att man inte får hoppa med Gag!!
vet i allfall att man inte får/fick tävla med det!!
tycker att det är bättre med tre delat!

rider min travare med amerikanskt gaggbett! förut red jag på vanligt 3-delat anledningen till att jag rider på gaggbettet är endast för att han blir för stark för mig annars speciellt när vi rider ut.
jag är jättenöjd med bettet hästen har aldrig gått så bra som han gör nu, mkt mer känslig och lätt i handen.
(förut blev de mest som en dragkamp mellan mig o hästen)

Måste varit när jag tävlade ponny då!"
man får INTE tävla med vad som helst på hästen intev med tex halsförlängare!!!

Aldrig ridit på gag och kommer nog inte göra det heller.

Min kompis tänkte dock testa att ha det i terrängen på sitt fullblod i år. Ridit på pessoa innan men han blir lätt för stark i terrängen, tar ned huvudet för mkt och ligger på. Det är endast i terrängen de har detta problemet att hon inte får tillbaka honom tillräckligt kvickt. Han går super på marken och artar sig bra i banhoppningen. Får väl se om det fungerar eller inte. Pelham är tyvärr inget alternativ då det är för skarpt för denna häst.

Du sa villket skrot sdom helst de räknar jag som all hästens utrustning!! :smirk:

Ja men du...Hjälptyglar och bett är väl en väldig skillnad :smirk:Och du får ju inte tävla med några hjälptyglar alls inom ridsporten..med undantag för martingal.

Sv: Gagbett?

Hej,villbarasäga att ingen vettig människa hoppar medhalsförlängare.....då det kan skada mer än att göra nytta..:smirk:

Men det är väl bättre att rida på ett gagbett än att sitta och såga hästen i munnen!! det gör ju mer skada! menar du att jag ska sluta rida på ett gag? min häst trivs med det !! jag vill iallafall inte såga och dra sönder min hästs mun när han skenar! då är det bättre med ett gag!:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Någon skrev tidigare att han/hon inte gillade gagbett utan föredrog tredelat. Så kan man ju inte resonera enligt mig. Jag föredrar personligen också tredelat men man kan ju inte jämföra dessa bett med varandra eftersom de är så olika. När jag rider en lydig och "ickestark" häst är tränsbett att föredra men om man av någon anledning behöver att skarpare bett så är inte tredelat tränsbett ett alternativ. I detta fall får man ju se sig om efter ett bett med skarpare inverkan. Till exempel ett gag. Detta handlar ju inte om vad ryttaren föredrar utan om vad som passar hästen. Det är ju faktiskt hästen som ska ha skräpet:D i munnen och inte jag.

Däremot är jag en av de som föredrar pessoabettet som ett skarpare alternativ då det ändå är relativt milt emot hästen. Dessutom har jag upplevt (genom mina erfarenheter vilket inte innebär att det är ett faktum) att många olika typer av hästar trivs på det bettet. Men allt är ju beroende på hästens mun och ryttarens hand så... Alla är vi ju olika. :idea:

Min mening är inte att klaga men jag kände mig manad att påpeka detta, antagligen mest för min egen skull:angel: (Ego). Själv har jag aldrig använt gagbett på någon av mina hästar så angående bettet i praktiken kan jag tyvärr inte yttra mig men som någon skrev så har det ju en rejäl nötknäckareffekt så mkt god ridvana är ju ett måste. Lycka till med bettet :)

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 495
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
266
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
497
Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 429
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur