• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare horseloverno1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 6 759
H

horseloverno1

ngn som har en bild på när hästen har det?? :confused: undrar hur man sätter fast tyglar o sådan't.

Sv: GAGbett

så man har inga sidostycken då eller?

förslåt att jag inte riktigt fattar men ser inte så bra på den lilla bilden.. :o:o

är det svårt/bra att rida med GAG?

Du byter ut sidostyckena mot dedär läderremmarna som går genom hålen på bettet.

Skulle inte rekommendera någon att rida på ett gagbett utan att ha diskuterat med sin tränare först och ridit ett par lektioner så man vet hur det fungerar. Det är ett mycket skarpt bett!

När du tar i tygeln dras bettet ner mot lanerna och upp mot öronen, samtidigt som nackstycket trycker neråt. Används mest för att få upp huvudet på hästar som hänger sig i handen eller är dragiga.

Visst blir det den effekten, snacka om skarpt bett! Dubbla signaler (ta upp huvudet eftersom det verkar uppåt, ta ner huvudet eftersom det verkar på nacken).

Men om det ger dubbla signaler hur kommer det sig att det funkar så bra för många då:smirk: Har en häst som trivs utmärkt på det bettet, är lugn och harmonisk och ligger bra i form. Rider med dubbla tyglar.

När du tar i tygeln dras bettet ner mot lanerna och upp mot öronen, samtidigt som nackstycket trycker neråt. Används mest för att få upp huvudet på hästar som hänger sig i handen eller är dragiga.

Det lät, precis som Lovisaleonora_ sa, som att det ger dubbla signaler, inte så lämpligt att använda alltså. Är det lite likt ett pessoa?

Hur rider man med två tyglar på ett gagbett?

Kul tråd, kan alldeles för lite om detta för mej sällsynt bett:)

Har en kompis däremot som rider med det utan den där remmen ?
Funkar det då?
Har inte sett hur hon fäst det utan vet att hon köpte ett utan remmarna till...

Men som "lovisa" skrev, det borde ju verkligen ge dubbla signaler då det både verkar uppåt och neråt...?

Men som "lovisa" skrev, det borde ju verkligen ge dubbla signaler då det både verkar uppåt och neråt...?

Att det ger dubbla signaler är ju helt obestridligt, det är ju bara att utvärdera hur det fungerar. Det tar inte en minut ens en gång.

Hur det sedan fungerar på olika hästar - det är ju upp till hästen och ryttaren.

Visst blir det den effekten, snacka om skarpt bett! Dubbla signaler (ta upp huvudet eftersom det verkar uppåt, ta ner huvudet eftersom det verkar på nacken).

I tillägg till dessa effekter kan man ju fundera på hur nyttigt det är att utan säkerhetsstopp kunna dra obegränsat så bettet bildar en snara kring kindtänder och nacke. :crazy:
Har inte hästen tandproblem så får den väl det efteråt. (Spännande var det någon som sa...:crazy:- Ja, men inte för hästen)

Genom att rida på två tyglar så behöver jag enbart använda gagtyglen när det verkligen behövs. Mellan hinder om hästen blir stark osv. Fäster ena tyglen vanligt i bettet(blir som ett vanligt tränsbett då om man tar i den tygeln) Och en tygel fästes i gag sidostycket.

Funkar bra på min häst som lätt blir lite stark och låg i formen. Får i gång bak och rygg ordentligt.

Det används en del inom fälttävlan i terrängen, oftast på två tyglar.
Är bra på hästar som pullar väldigt mycket och som samtidigt blir långa och drar ner huvudet.
Främst i lite högre klasser med långa galoppsträckor i snabbt tempo där man sedan snabbt måste kunna ta tillbaka hästen.

Men det är ett skarpt bett och det krävs att man kan rida på det. Det är ju inget man sitter och trimmar dressyr på varje dag direkt om någon verkade tro det...
Tyvärr gör folk det på pessoa som är ett sorts gagbett, av någon anledning ses det inte som ett lika skarpt bett... Till och med B-ponnyryttare får tävla på det i nedersta ringen, men kimblewick får de bara ha i stora ringen, ibland undrar man... :confused:

Är det lite likt ett pessoa?
Det skulle jag egentligen inte vilja påstå. Pessoa är ett typ av gag/hissbett, precis som de vanliga gagsen(löpandes på sidostycken) och de amerikanska gagsen(löpandes på en stång), men jag skulle inte vilja påstå att effekten av de två betten är densamma.

Hur rider man med två tyglar på ett gagbett?
Du fäster en tygel i den vanliga bettringen och en tygel i gagringen (sidostycket alltså). Mycket vanligare att man rider på detta som standard utomlands än vad det är här. Här rider man oftast endast med en tygel i gagringen.

Har en kompis däremot som rider med det utan den där remmen ?
Funkar det då?
Vilken rem menar du då?

Både ja och nej. Allt beror på hur man som ryttare rider på bettet och när man ger eftergift.

I tillägg till dessa effekter kan man ju fundera på hur nyttigt det är att utan säkerhetsstopp kunna dra obegränsat så bettet bildar en snara kring kindtänder och nacke. :crazy:
Har inte hästen tandproblem så får den väl det efteråt. (Spännande var det någon som sa...:crazy:- Ja, men inte för hästen)
Här skriker man högt. Bara för att man rider på ett bett med annorlunda inverkan än ett tränsbett behöver man väl inte dra så att både fingrar och häsmun blöder?

Funkar bra på min häst som lätt blir lite stark och låg i formen. Får i gång bak och rygg ordentligt.
Ja, jag red också med gag på min förra häst, just för att han blev väldigt framtung och låg stundtals i hoppningen. Ett bra bett om man vet vad man sysslar med, skulle jag vilja säga. Men som med allt annat blir det ett tortyrredskap i okunniga händer. Men det gäller ju även för tränsbett.

Jo det är väl så som med många andra bett, det är handen som avgör.

Finns många groteska bett och detta är ju ändå fomat som ett vanligt tränsbett inni munnen.

Min kompis fäster tygeln i hålet där remmen som löper genom bettringen och fästs i sidostycket ska vara.
Kunde jag förklara så du förstod nu?:o

Nedersta fästet i bettringen alltså.
Rider med en tygel.
Fäster alltså sidostycket som "vanligt" i övre fästet.

Men då bli väl det som ett liitet pessoa "bara"... eller:o

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 885
Senast: Görel
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
878
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka