• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Phorsytia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 19 247
P

Phorsytia

Har någon har använt eller använder Gagbett? Jag undrar lite om hur det bettet är. Och ni som använder det om nån gör det varför just detta bett?

Tacksam för svar / Syti

Sv: Gagbett

Ej använt det själv, men får känslan av att hästarna lätt knäpper av i nacken när det går på gag.

Jag har använt gag-bett en hel del på mycket heta hopphästar. Jag är ganska förtjust i just gag-bettet på den typen av häst för att man får mycket häst i handen utan att ta för hårt i munnen.

Okej!! Kan du tänka dig att använda det på en allround häst!! Både dressyr och hoppning? Eller skulle du bara använda det till hoppningen i såna fall??

Jag antar att du menar ett löpande gag?

Skulle vara väldigt tveksam att sätta det i händerna på någon som inte är väldigt erfaren. Här i England är det vanligt bland jakthästar, som kan bli lite starka när det händer så mkt runt dem...

Varför funderar du på gag?

Helst ska du ha dubbla tyglar, ena färst i det löpande sidostycket och en fäst som vanligt i bettet.
Tänk på att ett gag har väldigt stark verkan i det skarpa läget, trycket på nacke och mun blir stort.
Dessutom blir det svårt att känna hur kontakten är mellan hand och hästens mun, precis som på ett pessoa bett.

Nej asså jag vill bara veta lite om olika bett. Om man ska testa nåt annat. Har ni några förslag till en rätt starkt häst. Har bara gått på tränsbett förut och fyller 10. Jag tycker att hon blir klart för stark många gånger. Speciellt när man rider ut! Är rätt ny med bett så i såna fall borde jag inte ha gag!!

Ok, ge dig inte på att testa bett på egen hand. Har du ngn instruktör som du kan fråga? Ett alternativ kan vara en liten jaktstång,kimblewick, de gånger ni rider ut och hästen blir stark.
Tänk på att de flesta bett förändrar hästen till en början så att ridningen känns bättre, men den reaktionen försvinner för det mesta eftersom grundproblemet inte är åtgärdat.

Nej skulle aldrig sätta på henne bett jag inte känner till.. Jo jag kan ju alltid fråga tränaren! Nej det är klart men det är ändå så att det känns ändå inte som vi kommer framåt när hon ska dra i väg i sken i skogen men lilla hjälplösa mig på ryggen :smirk: Men oftas så sköter går det helt okej på vanligt tränsbett!

Prata med din tränare och se om du kan få rida på ett stångbett med dubbla tyglar. Stångtygeln kan ligga knuten runt halsen när den inte används, och drar hon iväg så har du lite extra broms och förhoppningsvis en ngt förvånad häst...:cool:

Okej :) Tack! ska prata med henne i morrn!! Hur mycket kostar det ungefär att köpa då?

bereo väl på vilket slags bett du ska köpa. Jag köpte en jaktsång, tror jag gick på 300:- så det är ju faktiskt helt ok pris då.

Okej. Ska åka till en häst affär i morrn också så kan ju fråga priser då!! :)

Jag tycker att gags är ett mkt trevligt bett att rida på.
Upplever inte att hästarna krullar ihop sig, utan snarare att nacken kommer upp och nosen fram, iaf på min häst.
Tycker inte att det har några likheter med pessoa alls, pessoa faller igenom snabbt, men på gags har man en gummisnoddskänsla - hästen är framme vid handen även om man behöver ta lite mer nån gång.

Men lite speciellt är det att rida på, så kanske inta att rekommendera om man inte har riktigt koll på sig själv eftersom det är skarpt, men till min stora starka häst passar det perfekt i terrängen iaf.

Okej! Ja jag vet inte, ska jag säga att jag är bra på bett eller inte!! Jag har haft hästen i ett år och rider för tränare som hjälper mig varje vecka så jag kommer ju få hjälp!! Tror ni Hackamore skulle vara nåt. Min kompis tyckte att det kanske skulle funka..

Är det inte som Jens Fredriksson säger, att hästen inte är starkare än vad man drar i den..:angel:
Skämt å sido. Har du provat att rida med tredelat tränsbett? Ryttaren blir lite "starkare", bettet ligger bra i munnen och de allra flesta hästar trivs väldigt bra på tredelat.
När ridningen inte fungerar som man tänkt sig är det oftast bäst att gå tillbaka på "noll" istället för att byta till skarpare bett, börja med hjälptyglar osv. I bland räcker det med att byta nosgrimma/lossa den något hål, fundera på hur man sitter på hästen eller ändra lite i träningen.
Lycka till!

Ja jag har testat tre delat, ingen skillnad vad jag kände. Tränset sitter bra enligt tränaren och sitsen och min ridning tränar jag varje vecka, så gör inga större fel där heller. Och bettet i fråga skulle jag bara ha när jag rider ut och kanske till hoppning. Dressyren är hon inte överdrivet het utan om man rider ett tag går det bara fint..

Har inte tränat nu hela december. Hon har fått vintervila men ska träna nästa Lördag så ska prata med henne då!

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
485
Kläder & Bli fin Som lite "meningslös" motvikt mot annat viktigt i världen just nu: Har någon här testat ögonbrynsserum? Alltså Xbrow, likt Xlash? Och...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: BernT
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
548
Senast: Elo
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka