Galen häst på boxvila.

Har nyss fått hem en häst efter behandling av ledinfektion, så den är nu sydd och ordinerad boxvila/sjukhage i 2-3 veckor framöver. Det lät ju bra på papperet. Men efter en dag var både stolp och tråd av på mitten och hästen var ute hos de andra. Den blir också tokig, röjer runt och försöker nästan hoppa ut ur boxen om den lämnas inne ensam, så det är inget bra alternativ.

Det står tre hästar i stallet och finns ej plats för fler. En av dem fick nyligen förstoppningskolik efter att ha stått inne en dag pga. snöoväder, så det är ej aktuellt att ha den inne en heldag igen. Den kan ej heller vara ute ensam.

Hur hade ni löst det här?
Ska man ta risken att jaga upp hästen mer genom att flytta den till någon som har möjlighet att ha den som konvalescens i en annan sorts hage? Eller ska man våga ta risken att ha alla tre stående på box i tre veckor?
Jag hade liknande situation med min häst och vi löste det så att han stod inne dom första tre dagarna pga stygnen och att det skulle läka ihop någorlunda innan rörelse och sedan släppte jag ut honom i en mindre hage. Han blev farlig för både sig själv och andra när han stod inne och det är klart det var en risk men samtidigt så var risken för skador större när han var inne. Dessutom så proppade jag honom full med plegicil vilket dämpade honom något iallafall. Han hade också styng efter att ha opererats i leden men jag kunde inte riskera både box och honom genom att ha honom inne, även veterinären sa att där hästen är som lugnast är det bästa stället att ha den även om det innebär att den är ute. Man kan bara göra så gott man kan.
 
Min fux gick inte att ha på boxvila mer än en dag, sparkade i boxen konstant och då jag bodde över stallet betydde det att hästen blev tjock i spark benet och att jag inte fick ngn sömn..
Så hon fick ha en sjukruta på 6×6m i hagen och sällskapshäst bredvid. Samt ordentligt med hö om vi inte flyttade sjukrutan till mer gräs varje dag.

Var inga problem att ha henne i rutan, så länge sällskapet var hos henne så kunde de vara ute de vanliga 15h :).

Vid bandagelös boxvila och sjukhage så gick hon i en av de mindre hagarna bara. Det var sällan som de sprang i hagen och hästarna höll sig mycket lugnare och stilla än om de hade fått komma ut efter boxvila.
 
Tänkte just föreslå något liknande som @Buck skrev, en sjukhage i hagen så den ser de andra men får hålla sig i sin boxhage. Om hagen är stor får man begränsade den. :)
 
Häst:devil: gick igenom efter max två timmar idag. Sjukhagen ligger redan i den ordinarie hagen som också kapats av för att de andra hästarna inte ska kunna gå iväg för långt, staketet är högt och hästen fick 15 kg hö med sig ut, men vad spelar väl det för roll. Ringde till kliniken ändå och fick Plegicil utskrivet, nu hoppas jag bara det är okej att ge det så här pass länge utan att riskera kolik.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 155
Senast: Dopy
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 684
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp