Galen och respektlös 2-åring!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare UnderIce
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 245
U

UnderIce

Hej!

Jag har en tvååring för första gången, har bara haft hästar från att dom är tre innan och jag har aldrig haft detta problemet med dom.
Jag har en valack, han kastrerades i höstas, så det är ju relativt tidigt. Jag har haft honom ända sedan han var föl och jag har inte haft några problem med honom tidigare. Men nu i vinter har han helt förändrats, jag trodde att han skulle bli lugnare efter kastreringen och när han blev äldre men inte. I stallet är han jättesnäll och gosig, han kan vara inne själv och står lugnt och snällt. Det är när jag ska leda honom ute, det kan vara bara när jag ska ta in honom från hagen eller om vi är ute och går. Han rusar hit och dit, springer rakt över mig, bara taktar precis som jag inte vore där, han har lite tendenser till att resa sig också och knycker med huvudet och slår lite hotfullt med frambenen, jag litar inte på honom alls när han är sådan. Och sedan andra dagar kan han gå som en liten hund när jag leder honom. Någon som kan svara på om detta är normalt för en tvååring, någon slags trotsålder, eller om jag har en ovanligt otrevlig häst. Någon som har några förslag på vad jag kan göra när han håller på. Idag tappade jag till och med honom när jag skulle ta in honom från hagen. Jag e så trött på honom.

Hjälp!:cry:

Sv: Galen och respektlös 2-åring!

Det är en unghäst, en trotsig unge. Tänk dig själv hur barn beter sig i 2-3 årsåldern, inte så trevligt alla gånger. Jag fattar inte hur folk kan begära att en sådan pass ung häst alltid ska bete sig "felfritt" liksom. Naturligtvis ska du markera när den gör fel/uppträder hotfullt, men att begära att en 2 åring ska vara helt "problemfri" är lite väl mkt begärt tycker jag. Tycker att din uppvisar ett typiskt unghästbeteende, var konsekvent och säg ifrån på skarpen så att den lär sig att beteendet inte är acceptabelt, är det enda tipset jag kan ge som funkar. Konsekvent är nyckelordet. Lycka till och håll ut, det blir bättre!

En 2-åring är en fölunge som blivit väldigt stor och stark, så det är nog inget konstigt beteende på din häst.

Var konsekvent och uppmärksam på minsta lilla övertramp hästen gör, men ha samtidigt förståelse för att det är en bebis som kanske inte har full kontroll på sin kropp och sina hormoner. Enkelt va?;)

Om du känner dig osäker på hästen, ta hjälp, för det kan sluta illa!

:rofl: Känner igen det där! Har ett halvblodssto på 1 år o 8 månader. Ibland känner man för att bara dra ett täcke över sig o slippa hästen. Men som de andra två skrev; det är en unghäst o då får man räkna med att de dels har svårt att hålla kroppen i styr o dels testar gränser. Det är ju genom att testa gränser som de lär sig hur världen fungerar, vad som är tillåtet och inte osv. Jag markerar alltid mot min dam, samma regler gäller ALLTID. Hon har stegrat några gånger o då känner man sig inte så katig:crazy: , men jag markerar att det är fel.

Skriv gärna hur det går för er o vad ni gör, alltid roligt att läsa om andra som har hästar i samma ålder!
Lycka till!!!

Oj, glömde visst o skriva konkreta tips.:p
Vet ju inte hur du gör men när jag hanterar min dam så är jag mycket noga med att det är jag som bestämmer. Hon ska stanna när jag stannar, backa när man ber om det, flytta på sig då jag ber om det osv. Det är mkt viktigt att inte hästen flyttar på dig. Tex om du står i gången o borstar, hästen flyttar sig mot dig o du går undan. Detta signalerar till hästen att han är högre i rang. Så gör ju hästarna mot varandra, de som är högst i rang flyttar på de med lägre rang. Hoppas du fattar, blev kanske lite förvirrat skrivet:D .

Jo jag förstår vad du menar, och det har jag varit väldigt noga med redan från början så i stallet flyttar han sig väldigt lydigt för mig. Men när vi är ute och det finns mycket annat att titta på och han är stressad kan han lätt glömma bort mig och bara klampa rakt över. Då känner mn sig ganska liten.

När jag leder honom ute så är det ofta när jag ska backa honom som han blir sur, då ska han resa sig och läger öonen bakår och knycker med huvudet, precis som att han utmanar mig och då vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Ska vi gå framåt rusar han så jag knappt kan hålla honom. Vad gör man åt det, när de ruar så?

Hur är din när ni är ute och går då?:banana:

Min dam har lite humör... De gångerna hon har stegrat sig har varit då jag bett henne o tex backa o hon inte har velat det. En gång var tex när hon såg hästarna busa i hagen. Det ville hon naturligtvis oxå göra! Hon försökte springa om mig o jag hindrade henne. Jag bad henne att backa o hon reste sig, hon förstod inte riktigt meningen med att backa när hon mest av allt bara ville springa till de andra hästarna o bralla o busa! Men i de lägena är det ju jätte viktigt att få igenom det man bad om. Jag har börjat använda kedja på henne, ifall hon stegrar. Hon har dock inte gjort det på ett tag så kedjan har hittills inte behövts i de lägena. jag har använt kedjan ett par gånger då hon inte har svarat direkt på kommandot att backa (jag säger "back" o petar henne på bogen). Då har jag tagit lite i kedjan o så fort hon svarar (brukar ta nån sekund)så släpper jag efter. Jag tycker det är mkt viktigt att man är noga med hanteringen o inte tillåter att hästen tar sig friheter som att tex springa på dig. Visa attt det är fel o backa undan honom direkt.

Annars brukar hon vara helmysig att hantera, promenara med o så. Men hon testar hela tiden gränserna! Hon vet att hon ska hålla sig strax bakom då man leder henne men hon tycks tänka: Kanske går det o komma före matte om jag smyger fram lite försiktigt?!:p
Nästa dag: Kanske går det komma före matte om jag försöker rusa förbi?!:D

Ja min försöker också hitta sätt att ta sig förbi mig.
Har du henne långt bakom dig? Jag har lett honom jämte mig, men sen kan han gå längt efter mig också med ett långt grimskaft, men jag tycker det är lättare att tappa kontrollen över honom när han är så längt bak och han börjar bråka.

Vet inte vad som är bäst. Jag har alltid lett mina hästar jämte innan och det har alltid gått bra, men det var en tjej som håller på med NH som lärde mig att leda honom bakom, hon menar att de förstår att de står under mig i rang om de går bakom och att de tror att de står över mig om de får gå jämte.

Jag vet inte....

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
480
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 148
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
901
Senast: ryujaneiro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 570
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur