Galen valp!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 29 842
A

anja23

Vår valp (12v, golden) blir fullständigt galen varje kväll, Klockan åtta kommer djävulen fram.
Hon springer runt runt, hoppar och biter i våra kläder, på väggarna, på mattorna, ja överallt.
bryr man sig inte om henne springer hon rally och skäller i lägenheten.

Hon brukar sova för det mesta under dagarna, utom på eftermiddagen då vi brukar gå ut i parken och hon får springa lös och göra av med lite enengi om vi är ensamma där.

Jag vet inte om hon är understimulerad. På dagen ute brukar vi ha lite godissök, träna inkallning och lite koppelträning. och inomhus brukar vi träna lite kontaktövningar.

Är det nån som har förslag på hur vi ska kunna få bort överskottsenergin på kvällen?

Sv: Galen valp!

Vår valp (12v, golden) blir fullständigt galen varje kväll, Klockan åtta kommer djävulen fram.
Hon springer runt runt, hoppar och biter i våra kläder, på väggarna, på mattorna, ja överallt.
bryr man sig inte om henne springer hon rally och skäller i lägenheten.

Hon brukar sova för det mesta under dagarna, utom på eftermiddagen då vi brukar gå ut i parken och hon får springa lös och göra av med lite enengi om vi är ensamma där.

Jag vet inte om hon är understimulerad. På dagen ute brukar vi ha lite godissök, träna inkallning och lite koppelträning. och inomhus brukar vi träna lite kontaktövningar.

Är det nån som har förslag på hur vi ska kunna få bort överskottsenergin på kvällen?
Det verkar hon ju klara av fint själv!:p

Var glad att djävulen bara hälsar på en gång om dygnet, min 10v valp har djävulen boendes permanent inom sig!:devil: Förutom när hon sover och då är hon underbar:idea::angel:

Var glad att djävulen bara hälsar på en gång om dygnet, min 10v valp har djävulen boendes permanent inom sig!:devil: Förutom när hon sover och då är hon underbar:idea::angel:

haha hjälp!
Men jag är faktiskt lite glad över att hon är så framåt! Har sett alldeles för många goldens som ser slöa och trista ut när dom lufsar efter sin ägare.
Om vi i framtiden ska kunna träna lydnad och spår kan hon ju inte bli en sån!

Det blir nog till att arrangera lite godissök ikväll iaf!

Min valp har också bustid (en av dom) ca 8 varje kväll. Det måste vara sista rycket innan läggdags. :p Hon är ofta aktiv även på dagen, men skillnaden är att vi då är ute mycket, både på för- och eftermiddagen. På kvällen när det börjar bli mörkt är det svårare att leka ute och även hon stannar hellre inne. Jag ser till att ha mycket tuggben som hon kan sysselsätta sig med och även att slå in godis i tidningspapper eller liknande fungerar bra (även om det blir lite att städa :crazy: ).

Precis så var min också. Kuta, kuta, upp i soffan, ner från soffan, upp för trappan, under sänger, hoppa och bita i kläder.. Misströsta ej, det går över! :) jag kände många gånger att jag skulle kunna betala nån för att ta henne .. :rofl:

Haha, min mammas new foundland är 2 bast och har fortfarande 8-ryck.
Varje kväll, utan undantag. :o:D

Jag tror inte att dom där rycken beror så mycket på stimuleringen, njuffen använder huvudet mer än många "sällskapshundar", spårar både vilt och person, tränar cirkuskonster och rör sig massor. Rycket kommer ändå, och har alltid gjort.

Haha låter som min lill kille det, Han som är så lungn och underbar hela dagarna. Men på kvällen ja det kan variera mellan 7-9 ungefär då får ryck. Har nu till och med börja nytap skor och allt! Han har som tur en inte bite sönder nå:D

Men jag bruka ta med honom ut till en liten rast går som vi har en bit bortan för och en leksak så får han springa där som en dåra till han tröttnat då är det bara ta inn han sen är han lugn resten av kvällen:D

Grattis, tycker att det låter som en alldeles normal valp :D

Men det är inte så roligt att vara mitt i det :angel:

Jasså din valp börjar kl 20 :angel:
Mina valpar har alltid haft en förmåga att börja vid 19. Vi kallar det 19-rycket :D

Ja, helt normalt skulle jag säga. (Vad anser ni som har uppfödning? Ni har ju ofta flertalet valpar hos er, får de alla tokryck på kvällen eller gör de av med energin under dagen när de har så många syskon att busa med?).

Vår fick det också. Fast han var inte så lugn och gosig däremellan utan bet och slet i oss ganska ofta.

Nu är han sex månader och har taggat ner lite, men vid 21-tiden brukar han gå in och gräva i sängen. Skälla lite och jucka mot täcket. Efter en rundfrågning här på buke har jag nu bestämt mig för att tro att han är trött och vill sova. Så jag släcker lampan och lägger mig hos honom en stund. Först får man hålla lite i honom men ganska snart tassar han iväg till ett svalt ställe och somnar för natten!

Jag såg en informationsvideo där någon klok gumma (hon är nog kändis i hundsverige, tror jag? Barbro någonting?) sa att man inte ska låta valpen känna för starka känslor...oavsett vilken känsla...utan försöka hålla den lugn och i balans. Därför har vi alltid avbrutit de där tokrycken, vi vill inte att han ska bli för uppspelt. Han har så lätt att tippa över kanten.

/Syrsa

Jag tror att alla valpar har kvällsryck... Min har alltid haft det, fast hon sätter igång vid 18:30...

Det var mindre kul på kenneln när man hade hela valpkullar som härjade på kvällarna - alla med sin egna tid... När en somnade så vaknade nästa, när den somnade så vaknade nästa osv... :p

Min 13 veckors golden får också ryck, runt 19-20.00 på kvällen.
Tycker mest synd om våran chihuahua korsning som han roar sig med :p

Införskaffade en Shiba Inu för en vecka sedan, de första två dagarna/nätterna gick bra, han fann sig till att sova i sin egen säng utan något gnäll redan första natten. Men sedan började tokrycken komma, har inte noterat om det är någon särskild tid än, men det brukar vara på kvällarna. Igår var det alldeles innan läggdags vid 23:30 ungefär. Vi brukar avbryta honom så att han får lugna ned sig i famnen ett par minuter.

Har hittills tolkat det som någon slags negativ stress eller överskottsenergi, och provat att aktivera honom mer och mindre olika dagar för att se om det ger något resultat, men än verkar det inte ha gjort någon skillnad. Eftersom att han blev så uppspelt och flämtig så fick han dricka en del vatten innan han gick och la sig, det var nog inte heller någon god idé då han efter ett försök att väcka oss kissade och kräktes på sovrumsgolvet.

Hoppas att det går över med tiden, är det någon som har några råd kring hur man kan hantera det här betéendet?

Jag är inte expert men jag skulle nog råda dej att antingen gå ut med din valp strax innan klockan åtta, eller ge den psykiska övningar, träffa folk, spåra m.m, självklart är ett alternativ att lugna den, det finns olika sätt, det bästa är ju att man lägger dom ner på sidan så att dom visar underkastelse, kämpar dom emot så är det bara bra, det är en kamp dom måste ha någon gång, dom ska ju självklart inte göra så varje gång, en eller två gånger brukar hundarna kämpa emot, sen vet dom vem som bestämmer.
Detta ska du inte göra på okända hundar dock, eftersom du har en valp är det bra att du lär den det nu, när den blir stor kan den bli farlig när den kämpar emot.

Jag tror att alla valpar har kvällsryck... Min har alltid haft det, fast hon sätter igång vid 18:30...

Det var mindre kul på kenneln när man hade hela valpkullar som härjade på kvällarna - alla med sin egna tid... När en somnade så vaknade nästa, när den somnade så vaknade nästa osv... :p

Jag skulle nog inte säga att alla valpar har det, har nämligen själv aldrig varit med om det och bott på kennel sen jag föddes

Det handlar nog en hel del om att "härda ut", men det är ju synd om valpen skulle bli en mössa.

Har du provat Eva Bodfälts "ryggsäcken", en coola-ner-övning som kan användas i många samanhang. Sätt dig själv på golvet mot en vägg, ta valpen i famnen med valpens rygg mot din mage. Håll!

Lär valpen att detta betyder "nu är det dags att coola ner". De lär sig snabbt, "ryggsäcken" går sedan att använda tex vid kloklippning.
När valpen är lugn så släpper du. Det bästa är att öva på "ryggsäcken" när hunden inte är uppspelt, så den lär sig. När den sedan väl är uppspelt så ska den känna igen det du gör.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 037
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är... 2
Svar
35
· Visningar
4 715
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 932
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Har sökt på aktivering i forumet men får mest bara upp trådar med ”bruksaktivering”. Och det passar verkligen inte mig och min lilltös...
Svar
16
· Visningar
1 445
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka