skuggan_

Trådstartare
Kan det orsakas av maten? Hon har fri tillgång till ensilage, kan det vara orsaken till det? Lite konstigt iom att de bara e bakbenen:/
Nån som kan svara?

//skuggan_

Sv: Galla?!

ja gallor kan komma igenom vad de äter De kallas fodergallor.
vet inte om det beror på ensilage men det är ju flera faktorer som spelar in.. Min märr brukar få fodergallor på sommaren när hon går på sommarbete :p

jadu det finns inte mycket att göra.. jag rider henne inte när hon går på sommarbete men jag tror inte att det ska vara någon fara att rida.. Men är hon varm i samband med gallorna?
Min märr brukar inte vara varm i samband med fodergallor.

min ena pålle brukar få fodergallor på hösten när dom kommer in i vinterhagen och ligghallen. han är expert på att "plocka ut" den säd som finns kvar i halmen, men gallorna går ner ganska fort. han har ibland fått fodergallor även vid betessläpp om gräset varit kraftigt och frodigt (trots invänjning) även det har gått ner efter ett tag. en av dom andra har fått kraftiga fodergallor av soja, redan med en gång vid invänjandet (mkt. små givor) fodergallorna har endast drabbat bak, vet faktiskt inte ens om det kan sätta sig fram.

kanske ditt silage är kraftigt ?
rörelse är bra för att få gallorna att lägga sig snabbare, masserar även benen med arnika tinktur för att öka blodcirkulationen.

Aldrig att jag använder arnika igen:crazy: min förra häst fick sinna ben sönderbrända:(

knappast av bara arnika tinktur (ren arnika utspätt med väldigt mkt. vatten)utan bandagering. det blistrar inte alls utan stimulerar endast blodflödet genom benen något. ett väldigt milt linement.

därimot så ska man alltid beakta risken för blisterskador om man lindar över ett "linementat" ben. "bara" b.o.t bandage underlägg kan ge blisterskador med lite otur helt utan linement av något slag om hästen är känslig

Senast ändrad av en moderator:

Tänk på att inte linimenta med arnika som är ganska starkt och sedan linda - då får hästen sk. blisterskador.

Gallorna kan bero på fodret, då du säger att hon har fri tillgång på grovfoder. hon kan tex. få i sig för mycket protein.

ok, min blåsta hovslagare sa till mig att använda arnika och linda:mad:(På förra hästen)

jag har fått rekomendationen att linda över arnika tinktur (den man kan köpa på apoteket och späda själv) av en klinkveterinär en gång (knappt 2 år sedan) för en skada. det är ett väldigt milt linement. min vännina hade en annan sort köpt i ridsportsbutik, det va mer som gele´och luktade starkt menthol. den skulle jag inte linda över.

alla linement (och även bot padd) kan om man har otur (och hästen är väldigt känslig i huden)eller använder produkten fel ge blisterskador. det som händer efter blisterskada är ju bara att hästen kan få vita hår eller kala fläckar efter läkningen.

inte ens riktigt blister ger skador om man använder det rätt ;) fast med riktigt blister så räcker det att insmort ställe kommer i kontakt med vatten för att kunna ge fula sår.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst var oerhört kännslig för byten av foder och hage, fick fodergallor bak. Det är jue ingen fara så men jag brukade ta långa skrittpromenader och nästan rida henne som vanligt för det är nästan bättre att dom får röra på sig än att stå still!! Använde alltid arnika på mina hästar i alla fall på min herre som har enromt stora gångarter och som är väldigt aktiv bak! och jag lindade aldrig!! När jag jpbbade för adriana Zonari så brukade hon använda kyl-lera sen pappaer från t.ex gamla foderpåsar som man lindar runt benet ETT varv sen en padd och vanlig linda på! men det ska man jue bara göra om man vet vad man gör och har koll på saken. för liniment och lindor för övrigt kan ge mera skador än nytta! Men den metoden fungerade väldigt bra. Det var en fälttävlanshäst från brasilien och han hade kunnde få väldiga gallor efter hårt jobb! men det hjälpte och mkt skrittande och mkt vandrande ha ha ha men det för man räkna med som hästskötare!!:)

Linda aldrig över liniment!
Är gallorna mjuka är det inte farligt är de hårda bör du tala med en veterinär. Likadant om hon blir halt.
Rörelse brukar avhjälpa gallor.
Om hon har gallor är inte lösningen att linda det är möjligen att försöka bota ett symtom men inte ta bort orsaken.
Ge hästen mindre proteinriktfoder till att börja med och se om det hjälper, vad är det för ras och hur gammal? överviktigt?

Varmblod, blir 12 i år och Nee ja tror inte hon är överviktig tycker hon e lagom. Ger henne lite av den mat med tanke på att dom har en ensilage boll i hagen.

*knapplån*

Hur är det med benskydd över liniment då? Vissa preparat, som Liniment Blue är ett liniment som enligt tillverkaren ska användas innan träning som förberedelse för muskler, senor och så vidare. Kan man linda/sätta benskydd ovanpå ben som behandlats med detta?

personligen använder jag inte skydd/lindor direkt efter att jag lagt på linement, risken för blisterskada finns alltid om hästen är känslig. tror nog muskler och senor blir lika förberedda om man värmer hästen ordentligt innan själva ridpasset.

*knapplån*

Hur är det med benskydd över liniment då? Vissa preparat, som Liniment Blue är ett liniment som enligt tillverkaren ska användas innan träning som förberedelse för muskler, senor och så vidare. Kan man linda/sätta benskydd ovanpå ben som behandlats med detta?

Nej, linda aldrig över ett liniment.

Varmblod, blir 12 i år och Nee ja tror inte hon är överviktig tycker hon e lagom. Ger henne lite av den mat med tanke på att dom har en ensilage boll i hagen.

Är det så att hon har gått trav tidigare så kan det var "sviter" av hård träning som visar sig i form av gallor idag. Men som sagt är de mjuka och inte ger hälta så är det inte farligt för henne.
Försvinner dom när du rider eller rör på henne?

Låter mer som gallor av vanlig art.

Är de hårda eller mjuka?

Är de hårda är det ofta ett symptom på ledinflammation. KAN bero på lösa benbitar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 115
Senast: Freazer
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 129
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
839
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka