gallier storhetsvansinne??

Sv: gallier storhetsvansinne??

Jaja det är väl en sak när man är på resa men han får vatten på flaska även hemma, i sin egen box!
Och gör man sånt så får man väl förr eller senare en kinkig häst (tror jag iaf)

Solros: Jag har aldrig varit i Frankrike själv så jag är fel person att döma. Detta är ju bara vad jag såg o läste i tidningen, så det är mkt möjligt att du har rätt...
Jag har hört om hästhållningen i Frankrike och den är lite olik den svenska, bl.a. ska alla hästar in så fort det regnar minsta lilla... Går det dåligt i ett provlopp så är det bara at hänga på i nästa (i mån av plats) osv...
Men det är säkert olika hos olika tränare... Och som sagt, jag har inte varit där och sett detta själv...

//Lillan
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

Lazio skrev:
Ja men jag tycker att det är överdrivet att köpa på flaska.
Fördelen med att ha "tränat in" dem på vatten på flaska är att det ofta går att få tag på i alla länder... Så om man skulle få slut så kan man hitta mera...
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

Men tror du verkligen att allt vatten i alla länder smakar likadant och kommer från samma ställe?
Även om det är på flaska och samma märke.
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

Lillan_tuff skrev:
Jaja det är väl en sak när man är på resa men han får vatten på flaska även hemma, i sin egen box!
Och gör man sånt så får man väl förr eller senare en kinkig häst (tror jag iaf)

Solros: Jag har aldrig varit i Frankrike själv så jag är fel person att döma. Detta är ju bara vad jag såg o läste i tidningen, så det är mkt möjligt att du har rätt...
Jag har hört om hästhållningen i Frankrike och den är lite olik den svenska, bl.a. ska alla hästar in så fort det regnar minsta lilla... Går det dåligt i ett provlopp så är det bara at hänga på i nästa (i mån av plats) osv...
Men det är säkert olika hos olika tränare... Och som sagt, jag har inte varit där och sett detta själv...

//Lillan

Det finns travare som tävlar på toppnivå som är ute dygnet runt där t ex Mara Bourbon, det finns de som inte är ute så mycket också. Som överallt så skiljer det, alla tränare i Frankrike gör inte likadant.

På Grobois finns nästan inga hagar alls så de hästar som står där går nästan aldrig i hagen.

Om du har möjlighet, åk dit och titta själv, jag blev positivt överraskad första gången jag var där. :)
 
Senast ändrad:
Sv: gallier storhetsvansinne??

Lazio skrev:
Ja men jag tycker att det är överdrivet att köpa på flaska.

Om jag hade Jag de Bellouet och han sa: Un Perrier s'il vous plaît, så skulle han få det. :D

Vad jag vill säga är, att vara noga med vattnet är inget att förakta dem för. Man kan ju tycka det är trams att ha vatten på dunkar men de gör ju iallafall inte samma misstag som de svenska hoppryttarna gjorde…
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

Lazio skrev:
Du tar väl vatten ur kran eller hur? Inte köper på flaska?

Bodde jag i Frankrike köpte jag nog vatten på flaska!!
Finns en Svensk tränare vars hästar "tål" att vara därnere mkt längre än andras och det pga att han anv "Flaskvatten" istf det som kommer ur kranarna där....

Det är visst nästan otjänligt på Grosbois.
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

solros skrev:
Om jag hade Jag de Bellouet och han sa: Un Perrier s'il vous plaît, så skulle han få det. :D

Vad jag vill säga är, att vara noga med vattnet är inget att förakta dem för. Man kan ju tycka det är trams att ha vatten på dunkar men de gör ju iallafall inte samma misstag som de svenska hoppryttarna gjorde…

Ungefär så... Skulle han ha handplockat tvättat gräs fick han det med:p


(Visst var det Nordin som knappt fick plats med hästen när han Packat allt vatten mat m.m som han skulle skicka med ngn häst per järnväg en gån för lääänge sedan)
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

Nu är min hjärna trött men ligger inte Bergsåker typ i Sundsvall? På Sundvall-Härnösands flygplats är det ju tveksamt om man kan landa och dra iväg med ens en Airbus 321 så jag undrar hur liten fraktkärra de ska ha till Jaggen om hans egen lastbil ska finnas med ombord.
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

solros skrev:
Om jag hade Jag de Bellouet och han sa: Un Perrier s'il vous plaît, så skulle han få det. :D

Vad jag vill säga är, att vara noga med vattnet är inget att förakta dem för. Man kan ju tycka det är trams att ha vatten på dunkar men de gör ju iallafall inte samma misstag som de svenska hoppryttarna gjorde…

Jo, hade man Jaggen kunde man skatta sig lycklig..

Vad gjorde dom?
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

Jaha? Jag har varit därnere och vi gav hästarna vatten ur kran. Men jaja det kanske bara var den jag var hos som gjorde så.
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

solros skrev:
Det finns travare som tävlar på toppnivå som är ute dygnet runt där t ex Mara Bourbon
men hon va ju tvungen att va ute - annars fick hon korsisar!!
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

Nej, hon fick korsis för att hon inte fick vara ute när hon var van vid det. Rutiner är väldigt viktiga för hästar som lätt får korsis. Hjälpte föga att skötaren träckte henne till lite efter midnatt.

Väldigt många av J.P. Dubois hästar går ute dygnet runt. De har jättefina vindskydd i de stora gräshagarna. Nästa gång jag är där ska jag ta lite foton på hagarna så ni får se.
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

Lazio skrev:
Jaha? Jag har varit därnere och vi gav hästarna vatten ur kran. Men jaja det kanske bara var den jag var hos som gjorde så.

Läs mitt inlägg nr 26 ovan...
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

oj - hur kan det då komma sig att J.P Dubois själv sa i en intervju efter händelsen att hon var tvungen att gå ute dygnet runt för att inte bli stel osv.?? han borde ju veta??:confused:
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

Att bli stel och få korsförlamning är inte samma sak. De flesta hästar blir stelare av att stå i box.
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

solros skrev:
Att bli stel och få korsförlamning är inte samma sak. De flesta hästar blir stelare av att stå i box.
självklart - har en extrem korsförlamningshäst som var framgångsrik. så jag evt vad en korsförlamning är :cool: men han sa att hon fick korsisar om hon blev stel - det är efterföljden... du kan ju inte säga att det inte finns hästar som får korsförlamningar av att stå inne?? jag vet mååånga - och hon var lika dan - därav tvungen att gå ute dygnet runt..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp